Tanja Uotila hyppää omalla tyylillään ohjelmistoyrityksen johtoon
Tanja Uotila on saanut kasvaa yrityksen elinkaaren mukana. Hän hyppää turkulaisen ohjelmistoyritys Tehden Oy:n johtoon lokakuun alussa. Vielä viisi vuotta sitten hän ei olisi uskonut, että hänestä tulisi yrityksen toimitusjohtaja, mutta johtotehtävät ovat kiinnostaneet häntä jo opiskeluaikoina.
– Aloitin urani IT-tradenomina ensin hotellialan toiminnanohjausjärjestelmän parissa 2007. Tähän nykyiseen yritykseen tulin mukaan kymmenen vuotta sitten, juuri kun Tehden-tuote oli ollut myynnissä noin vuoden ajan. On ollut hienoa seurata samalla, miten ohjelmistoalan start-up kasvaa lähes neljän miljoonan liikevaihdon yritykseksi, Uotila kertoo.
Kaupan ja liikunta-alan yrityksille suunnattua Tehden-pilvipalvelua ovat kehittäneet vuodesta 2007 turkulainen yrittäjäpariskunta Heli Nykänen ja Teemu Juntunen.
Uotila pitää tärkeänä inhimillistä johtamista, jossa työyhteisön hyvinvointi otetaan huomioon. Hän ei pidä vanhanaikaisesta hierarkkisesta johtaja-työntekijä asetelmasta, jossa johtaja käskee ja pätee ylhäältä käsin.
Hänen mielestään hyvä johtaja voi saada siemenetkin kukkimaan, mikä on sekä työntekijän että yrityksen itsensä etu.
– Mielestäni on todella tärkeää, että työntekijä saa kasvaa yrityksessä. Meidän toimitusjohtajana tähän asti toiminut Heli Nykänen on esimerkiksi ollut todella kannustava, ja hän on vahvistanut meitä osaajina. Hän on löytänyt meistä työntekijöistä niitä hyviä puolia ja vahvuuksia, joita emme edes aina ole itse tienneet olevan olemassa, Uotila toteaa.
Uotilan mielestä hyvä johtajuus vaatii inhimillisyyden lisäksi määrätietoisuutta ja visionaarista ajattelua. On osattava nähdä myös kauemmas tulevaan.
Vaikka Uotila ei nähnyt itseään toimitusjohtajan saappaissa vielä jokin aika sitten, niin hän aloitti yrityksessä heti asiakaspalvelutiimin johtajana. Hän kertoo, että häntä on kiinnostanut itseään jatkuvasti kehittää uusia asioita ja kehittyä itsekin työntekijänä.
– Uskon, että urapolkuuni ovat vaikuttaneet todella paljon oma motivaatio uraan, ja se että jatkuvasti haluan kehittää työpaikalla tuotteisiin tai asiakaspalveluun liittyviä asioita. Työntekijänä on tärkeä tehdä avointa ja rakentavaa yhteistyötä yrityksen kanssa, jos johtotehtävät kiinnostavat.
Uotilan mielestä yrityksen on tärkeä olla rohkea, jos se haluaa kehittyä. Hänestä asiakasta on kuunneltava todella herkällä korvalla.
– Mekin olemme tehneet virheitä, mutta olemme myös oppineet todella paljon niistä virheistä, ja niiden pohjalta kehitämme myös tuotteitamme paremmiksi. Kun tulin taloon meillä oli 200 asiakasta, ja nyt reilu 700. Myös työntekijöiden määrä on tuplaantunut, Uotila kertoo.
Marianne Rovio


















