Lähijunien paluu Toijalan radalle lähempänä kuin 30 vuoteen – kunnat haluavat tunnin vuorovälin junaliikenteen Turun ja Tampereen välille

Radanvarren kunnat Tampereelta Turun kautta Naantaliin haluavat korvata riittämättömästi palvelevan markkinaehtoisen kaukojunayhteyden tiheämmällä lähijunaliikenteellä. Junayhteys tahdotaan osaksi valtion vuonna 2031 käynnistyvää ostoliikennekokonaisuutta. Kasvukolmion Turun ja Tampereen välisen kyljen kehittäminen hyödyttää koko Suomen taloutta.

Kuntien virkajohtojen sopima yhteinen tahtotila on, että harvan vuorovälin markkinaehtoinen liikenne Turun ja Tampereen välillä korvataan tunnin vuorovälillä liikennöivällä junayhteydellä, joka kilpailutetaan osana valtion hankintaa. Euroopan unionin palvelusopimusasetuksen mukaan ostoliikenteen kilpailutuksen edellytykset täyttyvät, jos markkinat eivät tarjoa tarpeeksi hyvää palvelutasoa ja kunnat itse kustantavat liikenteen. Kerran tunnissa operoiva juna tuo käyttäjille paremman palvelutason ja ehtii jatkaa vielä Turusta Naantaliin maksimoiden samalla lipputulot.

Suomen kasvukolmion yhden sivun muodostavan Turku–Tampere-välin tieyhteys on hidas ja muihin pääteihin verrattuna vaarallinen ajaa, eikä joukkoliikenteen nykyinen harva vuoroväli mahdollista sujuvaa työmatkustamista. Turun ja Tampereen kaupunkiseutujen yhdistäminen paremmin palvelevalla joukkoliikenteellä kasvattaa molempien työmarkkina-alueiden kokoa ja tarjoaa paremmat yhteydet niin elinkeinoelämälle kuin esimerkiksi korkeakoulu- ja tki-yhteistyölle. Tiheämpi ja nopeampi yhteys tekee junasta aidosti houkuttelevan vaihtoehdon autolle.

– Tampereen seutu valmistautuu raidereformiin suunnittelemalla lähijunaliikenteen lisäämistä neljässä ratasuunnassa ja tämä Turun suunnan junaliikenne voi olla osa vuonna 2031 alkavaa lähijunaliikennettä. Meillä on paljon palloja ilmassa tällä hetkellä ja päätöksiä kokonaisuudesta tehdään alkuvuodesta 2026, kuten valtio edellyttää, toteaa joukkoliikennejohtaja Mika Periviita Tampereen seudun joukkoliikenteestä tiedotteessa.

Radanvarren kunnista ja maakuntaliitoista koostuva yhteistyöryhmä on tehnyt pohjatyötä junayhteyden parantamiseksi jo kolmen vuoden ajan.

– Rautatie on ollut synnyttämässä suurta osaa Turku–Tampere-välin kuntakeskuksista, summaa Loimaan kaupungin kehittämisjohtaja ja Turku–Tampere-valmistelun puheenjohtajana toiminut Paavo Laaksonen.

– Säännöllisen ja tiheän lähijunaliikenteen käynnistyminen uudelleen lisäisi valtavasti dynamiikkaa ja kehitysmahdollisuuksia kahden kansallisen suurkaupunkialueen välillä. Tällaiseen liikenteeseen olemme kuntien kanssa etsineet pitkään toimivaa mallia ja nyt sellainen vaikuttaa löytyneen, iloitsee Laaksonen.

Petteri Orpon hallituksen raidereformin myötä avautui konkreettinen mahdollisuus kehittää yhteyttä koko matkalta Turusta Tampereelle. Mikäli lähijunayhteys toteutuu, junan kyytiin tulee pääsemään kaikista mukana olevista kunnista eli Tampereelta, Lempäälästä, Akaasta, Urjalasta, Humppilasta, Loimaalta, Pöytyältä, Aurasta, Turusta, Raisiosta ja Naantalista.

– Raideliikenne tuo meille kunnille uusia mahdollisuuksia vahvistaa elinvoimaa alueellamme. Junamatkustaminen on tätä päivää sekä tulevaisuutta. Voimme radanvarsikuntina tarjota asumiseen ja yrittämiseen uusia kiinnostavia vaihtoehtoja, toteaa Urjalan kunnanjohtaja Annu Kuusisto.

Kunnilla sekä vahva yhteinen tahtotila että rahoitus Tampere–Turku–Naantali-yhteyden toteuttamiseen

Varsinais-Suomi on ainoa eteläisen Suomen maakunta, jossa ei ole valtion maksamaa henkilöjunaliikennettä yöjunaa lukuun ottamatta. Talouspoliittisen ministerivaliokunnan kesäkuinen päätös jatkaa liikennettä entisellä laajuudellaan oli luonnollisesti pettymys Varsinais-Suomessa, mutta rivit koottiin nopeasti. Valtion hankintaan mukaan haluavien uusien alueiden tulee maksaa liikennöinti itse ja ilmoittaa kilpailutukseen sisällytettävät kokonaisuudet liikenne- ja viestintäministeriölle vuoden 2025 loppuun mennessä.

Yhteysvälin nettokustannukset julkiselle sektorille ovat noin neljä miljoonaa euroa vuodessa. Kunnat ovat tarvittaessa valmiita maksamaan liikennöinnin ja kustannusjaosta onkin jo saavutettu virkatasolla yksimielisyys.

– Mikä voisi olla enää konkreettisempi osoitus kuntien tahtotilasta saada lähijunaliikennettä kuin se, että kunnat ovat tiukasta aikataulusta huolimatta tuoneet valtion tietoon konkreettisen ehdotuksen liikennöinnistä ja saaneet sovittua kustannuksista, iloitsee Turun kaupungin liikennekehitysjohtaja Sirpa Korte.

Lähijunaliikenneratkaisu ja sen kustannusjako viedään kuntien toimielimien päätettäväksi loppuvuoden aikana. Liikennöinnin on tarkoitus alkaa vuonna 2031.

Tampere–Turku–Naantali-yhteysvälin kuntien viranhaltijatasolla sovitut kattohinnat kuntien maksuosuuksille (maksuosuudet menevät kunnissa vielä poliittiseen päätöksentekoon):

Naantali 370 000 euroa

Raisio 400 000 euroa

Turku (keskusta, Jäkärlä) 750 000 euroa

Aura 260 000 euroa

Pöytyä (Kyrö) 280 000 euroa

Loimaa 340 000 euroa

Humppila 250 000 euroa

Urjala 260 000 euroa

Akaa (Viiala, Toijala) 350 000 euroa

Tampereen seutu (Tampere, Lempäälä, Sääksjärvi) 750 000 euroa

Yhteensä 4 010 000 euroa

Urjalan maksuosuus vastaa tilannetta, jossa jokainen juna pysähtyy Urjalassa.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Tuloverojen määrä kasvoi mutta kasvu hidastui viime vuonna

Tuloverojen yhteismäärä (henkilöiden tuloverot ja yhteisöverot) oli viime vuonna 45,1 miljardia euroa, eli 1,3 miljardia euroa enemmän kuin vuonna 2023 (+2,9 %). Keskimäärin suurimmat veronpalautukset maksettiin Kauniaisissa. Vuoden 2024 henkilö- ja yhteisöverotuksen verotiedot tulevat julkisiksi keskiviikkona 12. marraskuuta.

Vuokraskuuteilla ei jatkossa ajeta Turussa viikonloppuöisin

Mikroliikkumisen ongelmakohtiin pyritään jatkossa puuttumaan kansallisen lainsäädännön avulla. Liikennepalvelulakiin 1. elokuuta voimaan tulleiden muutosten myötä kuntien on myönnettävä mikroliikennepalveluiden tarjoajille mikroliikennelupa. Turun kaupunki ottaa mikroliikenneluvan käyttöön 1. tammikuuta alkaen.

Nukketeatteri Kas Kummaa! täyttää 20 vuotta

Kaija Vähä-Vahe-Hirvilahti (vas.) ja Kirsi Koskinen.

Turun ja Kaarinan seurakuntien nukketeatteri Kas Kummaa! täyttää 20 vuotta. Kahden vuosikymmenen aikana yli 20 000 turkulaista ja kaarinalaista lasta ja aikuista on nähnyt heidän esityksiään ja päässyt osalliseksi nukketeatterin taiasta.

Yrittäjägallup: Tekoälyn käyttö yleistynyt nopeasti Suomen pk-yrityksissä

– Tämä on erittäin lupaavaa suomalaisten yritysten osaamisen ja tuottavuuden kannalta. Tekoälyn käytöstä voi tulla suomalaiselle pk-kentälle merkittävä kilpailuetu, sillä kansainvälisen vertailun mukaan Suomi on tekoälyn käytön ykkösmaa Euroopassa, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo tiedotteessa.

Kaarina-talossa luento Reidar Särestöniemestä

Reidar Särestöniemi: Kansanmusiikilla viritetty omakuva (1972).

Kaarinan Taideyhdistyksen kanssa yhteistyössä toteutettava luento käsittelee taiteilija Reidar Särestöniemen elämää ja taidetta. Luento kuullaan Kaarina-talossa torstaina 13. marraskuuta. Särestöniemi (1925–81) on tunnetuimpia suomalaisia kuvataiteilijoita ja aikansa merkittävin lappilainen taiteilija. Särestöniemen syntymästä on kulunut tänä vuonna sata vuotta. Luennoitsijana on taidehistorioitsija, FM Leena Reinilä .

Syöpäpotilaan yhdenvertainen hoitopolku yhteinen tavoite

Kymmenvuotisen strategian tavoitteena on kehittää ihmislähtöisiä palveluita ja varmistaa yhdenvertainen syövänhoito. Samalla vähennetään syöpätaakkaa ehkäisyn ja varhaisen toteamisen kautta.

Lähijunien paluu Toijalan radalle lähempänä kuin 30 vuoteen – kunnat haluavat tunnin vuorovälin junaliikenteen Turun ja Tampereen välille

Radanvarren kunnat Tampereelta Turun kautta Naantaliin haluavat korvata riittämättömästi palvelevan markkinaehtoisen kaukojunayhteyden tiheämmällä lähijunaliikenteellä. Junayhteys tahdotaan osaksi valtion vuonna 2031 käynnistyvää ostoliikennekokonaisuutta. Kasvukolmion Turun ja Tampereen välisen kyljen kehittäminen hyödyttää koko Suomen taloutta.

Topinojan pintarakenneurakasta aiheutuu hajuhaittaa

Topinojan jätekeskuksessa käynnissä oleva vanhan kaatopaikka-alueen pintarakenneurakka aiheuttaa tällä hetkellä hajuhaittoja. Haju aiheutuu salaojalinjojen kaivuutyöstä, joka kestää arviolta noin viikon verran. Hajun voimakkuus voi vaihdella säätilan mukaan, ja se saattaa olla ajoittain voimakasta.

Urban Partners ja Rakennusliike Lapti voittaneet kilpailutuksen viiden päiväkodin toteutuksesta Turkuun

Havainnekuva Härkämäen päiväkodista.

Turun kaupunki investoi historiallisen paljon kouluihin ja päiväkoteihin. Osana Turun päiväkotien uudistushanketta Urban Partners ja Rakennusliike Lapti rakentavat suunnitelmien mukaan viisi uutta päiväkotikiinteistöä kaupungin omaan käyttöön.

Merkittävä lahjoitus lasten ja nuorten diabetestutkimukseen TYKS-säätiön 25-vuotisjuhlavuonna

Marita ja Heikki Vaiste lahjoittavat TYKS-säätiön 25-vuotisjuhlavuonna 500 000 euroa lasten ja nuorten diabetestutkimukseen. Tyypin 1 -diabetes tuli heille tutuksi perheenjäsenen sairastuttua alle kaksivuotiaana.

ÅST:n teatteritalolla edessä mittava peruskorjaus, teatteri siirtyy Taiteen taloon

Åbo Svenska teaterin taloa peruskorjataan vuosina 2027-28.

Suomen vanhimmalla teatteritalolla Åbo Svenska Teaterilla on edessään mittava peruskorjaus vuosina 2027–28. Työt kattavat koko rakennuksen – kellarista vinttiin – ja niiden tavoitteena on uudistaa talon tekniset järjestelmät sekä varmistaa, että teatteri säilyy tulevaisuudessa modernina ja saavutettavana näyttämötaiteen ja kulttuurin kohtaamispaikkana.

Raisio Oyj:n liikevaihto laski mutta liiketulos parani

Raisio Oyj:n liikevaihto oli heinä–syyskuussa oli 56,7 (59,1) miljoonaa euroa, jossa on laskua 4,2 prosenttia. Vertailukelpoinen käyttökate oli 11,0 (9,0) miljoonaa euroa, mikä on 19,3 (15,2) prosenttia liikevaihdosta.

Osa Nauvon jalankulku- ja pyöräilyväylän viimeistelytöistä siirtyy keväälle

Jalankulku- ja pyöräilyväylä rakennetaan Saaristotien pohjoispuolelle Prostvikin lauttarannasta noin kolmen kilometrin osuudelle.

Varsinais-Suomen ELY-keskus aloitti kesäkuussa jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentamisen Saaristotiellä (mt 180) välille Prostvikin lauttaranta–Parolabackenin luontopolku. Alun perin väylän oli tarkoitus valmistua lokakuun loppuun mennessä, mutta kolmannen osapuolen johtosiirtotöiden takia osa väylän viimeistelytöistä siirtyy ensi kevääseen.

Linnanniemen kehittämisen uusi vaihe käynnistyy

Merellisen Linnanniemen alueen kehittäminen etenee, kun rakenteilla oleva sataman yhteisterminaali vapauttaa tilaa kaupunkiuudistukselle. Linnanniemi on yksi suurimmista Turun strategisen maankäytön hankkeista. Linnanniemen kehitystyö on edennyt, ja hankkeelle vuonna 2019 laadittuja kehittämisperiaatteita on sen myötä tarkennettu muutamin muutoksin. Periaatteet ohjaavat alueen kilpailutuksia ja asemakaavoitusta.

Liedon budjetti alijäämäinen ensi vuonna, veroprosentti ennallaan

Liedon kaupunki investoi ensi vuonna noin 20 miljoonalla eurolla.

Liedon ensi vuoden talousarvio osoittaa noin 1,68 miljoonan euron alijäämää, mutta kaupungilla on edelleen vahva tase ja kertynyttä ylijäämää aiemmilta vuosilta. Kaupunginvaltuusto vahvisti 10. marraskuuta tuloveroprosentiksi 7,1 prosenttia ja yleiseksi kiinteistöveroprosentiksi 1,3 prosenttia.

Pihavarasto, autotalli ja lato tulessa Pöytyällä

Pelastuslaitos sai yöllä kello 3.30 hälytyksen Pöytyällä Kyröntielle, jossa paloivat erillinen pihavarasto, autotalli ja lato-varastorakennus. Myös pihalla ollut henkilöauto koki palovahinkoja.

Igudesman & Joo -duo TFO:n konserteissa

Igudesman & Joo.

Ilmiöksi nousseen ja jäähyväisvuottaan viettävän Igudesman & Joo -duon Suomen ainoat orkesterikonsertit koetaan Turun filharmonisen orkesterin kanssa torstaina 13. marraskuuta kello 19 ja perjantaina 14. marraskuuta kello 18 Turun konserttitalossa.

Turun kaupungin kolmannen osavuosikatsauksen tulos hieman talousarviota parempi

Turun kaupungin kolmannen osavuosikatsauksen alijäämäennuste on 13,6 miljoonaa euroa. Ennuste on heikentymässä hieman edellisestä ennusteesta, mutta alittamassa kaupungin muutetun talousarvion 6,5 miljoonalla eurolla. Ennusteen positiiviseen kehitykseen ovat vaikuttaneet erityisesti toimintatuottojen kasvu ja toimintamenojen lasku. Sen sijaan verorahoituksen arvioidaan jäävän talousarviossa ennakoitua pienemmäksi.

Urheilu

Aapo Boström jättää TPS:n

Aapo Boström ja Ivan Piñol (oik.).

Keskikenttäpelaaja Aapo Boström ei jatka Turun Palloseurassa ensi kaudella. Boströmin sopimus TPS:n kanssa päättyi lokakuun loppuun.

Otteluanalyysi: Ilves kaatui Kupittaalla, Interille hopeiset mitalit

Interin fanit juhlivat voittoa ja hopeamitaleja. Kuvakaappaus Ruudun lähetyksestä.

Jalkapalloilun Veikkausliigan ylempi loppusarja eli niin sanottu Mestaruussarja ei sujunut Interiltä toivotulla tavalla mutta kauden päätösottelu oli sinimustilta hyvä esitys. Kaksi nopeaa maalia takasivat voiton Ilveksestä, mikä tarkoitti sitä, että Inter kiilasi Ilveksen ohi kakkoseksi ja varmisti, että ensi kaudella on pelejä myös eurokentillä.

Åboraakkeli: Menikö F-liigan playoff-juna jo?

Miesten F-liigassa marraskuun alun ottelutauko tuli todennäköisesti turkulaisjoukkueille mieluisaan aikaan. Parin viikon ottelutauko antaa joukkueille harjoittelurauhaa ja hiukan aikaa uusien juonien kehittelyyn.

Ivan Piñol jatkaa TPS:n päävalmentajana

Ivan Piñol.

Ivan Piñol jatkaa Turun Palloseuran miesten edustusjoukkueen päävalmentajana kauden 2027 loppuun ulottuvalla sopimuksella. Piñol tarttui turkulaisseuran peräsimeen tammikuussa ja onnistui vaikeista lähtökohdista luotsaamaan TPS:n takaisin Veikkausliigaan. Piñol ja TPS päättivät yhdessä onnistuneen kauden päätöksen jälkeen käyttää espanjalaisvalmentajan sopimuksessa olleen option kahdesta lisävuodesta.

Raision Loimu haastaa Tuto Volleyn

Miesten Mestaruusliigan kauden ensimmäinen derby koetaan 15. marraskuuta Kupittaan palloiluhallissa, kun Tuto Volley isännöi Raision Loimua. Kummallakin joukkueella on paljon pelissä, sillä kauden alku on ollut haastava.

Onni Helén nuorten maajoukkueen matkassa

Onni Helén.

TPS-kasvatti Onni Helén on valittu Pikkuhuuhkajien mukaan marraskuussa Turussa pelattaviin U21-ikäluokan EM-karsintapeleihin. 19-vuotias hyökkääjä iski Ykkösliigassa 14 maalia ja antoi seitsemän maaliin johtanutta syöttöä. Hän oli TPS:n paras maalintekijä. Helén oli isossa roolissa johdattamassa TPS:ää takaisin Veikkausliigaan, kun hän viimeisteli kaksiosaisissa liigakarsinnoissa kolme maalia KTP:n verkkoon.