Raisio Oyj:n liikevaihto laski mutta liiketulos parani
Raisio Oyj:n liikevaihto oli heinä–syyskuussa oli 56,7 (59,1) miljoonaa euroa, jossa on laskua 4,2 prosenttia. Vertailukelpoinen käyttökate oli 11,0 (9,0) miljoonaa euroa, mikä on 19,3 (15,2) prosenttia liikevaihdosta.
Käyttökate oli 11,0 (8,1) miljoonaa euroa, mikä on 19,3 (13,7) prosenttia liikevaihdosta. Vertailukelpoinen liiketulos oli 8,6 (6,5) miljoonaa euroa, mikä on 15,3 (11,1) % liikevaihdosta.
Liiketulos oli 8,6 (5,7*) miljoonaa euroa, mikä on 15,3 (9,6) prosenttia liikevaihdosta. Konsernin jatkuvien liiketoimintojen rahavirta rahoituserien ja verojen jälkeen oli 8,9 (15,9) miljoonaa euroa.
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,05 (0,04) euroa/osake. Osakekohtainen tulos oli 0,05 (0,03) euroa/osake.
Vertailukauden käyttökate ja liiketulos sisältävät 0,3 miljoonaa euroa liiketoiminnan laajentamiseen ja 0,6 miljoonaa euroa uudelleenjärjestelyyn liittyviä kuluja. Vertailukauden vertailukelpoinen käyttökate ja liiketulos sisältävät 0,7 miljoonaa euron varaukset taannehtivista viranomaismaksuista.
Alkuvuonna (tammi–syyskuu) konsernin liikevaihto oli 169,0 (172,0) miljoonaa euroa, jossa on laskua 1,7 prosenttia. Vertailukelpoinen käyttökate oli 29,7 (25,7) miljoonaa euroa, mikä on 17,6 (14,9) prosenttia liikevaihdosta.
Käyttökate oli 29,1 (23,4) miljoonaa euroa, mikä on 17,2 (13,6) prosenttia liikevaihdosta. Vertailukelpoinen liiketulos oli 22,7 (18,2) miljoonaa euroa, mikä on 13,4 (10,6) prosenttia liikevaihdosta. Liiketulos oli 22,1 (16,0) miljoonaa euroa, mikä on 13,0 (9,3) prosenttia liikevaihdosta.
Konsernin jatkuvien liiketoimintojen rahavirta rahoituserien ja verojen jälkeen oli 23,7 (32,1) miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 12,7 (10,0) prosenttia ja sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 12,3 (8,8) prosenttia.
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,12 (0,10) euroa/osake. Osakekohtainen tulos oli 0,12 (0,09) euroa/osake.
Katsauskauden käyttökate ja liiketulos sisältävät 0,6 (0,8) miljoonaa euroa liiketoiminnan uudelleenjärjestelyyn liittyviä kuluja. Vertailukauden käyttökate ja liiketulos sisältävät myös 1,4 miljoonaa euroa liiketoiminnan laajentamiseen liittyviä kuluja.
Katsauskauden vertailukelpoinen käyttökate ja liiketulos sisältävät positiivisesti tulokseen vaikuttavan 0,3 miljoonan euron varauksen purun taannehtivista viranomaismaksuista. Vertailukauden vertailukelpoinen käyttökate ja liiketulos sisältävät 0,7 miljoonaa euron varaukset taannehtivista viranomaismaksuista.
– Kolmannella vuosineljänneksellä tuloskehityksemme on jatkunut vahvana, vaikka liikevaihdon kokonaiskehitys onkin meille pettymys. Vertailukelpoinen käyttökate saavutti lähes 20 prosentin tason, joka on lähes neljänneksen viime vuotta korkeampi. Tuloksen liikevaihtoa nopeampi kasvu on strategiamme ja suunnitelmiemme mukaista: tulostasoa ja tehokkuutta parantamalla rakennamme perustan nopeammalle kasvulle. Kun perusta on valmis, siirrämme painopistettä vahvemmin kasvun vauhdittamiseen. Sijoitetun pääoman tuotto on myös parantunut edelleen, ollen jo lähes 13 prosentin tasolla, arvioi toimitusjohtaja Pasi Flinkman tiedotteessa.
– Kuluneen neljänneksen aikana käynnistimme Nokian myllyn yhteyteen rakennettavien uusien laboratoriotilojen rakentamisen ja Raision myllyn pastapakkaamon laitteiston uudistamisen. Jo käynnissä olevia investointiprojekteja ovat tutkimuksen ja tuotekehityksen käyttöön tehtävä pilottilaitos sekä tuotekehityksen koeajolaitteisto. Nämä investoinnit vahvistavat tutkimus- ja kehitystoimintaamme, laatuamme sekä vahvistavat edellytyksiämme tulevaisuuden nopeampaan kasvuun.
Elovena-brändi jatkoi hyvällä kuuden prosentin kasvu-uralla, mutta segmentin liikevaihdon kehitykseen vaikutti negatiivisesti kotimainen teollisuusmyynti sekä viljakauppa, joka viime vuoden vastaavana jaksona oli tavanomaista suurempaa. Viljan laskeneet maailmanmarkkinahinnat ovat tukeneet kuluttajaliiketoiminnan kannattavuutta, mutta tämä on osaltaan näkynyt myös B2B -liiketoiminnan liikevaihdon laskuna.
– Olemme käynnistäneet toimenpiteet teollisuusmyyntimme kilpailukyvyn vahvistamiseksi, ja uskomme näiden toimenpiteiden kantavan hedelmää jo tämän vuoden lopusta alkaen. Laajasti saavutetut kustannusparannukset, onnistuneet tehostustoimet sekä erityisesti kasvipohjaisten juomien jatkuva kasvu ovat vaikuttaneet segmentin tuloskehitykseen positiivisesti. Kaurameijerimme onkin vain neljässä vuodessa kasvanut vastaamaan jo noin neljännestä koko Elovena-brändin myynnin arvosta. Olemme kesän ja syksyn aikana saaneet parannettua Elovena-brändin kansainvälisen valikoiman kannattavuutta, ja seuraavan puolen vuoden ajan fokus tulee olemaan valikoimalistauksien ja jakelun laajentamisessa.
Kasvua on kuitenkin tullut tasaisesti niin Benecol-brändätyistä kuluttajatuotteista kuin teollisesta myynnistä.
– Strategiamme mukaisesti olemme käynnistäneet valmistelut Benecol-liiketoiminnan maantieteelliselle laajentumiselle ja tähtäämme uuden Benecol-markkinan avaamiseen ensi vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.
Raisio ohjeistaa tilikauden 2025 vertailukelpoisen liiketuloksen kasvavan vuoteen 2024 verrattuna.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















