Janette Bertényi herätti keskustelun Turun ravintoloiden tyhjyydestä
Syyskuun lopulla ravintolayrittäjä Janette Bertényi julkaisi Facebookissa kirjoituksen, joka herätti runsaasti huomiota varsinkin ravintola-alan ammattilaisten keskuudessa. Kirjoitusta jaettiin nopeasti yli sata kertaa ja se poiki vilkasta keskustelua.
– Kyllä niin laaja reaktio vähän yllätti. Asia selvästi ahdisti monia alalla toimivia, Bertényi toteaa kuukautta myöhemmin.
Kirjoituksessaan hän puki sanoiksi huolensa Turun keskustan ravintoloiden, varsinkin iltaravintoloiden, tyhjyydestä.
– Jo kesällä huomasin, ettei ollut sellaista normaalia Turun sykettä, mutta alkusyksystä keskustan tyhjyyteen kiinnitin enemmän huomiota. Nekin paikat, joissa on ennen ollut ihmisiä, olivat tosi hiljaisia. Kadut ovat olleet koko syksyn tosi hiljaisia, ihan kuin zombileffasta, Bertényi sanoo.
Viime vuosiin mahtuu paljon asioita, jotka heittävät varjonsa ravintola-alan päälle. Koronan, Ukrainan sodan ja yleisen hintojen nousu ei kuitenkaan Bertényin mukaan pelkästään selitä hiljentynyttä keskustaa.
– Näen, että yhtenä syynä on se, että ihmisiä pelotellaan rahankäyttöön liittyen. Pelätään jotain, eikä edes välttämättä tiedetä, mitä pelätään.
Ravintoloihin ja baareihin on perinteisesti menty alkoholin, ystävien ja seuran perässä. Nykyään baari ei ole enää samalla tavalla ainoa vaihtoehto kavereiden tapaamiseen tai seuranhakuun kuin vielä 2000-luvun alussa tai aiemmin.
– Minä olen ollut 16 vuotta alalla ja aina on sanottu, että ravintola-alan pitää voittaa kotisohva. Koronaan asti se oli sanahelinää. Sen jälkeen kotisohvasta tuli ihan aito uhka ravintoloille.
Pitkään on myös puhuttu keskieurooppalaisten juomatapojen rantautumisesta Suomeen. Bertényi ei varauksetta osta ajatusta muutoksesta.
– Meidän kulttuurissa ei vieläkään oikein hyväksytä ajatusta siitä, että mennään yksille. Alkoholittomuus on selvä trendi nuorten keskuudessa, mutta he myös saattavat jättää baariin tulemisen kokonaan väliin. Kärjistäen on se korkkarit kattoon pikkujouluissa -sukupolvi ja koronasukupolvi, jolle ei ole tullut rutiinia ravintolapalveluiden käyttöön. Välissä oleva porukka on aika pieni.
Bertényi tiedostaa, että myös alan yrittäjillä on vastuunsa.
– Meidän tarvitsee keksiä ratkaisuja, jotta olemme tarpeeksi mielenkiintoisia.
Ennen muuta hän peräänkuuluttaa dialogia.
– Hirveän vähän kuuntelemme asiakkaita ja toisaalta asiakkaat hirveän vähän myös pyytävät. Jos on joku juttu, mikä tuntuisi kivalta, niin kerro se sille omalle lempipaikallesi.
Alalle Bertényi povaa tuulisia aikoja lähivuosina.
– Ravintolapalvelut kymmenen vuoden päästä eivät ole samanlaisia kuin ne olivat kymmenen vuotta sitten. Lähivuodet tulevat olemaan turbulenssia. Se johtuu suurimmaksi osaksi seuraavasta sukupolvesta, koska heidän ravintolakäyttäytymisensä on niin erilaista kuin aiempien sukupolvien.
Ilkka Lappi



















