Vuokraskuuteilla ei jatkossa ajeta Turussa viikonloppuöisin

Mikroliikkumisen ongelmakohtiin pyritään jatkossa puuttumaan kansallisen lainsäädännön avulla. Liikennepalvelulakiin 1. elokuuta voimaan tulleiden muutosten myötä kuntien on myönnettävä mikroliikennepalveluiden tarjoajille mikroliikennelupa. Turun kaupunki ottaa mikroliikenneluvan käyttöön 1. tammikuuta alkaen.

Tiistaina kokoontuvalle kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään mikroliikenneluvan lupaehtojen hyväksymistä, toimiluvan myöntämiseksi tässä vaiheessa vuodeksi kerrallaan ja toimiluvan myöntämismaksuksi 200 euroa vuodelle 2026.

Turun kaupungin peruskausi mikroliikkumisenpalveluihin on 1.4.–31.10. Peruskausi on määritelty alkukevään ja alkutalven yleisten keliolosuhteiden aiheuttamien liikenneturvallisuuteen vaikuttavien tekijöiden (yöpakkaset, liukkaus, äkilliset lumisateet) takia. Operaattori ei saa ilman erillistä kaupungin kirjallista suostumusta operoida peruskauden ulkopuolella.

Mikäli operaattori haluaa laajentaa toimintakautta peruskauden ulkopuolelle, tulee operaattorin tehdä siitä erillinen hakemus sähköpostitse kaupungin yhteyshenkilölle, jossa operaattori kertoo hakemansa lisäajan. Hakemuksessa operaattorin on kuvattava, millä tavoin se varmistaa katujen kunnossapitoon liittyvien toimintojen sujuvuuden ja häiriöttömyyden sekä vuokrauspalvelun liikenneturvallisuuden.

Kaupungilla on oikeus evätä operointi peruskauden ulkopuolella, mikäli se kokee esitetyn ratkaisumallin riittämättömäksi. Myönnetyn lisäajan aikana kaupungilla on oikeus vaatia poistamaan liikkumisvälineet kadulta, mikäli säätilassa tapahtuu merkittävä pysyvämpi muutos, mikä estäisi välineiden turvallisen käytön. Operaattoreilla on 72 tuntia aikaa poistaa tällaisessa tilanteessa laudat kadulta. Lautojen palauttamisesta takaisin kadulle tämän jälkeen on sovittava erikseen kaupungin kanssa.

​Mikroliikkumisvälineiden pysäköintiä ja käyttöalueita säädellään laatimalla pysäköinti- sekä ajokieltoalueita erityisesti keskustan ja Kupittaan alueille. Katutilaan suunnitellaan lisää pysäköintipaikkoja mikroliikkumisvälineille. Pysäköintikieltoalueita ovat esimerkiksi sillat ja ajokieltoalueita esimerkiksi Kauppatori ja monet puistot. Mikroliikkumisvälineiden vääränlainen pysäköinti ja ajaminen tietyillä alueilla aiheuttavat haasteita liikenneturvallisuudelle, liikenteen esteettömyydelle sekä yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidolle, ja näillä perusteilla tämä lupaehto on tarpeellinen ja välttämätön.

​Ajonopeuksia säädellään kaupungin määrittämillä alueilla. Sähköisten vuokrattavien mikroliikkumisvälineiden suurin sallittu nopeus Turussa on 20 km/h. Suomen lainsäädännön mukaisesti niillä on ajettava tällöin pyörätiellä tai ajoradalla. Turussa on alueita tai vuorokaudenaikoja, joissa ja jolloin maksiminopeus on 15 km/h tai 10 km/h. Lupaehto on tarpeellinen esimerkiksi kävelykadulla ja arkiöisin liikenneturvallisuuden takia.

​Mikroliikkumisvälineiden ajokielto viikonloppuöinä kello 00–05. Kielto koskee arkipäiville osuvia juhlapyhiä, kuten vapunaattoa, vapunpäivää, juhannusaattoa, juhannuspäivää sekä uudenvuodenaattoa. Ajokieltorajoitukset ovat välttämättömiä liikenneturvallisuuden takia. Kaupungin tavoitteena on sähköpotkulautailun turvallisuuden lisääminen sekä tapaturmien vähentäminen ja ennaltaehkäiseminen. Sähköpotkulautaonnettomuuksista merkittävä osa tapahtuu ilta- ja yöaikaan, erityisesti viikonloppuöisin, ja onnettomuuksien taustavaikuttajana on usein päihtymys.

​Kaupunki asettaa tarpeellisia tilapäisiä rajoituksia mikroliikkumisvälineille, kuten kaupungin kunnossapidon rajoitukset keväällä hiekanpoiston aikaan. Tilapäisiä rajoituksia asetetaan myös niiden tapahtumien aikana, jotka vaativat erikoisjärjestelyjä. Nämä tilapäiset rajoitukset voivat koskea esimerkiksi liikkumisvälineiden pysäköintiä, käyttöalueita ja ajonopeuksia. Palveluntarjoajat toimivat yhteistyössä tapahtumien järjestäjän sekä kaupungin kanssa. Nämä lupaehdot ovat tarpeellisia ja välttämättömiä kadun tai muun yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidon, liikenneturvallisuuden sekä liikenteen esteettömyyden kannalta.

​Operaattorit ovat velvollisia jakamaan kaupungille anonymisoitua dataa, josta käy ilmi yleiskatsaus palveluntarjoajan toiminnasta ja kaikki seurannan ja suunnittelun kannalta olennainen tieto, kuten liikkumisvälineiden kokonaismäärät, käyttöasteet, matkojen lähtö- ja määränpäät, matkojen kokonaismäärät sekä ajonopeudet. Data toimitetaan sellaisessa muodossa, jota kaupunki pystyy hyödyntämään ja kaupungin toiveiden mukaisesti. Kaupungin on tarpeellista ja välttämätöntä saada edellä mainittu data toimiluvan ehtojen seurantaa ja toiminnan kehittämistä varten.

​Turun kaupungin lupaehtojen ohella operaattorin tulee noudattaa Suomessa voimassa olevia lakeja ja asetuksia, joilla liikennettä ja ennen kaikkea mikroliikkumista säädellään.

​Luvan voi lain mukaan myöntää tapauskohtaisesti määräajaksi, kuitenkin enintään viideksi vuodeksi. Koska kyse on uudesta toimiluvasta, on tässä kohtaa tarkoituksenmukaista myöntää lupa määräaikaisena ja vain vuodeksi kerrallaan. Turun kaupunki perii maksun mikroliikenneluvan myöntämisestä lainsäädännön mahdollistamalla tavalla. Lain mukaan perittävä maksu voi vastata yhden luvan käsittelystä kunnalle aiheutuvia kokonaiskustannuksia, kuten valmistelun, kuulemisen ja päätöksenteon kuluja sekä assistentti-, viranhaltija-, lautakunta- ja tietojärjestelmäkuluja. Mikroliikennelupahakemuksen käsittelystä on Jyväskylän kaupunki päättänyt periä 150 euroa ja Kuopion kaupunki 200 euroa. Muut suuret kaupungit eivät ole lupamaksun suuruudesta vielä päättäneet, mutta valmistelussa olevat maksut ovat useimmissa kaupungeissa noin 200 euron luokkaa. Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään, että yhden toimiluvan myöntämismaksuksi asetetaan 200 euroa vuodelle 2026.

Sähköpotkulautojen ja muiden niihin rinnastettavien laitteiden käyttö tuli mahdolliseksi Suomen ajoneuvolain muutoksen myötä 1.1.2016. Sähköpotkulautojen vuokraustoiminta on käynnistynyt Turussa keväällä 2019.

​Sähköpotkulautoja on viime vuosina ollut Turussa vilkkaimpina kuukausina yhteensä jopa 6 000–7 000. Sähköpotkulautojen suuri määrä ja sääntöjen puute on tuonut mukanaan ongelmia ja vaaratilanteita sekä heikentänyt katutilan esteettömyyttä ja viihtyisyyttä.

​Mikroliikkumisen ongelmakohtiin pyritään jatkossa puuttumaan kansallisen lainsäädännön avulla. Tieliikenne- ja liikennepalvelulain muutoksia sisältävä mikroliikkumisen lakipaketti vahvistettiin 13. kesäkuuta. Lain odotetaan vaikuttavan erityisesti sähköpotkulautojen käyttöön ja edistävän liikenneturvallisuutta ja esteettömyyttä. Tieliikennelain muutokset tulivat voimaan 17. kesäkuuta, ja niiden myötä kevyiden sähköajoneuvojen kuljettajille on asetettu 15 vuoden alaikäraja ja veren alkoholipitoisuudelle 0,5 promillen yläraja. Muutokset koskevat sekä yksityisiä että yhteiskäyttöisiä sähköajoneuvoja. Näiden rajoitusten valvonnasta vastaa poliisi.

​Liikennepalvelulaissa säädetään kunnan mikroliikenneluvasta, ja lain muutokset tulivat voimaan 1. elokuuta. Luvan voi siirtymäajalla ottaa käyttöön 1. tammikuuta asti. Kaupunkiympäristölautakunta päätti 19. elokuuta siirtymäajan käytöstä Turussa.

Mikroliikennelupa tarkoittaa, että yhteiskäyttöisten kevyiden mikroliikkumisvälineiden, kuten sähköpotkulautojen, vuokraustoiminnasta kunnan hallinnoimalla alueella tulee luvanvaraista. Niissä kunnissa, joissa tarjotaan mikroliikkumispalveluita, on kunnan käsiteltävä lupahakemus ja myönnettävä lupa. Kunnalla ei ole harkintavaltaa sen suhteen, myöntääkö se luvan vai ei.

Kunta voi liittää mikroliikennelupaan liikenneturvallisuuden, liikenteen esteettömyyden taikka kadun tai muun yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidon kannalta tarpeellisia tai välttämättömiä ajallisia tai alueellisia ehtoja, jotka koskevat esimerkiksi ajoneuvojen käyttöalueita ja -aikoja, ajonopeuksia ja pysäköintiä. Mikroliikennelupa tulee laatia kunnan tarpeisiin sopivalla tavalla.

Luvan hakemisesta, myöntämisestä, ehdoista, peruuttamisesta ja muutoksenhausta säädetään laissa. Luvattomasta toiminnasta seuraa sanktio. Turussa mikroliikkumisen palveluihin kuuluvat vuokrattavat sähköpotkulaudat sekä kaupunkipyörät. Asemattomia yksityisen toimijan tarjoamia vuokrattavia kaupunkipyöriä ei kaupungissa tällä hetkellä ole. Laadituissa lupaehdoissa puhutaan yleisesti mikroliikkumisvälineistä, jotta ehdot voidaan tulevaisuudessa ulottaa tarvittaessa myös muun tyyppisiin mikroliikkumispalveluihin.

​Laki edellyttää kunnan mikroliikennelupaa myös kunnan kilpailuttamalle kaupunkipyöräpalvelulle. Laissa todetaan, että erilaisille ajoneuvoille voidaan asettaa erilaisia lupaehtoja, koska lupaehtojen tarve riippuu ajoneuvojen ominaisuuksista ja niiden käyttötavasta. On huomioitava, että kaupunkipyörät eroavat ominaisuuksiltaan ja käyttötavoiltaan esimerkiksi sähköpotkulaudoista. Kaupunkipyörillä on asemat, joihin niiden pysäköintialueet on tarkasti rajattu eivätkä pyörät tällä hetkellä ole sähköisiä. On tarkoituksenmukaista pitää ehtoina ne, jotka on kaupunkipyörien kilpailutuksessa sovittu, jolloin muita ehtoja ei tule sovellettavaksi kaupunkipyörien lupaehdoiksi.

​Toimilupajärjestelmän käyttöönotosta kunnalle tulee sekä päätösvaltaa että vastuuta lupaehtojen oikeasuhtaisesta asettamisesta ja niiden valvonnasta. Toimiluvan ehdot tuleekin laatia tarkkaan harkiten, jotta niiden oikeasuhtaisuus ja valvonnan resurssit voidaan varmistaa. Toimiluvan ehtoja laadittaessa on myös kuultu sidosryhmiä, kuten kaupungin eri yksikköjä, Turussa toimivia sähköpotkulautaoperaattoreita, poliisia, terveydenhoidon ammattilaisia, vammaisneuvostoa ja esteettömyysraatia sekä kaupunkilaisia kesäkuussa Turussa järjestetyssä kestävän kaupunkiliikkumisen paneelissa.

​Turun kaupungilla on ollut pienliikennevälineiden operaattoreiden kanssa yhteiseen sopimiseen perustuva ohjeistus operaattoreille kesäkuusta 2021 alkaen. Viimeisin päivitys ohjeisiin tehtiin maaliskuussa 2024. Tätä ohjeistusta on käytetty pohjana ja sitä on muokattu tarpeellisin osin operaattoreita sitoviksi toimiluvan ehdoiksi.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Painava sähköauto vaatii tarkkuutta renkaiden valinnassa

Talvi voi tuoda sähköautoilijalle erityisiä vaaranpaikkoja, jotka liittyvät renkaiden valintaan ja ajotapaan. Oikeilla rengasvalinnoilla voi ehkäistä vahinkoja ja parantaa liikenneturvallisuutta merkittävästi.

Eurobarometri: huoli elintarvikkeiden mikromuoveista lisääntynyt Suomessa

EU-kansalaisten mielipiteitä luotaavan kyselyn mukaan kansalaisten huoli elintarvikkeiden mikromuoveista on lisääntynyt Suomessa. Eurobarometrin mukaan suomalaisvastaajista 51 prosenttia kokee ruoasta löytyvät mikromuovit suurimmaksi elintarviketurvallisuuden huolenaiheeksi ja 90 prosenttia kertoo ainakin kuulleensa aiheesta. Mikromuovihuolen osalta kasvua edellisestä, kolmen vuoden takaisesta kyselystä on 11 prosenttiyksikköä.

Kysely: Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti yhteiskunnan sähköistymiseen, mutta vain harva valmis maksamaan siitä enemmän

Suomalaisista yli puolet suhtautuu myönteisesti yhteiskunnan sähköistymiseen, selviää tuoreesta Sähköistyvä Suomi -kyselytutkimuksesta. Samalla suomalaisia huolestuttaa vaikutukset sähkön hintaan ja kotitalouksien eriarvoistumiseen, kulutuksesta ollaan kuitenkin valmiita joustamaan. Sähköistämisellä tarkoitetaan siirtymistä fossiilisista energialähteistä fossiilivapaaseen sähköön yhteiskunnan eri sektoreilla.

Tuloverojen määrä kasvoi mutta kasvu hidastui viime vuonna

Tuloverojen yhteismäärä (henkilöiden tuloverot ja yhteisöverot) oli viime vuonna 45,1 miljardia euroa, eli 1,3 miljardia euroa enemmän kuin vuonna 2023 (+2,9 %). Keskimäärin suurimmat veronpalautukset maksettiin Kauniaisissa. Vuoden 2024 henkilö- ja yhteisöverotuksen verotiedot tulevat julkisiksi keskiviikkona 12. marraskuuta.

Vuokraskuuteilla ei jatkossa ajeta Turussa viikonloppuöisin

Mikroliikkumisen ongelmakohtiin pyritään jatkossa puuttumaan kansallisen lainsäädännön avulla. Liikennepalvelulakiin 1. elokuuta voimaan tulleiden muutosten myötä kuntien on myönnettävä mikroliikennepalveluiden tarjoajille mikroliikennelupa. Turun kaupunki ottaa mikroliikenneluvan käyttöön 1. tammikuuta alkaen.

Nukketeatteri Kas Kummaa! täyttää 20 vuotta

Kaija Vähä-Vahe-Hirvilahti (vas.) ja Kirsi Koskinen.

Turun ja Kaarinan seurakuntien nukketeatteri Kas Kummaa! täyttää 20 vuotta. Kahden vuosikymmenen aikana yli 20 000 turkulaista ja kaarinalaista lasta ja aikuista on nähnyt heidän esityksiään ja päässyt osalliseksi nukketeatterin taiasta.

Yrittäjägallup: Tekoälyn käyttö yleistynyt nopeasti Suomen pk-yrityksissä

– Tämä on erittäin lupaavaa suomalaisten yritysten osaamisen ja tuottavuuden kannalta. Tekoälyn käytöstä voi tulla suomalaiselle pk-kentälle merkittävä kilpailuetu, sillä kansainvälisen vertailun mukaan Suomi on tekoälyn käytön ykkösmaa Euroopassa, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo tiedotteessa.

Kaarina-talossa luento Reidar Särestöniemestä

Reidar Särestöniemi: Kansanmusiikilla viritetty omakuva (1972).

Kaarinan Taideyhdistyksen kanssa yhteistyössä toteutettava luento käsittelee taiteilija Reidar Särestöniemen elämää ja taidetta. Luento kuullaan Kaarina-talossa torstaina 13. marraskuuta. Särestöniemi (1925–81) on tunnetuimpia suomalaisia kuvataiteilijoita ja aikansa merkittävin lappilainen taiteilija. Särestöniemen syntymästä on kulunut tänä vuonna sata vuotta. Luennoitsijana on taidehistorioitsija, FM Leena Reinilä .

Syöpäpotilaan yhdenvertainen hoitopolku yhteinen tavoite

Kymmenvuotisen strategian tavoitteena on kehittää ihmislähtöisiä palveluita ja varmistaa yhdenvertainen syövänhoito. Samalla vähennetään syöpätaakkaa ehkäisyn ja varhaisen toteamisen kautta.

Lähijunien paluu Toijalan radalle lähempänä kuin 30 vuoteen – kunnat haluavat tunnin vuorovälin junaliikenteen Turun ja Tampereen välille

Radanvarren kunnat Tampereelta Turun kautta Naantaliin haluavat korvata riittämättömästi palvelevan markkinaehtoisen kaukojunayhteyden tiheämmällä lähijunaliikenteellä. Junayhteys tahdotaan osaksi valtion vuonna 2031 käynnistyvää ostoliikennekokonaisuutta. Kasvukolmion Turun ja Tampereen välisen kyljen kehittäminen hyödyttää koko Suomen taloutta.

Topinojan pintarakenneurakasta aiheutuu hajuhaittaa

Topinojan jätekeskuksessa käynnissä oleva vanhan kaatopaikka-alueen pintarakenneurakka aiheuttaa tällä hetkellä hajuhaittoja. Haju aiheutuu salaojalinjojen kaivuutyöstä, joka kestää arviolta noin viikon verran. Hajun voimakkuus voi vaihdella säätilan mukaan, ja se saattaa olla ajoittain voimakasta.

Urban Partners ja Rakennusliike Lapti voittaneet kilpailutuksen viiden päiväkodin toteutuksesta Turkuun

Havainnekuva Härkämäen päiväkodista.

Turun kaupunki investoi historiallisen paljon kouluihin ja päiväkoteihin. Osana Turun päiväkotien uudistushanketta Urban Partners ja Rakennusliike Lapti rakentavat suunnitelmien mukaan viisi uutta päiväkotikiinteistöä kaupungin omaan käyttöön.

Merkittävä lahjoitus lasten ja nuorten diabetestutkimukseen TYKS-säätiön 25-vuotisjuhlavuonna

Marita ja Heikki Vaiste lahjoittavat TYKS-säätiön 25-vuotisjuhlavuonna 500 000 euroa lasten ja nuorten diabetestutkimukseen. Tyypin 1 -diabetes tuli heille tutuksi perheenjäsenen sairastuttua alle kaksivuotiaana.

ÅST:n teatteritalolla edessä mittava peruskorjaus, teatteri siirtyy Taiteen taloon

Åbo Svenska teaterin taloa peruskorjataan vuosina 2027-28.

Suomen vanhimmalla teatteritalolla Åbo Svenska Teaterilla on edessään mittava peruskorjaus vuosina 2027–28. Työt kattavat koko rakennuksen – kellarista vinttiin – ja niiden tavoitteena on uudistaa talon tekniset järjestelmät sekä varmistaa, että teatteri säilyy tulevaisuudessa modernina ja saavutettavana näyttämötaiteen ja kulttuurin kohtaamispaikkana.

Raisio Oyj:n liikevaihto laski mutta liiketulos parani

Raisio Oyj:n liikevaihto oli heinä–syyskuussa oli 56,7 (59,1) miljoonaa euroa, jossa on laskua 4,2 prosenttia. Vertailukelpoinen käyttökate oli 11,0 (9,0) miljoonaa euroa, mikä on 19,3 (15,2) prosenttia liikevaihdosta.

Osa Nauvon jalankulku- ja pyöräilyväylän viimeistelytöistä siirtyy keväälle

Jalankulku- ja pyöräilyväylä rakennetaan Saaristotien pohjoispuolelle Prostvikin lauttarannasta noin kolmen kilometrin osuudelle.

Varsinais-Suomen ELY-keskus aloitti kesäkuussa jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentamisen Saaristotiellä (mt 180) välille Prostvikin lauttaranta–Parolabackenin luontopolku. Alun perin väylän oli tarkoitus valmistua lokakuun loppuun mennessä, mutta kolmannen osapuolen johtosiirtotöiden takia osa väylän viimeistelytöistä siirtyy ensi kevääseen.

Linnanniemen kehittämisen uusi vaihe käynnistyy

Merellisen Linnanniemen alueen kehittäminen etenee, kun rakenteilla oleva sataman yhteisterminaali vapauttaa tilaa kaupunkiuudistukselle. Linnanniemi on yksi suurimmista Turun strategisen maankäytön hankkeista. Linnanniemen kehitystyö on edennyt, ja hankkeelle vuonna 2019 laadittuja kehittämisperiaatteita on sen myötä tarkennettu muutamin muutoksin. Periaatteet ohjaavat alueen kilpailutuksia ja asemakaavoitusta.

Liedon budjetti alijäämäinen ensi vuonna, veroprosentti ennallaan

Liedon kaupunki investoi ensi vuonna noin 20 miljoonalla eurolla.

Liedon ensi vuoden talousarvio osoittaa noin 1,68 miljoonan euron alijäämää, mutta kaupungilla on edelleen vahva tase ja kertynyttä ylijäämää aiemmilta vuosilta. Kaupunginvaltuusto vahvisti 10. marraskuuta tuloveroprosentiksi 7,1 prosenttia ja yleiseksi kiinteistöveroprosentiksi 1,3 prosenttia.

Urheilu

Aapo Boström jättää TPS:n

Aapo Boström ja Ivan Piñol (oik.).

Keskikenttäpelaaja Aapo Boström ei jatka Turun Palloseurassa ensi kaudella. Boströmin sopimus TPS:n kanssa päättyi lokakuun loppuun.

Otteluanalyysi: Ilves kaatui Kupittaalla, Interille hopeiset mitalit

Interin fanit juhlivat voittoa ja hopeamitaleja. Kuvakaappaus Ruudun lähetyksestä.

Jalkapalloilun Veikkausliigan ylempi loppusarja eli niin sanottu Mestaruussarja ei sujunut Interiltä toivotulla tavalla mutta kauden päätösottelu oli sinimustilta hyvä esitys. Kaksi nopeaa maalia takasivat voiton Ilveksestä, mikä tarkoitti sitä, että Inter kiilasi Ilveksen ohi kakkoseksi ja varmisti, että ensi kaudella on pelejä myös eurokentillä.

Åboraakkeli: Menikö F-liigan playoff-juna jo?

Miesten F-liigassa marraskuun alun ottelutauko tuli todennäköisesti turkulaisjoukkueille mieluisaan aikaan. Parin viikon ottelutauko antaa joukkueille harjoittelurauhaa ja hiukan aikaa uusien juonien kehittelyyn.

Ivan Piñol jatkaa TPS:n päävalmentajana

Ivan Piñol.

Ivan Piñol jatkaa Turun Palloseuran miesten edustusjoukkueen päävalmentajana kauden 2027 loppuun ulottuvalla sopimuksella. Piñol tarttui turkulaisseuran peräsimeen tammikuussa ja onnistui vaikeista lähtökohdista luotsaamaan TPS:n takaisin Veikkausliigaan. Piñol ja TPS päättivät yhdessä onnistuneen kauden päätöksen jälkeen käyttää espanjalaisvalmentajan sopimuksessa olleen option kahdesta lisävuodesta.

Raision Loimu haastaa Tuto Volleyn

Miesten Mestaruusliigan kauden ensimmäinen derby koetaan 15. marraskuuta Kupittaan palloiluhallissa, kun Tuto Volley isännöi Raision Loimua. Kummallakin joukkueella on paljon pelissä, sillä kauden alku on ollut haastava.

Onni Helén nuorten maajoukkueen matkassa

Onni Helén.

TPS-kasvatti Onni Helén on valittu Pikkuhuuhkajien mukaan marraskuussa Turussa pelattaviin U21-ikäluokan EM-karsintapeleihin. 19-vuotias hyökkääjä iski Ykkösliigassa 14 maalia ja antoi seitsemän maaliin johtanutta syöttöä. Hän oli TPS:n paras maalintekijä. Helén oli isossa roolissa johdattamassa TPS:ää takaisin Veikkausliigaan, kun hän viimeisteli kaksiosaisissa liigakarsinnoissa kolme maalia KTP:n verkkoon.