Vuokraskuuteilla ei jatkossa ajeta Turussa viikonloppuöisin
Mikroliikkumisen ongelmakohtiin pyritään jatkossa puuttumaan kansallisen lainsäädännön avulla. Liikennepalvelulakiin 1. elokuuta voimaan tulleiden muutosten myötä kuntien on myönnettävä mikroliikennepalveluiden tarjoajille mikroliikennelupa. Turun kaupunki ottaa mikroliikenneluvan käyttöön 1. tammikuuta alkaen.
Tiistaina kokoontuvalle kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään mikroliikenneluvan lupaehtojen hyväksymistä, toimiluvan myöntämiseksi tässä vaiheessa vuodeksi kerrallaan ja toimiluvan myöntämismaksuksi 200 euroa vuodelle 2026.
Turun kaupungin peruskausi mikroliikkumisenpalveluihin on 1.4.–31.10. Peruskausi on määritelty alkukevään ja alkutalven yleisten keliolosuhteiden aiheuttamien liikenneturvallisuuteen vaikuttavien tekijöiden (yöpakkaset, liukkaus, äkilliset lumisateet) takia. Operaattori ei saa ilman erillistä kaupungin kirjallista suostumusta operoida peruskauden ulkopuolella.
Mikäli operaattori haluaa laajentaa toimintakautta peruskauden ulkopuolelle, tulee operaattorin tehdä siitä erillinen hakemus sähköpostitse kaupungin yhteyshenkilölle, jossa operaattori kertoo hakemansa lisäajan. Hakemuksessa operaattorin on kuvattava, millä tavoin se varmistaa katujen kunnossapitoon liittyvien toimintojen sujuvuuden ja häiriöttömyyden sekä vuokrauspalvelun liikenneturvallisuuden.
Kaupungilla on oikeus evätä operointi peruskauden ulkopuolella, mikäli se kokee esitetyn ratkaisumallin riittämättömäksi. Myönnetyn lisäajan aikana kaupungilla on oikeus vaatia poistamaan liikkumisvälineet kadulta, mikäli säätilassa tapahtuu merkittävä pysyvämpi muutos, mikä estäisi välineiden turvallisen käytön. Operaattoreilla on 72 tuntia aikaa poistaa tällaisessa tilanteessa laudat kadulta. Lautojen palauttamisesta takaisin kadulle tämän jälkeen on sovittava erikseen kaupungin kanssa.
Mikroliikkumisvälineiden pysäköintiä ja käyttöalueita säädellään laatimalla pysäköinti- sekä ajokieltoalueita erityisesti keskustan ja Kupittaan alueille. Katutilaan suunnitellaan lisää pysäköintipaikkoja mikroliikkumisvälineille. Pysäköintikieltoalueita ovat esimerkiksi sillat ja ajokieltoalueita esimerkiksi Kauppatori ja monet puistot. Mikroliikkumisvälineiden vääränlainen pysäköinti ja ajaminen tietyillä alueilla aiheuttavat haasteita liikenneturvallisuudelle, liikenteen esteettömyydelle sekä yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidolle, ja näillä perusteilla tämä lupaehto on tarpeellinen ja välttämätön.
Ajonopeuksia säädellään kaupungin määrittämillä alueilla. Sähköisten vuokrattavien mikroliikkumisvälineiden suurin sallittu nopeus Turussa on 20 km/h. Suomen lainsäädännön mukaisesti niillä on ajettava tällöin pyörätiellä tai ajoradalla. Turussa on alueita tai vuorokaudenaikoja, joissa ja jolloin maksiminopeus on 15 km/h tai 10 km/h. Lupaehto on tarpeellinen esimerkiksi kävelykadulla ja arkiöisin liikenneturvallisuuden takia.
Mikroliikkumisvälineiden ajokielto viikonloppuöinä kello 00–05. Kielto koskee arkipäiville osuvia juhlapyhiä, kuten vapunaattoa, vapunpäivää, juhannusaattoa, juhannuspäivää sekä uudenvuodenaattoa. Ajokieltorajoitukset ovat välttämättömiä liikenneturvallisuuden takia. Kaupungin tavoitteena on sähköpotkulautailun turvallisuuden lisääminen sekä tapaturmien vähentäminen ja ennaltaehkäiseminen. Sähköpotkulautaonnettomuuksista merkittävä osa tapahtuu ilta- ja yöaikaan, erityisesti viikonloppuöisin, ja onnettomuuksien taustavaikuttajana on usein päihtymys.
Kaupunki asettaa tarpeellisia tilapäisiä rajoituksia mikroliikkumisvälineille, kuten kaupungin kunnossapidon rajoitukset keväällä hiekanpoiston aikaan. Tilapäisiä rajoituksia asetetaan myös niiden tapahtumien aikana, jotka vaativat erikoisjärjestelyjä. Nämä tilapäiset rajoitukset voivat koskea esimerkiksi liikkumisvälineiden pysäköintiä, käyttöalueita ja ajonopeuksia. Palveluntarjoajat toimivat yhteistyössä tapahtumien järjestäjän sekä kaupungin kanssa. Nämä lupaehdot ovat tarpeellisia ja välttämättömiä kadun tai muun yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidon, liikenneturvallisuuden sekä liikenteen esteettömyyden kannalta.
Operaattorit ovat velvollisia jakamaan kaupungille anonymisoitua dataa, josta käy ilmi yleiskatsaus palveluntarjoajan toiminnasta ja kaikki seurannan ja suunnittelun kannalta olennainen tieto, kuten liikkumisvälineiden kokonaismäärät, käyttöasteet, matkojen lähtö- ja määränpäät, matkojen kokonaismäärät sekä ajonopeudet. Data toimitetaan sellaisessa muodossa, jota kaupunki pystyy hyödyntämään ja kaupungin toiveiden mukaisesti. Kaupungin on tarpeellista ja välttämätöntä saada edellä mainittu data toimiluvan ehtojen seurantaa ja toiminnan kehittämistä varten.
Turun kaupungin lupaehtojen ohella operaattorin tulee noudattaa Suomessa voimassa olevia lakeja ja asetuksia, joilla liikennettä ja ennen kaikkea mikroliikkumista säädellään.
Luvan voi lain mukaan myöntää tapauskohtaisesti määräajaksi, kuitenkin enintään viideksi vuodeksi. Koska kyse on uudesta toimiluvasta, on tässä kohtaa tarkoituksenmukaista myöntää lupa määräaikaisena ja vain vuodeksi kerrallaan. Turun kaupunki perii maksun mikroliikenneluvan myöntämisestä lainsäädännön mahdollistamalla tavalla. Lain mukaan perittävä maksu voi vastata yhden luvan käsittelystä kunnalle aiheutuvia kokonaiskustannuksia, kuten valmistelun, kuulemisen ja päätöksenteon kuluja sekä assistentti-, viranhaltija-, lautakunta- ja tietojärjestelmäkuluja. Mikroliikennelupahakemuksen käsittelystä on Jyväskylän kaupunki päättänyt periä 150 euroa ja Kuopion kaupunki 200 euroa. Muut suuret kaupungit eivät ole lupamaksun suuruudesta vielä päättäneet, mutta valmistelussa olevat maksut ovat useimmissa kaupungeissa noin 200 euron luokkaa. Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään, että yhden toimiluvan myöntämismaksuksi asetetaan 200 euroa vuodelle 2026.
Sähköpotkulautojen ja muiden niihin rinnastettavien laitteiden käyttö tuli mahdolliseksi Suomen ajoneuvolain muutoksen myötä 1.1.2016. Sähköpotkulautojen vuokraustoiminta on käynnistynyt Turussa keväällä 2019.
Sähköpotkulautoja on viime vuosina ollut Turussa vilkkaimpina kuukausina yhteensä jopa 6 000–7 000. Sähköpotkulautojen suuri määrä ja sääntöjen puute on tuonut mukanaan ongelmia ja vaaratilanteita sekä heikentänyt katutilan esteettömyyttä ja viihtyisyyttä.
Mikroliikkumisen ongelmakohtiin pyritään jatkossa puuttumaan kansallisen lainsäädännön avulla. Tieliikenne- ja liikennepalvelulain muutoksia sisältävä mikroliikkumisen lakipaketti vahvistettiin 13. kesäkuuta. Lain odotetaan vaikuttavan erityisesti sähköpotkulautojen käyttöön ja edistävän liikenneturvallisuutta ja esteettömyyttä. Tieliikennelain muutokset tulivat voimaan 17. kesäkuuta, ja niiden myötä kevyiden sähköajoneuvojen kuljettajille on asetettu 15 vuoden alaikäraja ja veren alkoholipitoisuudelle 0,5 promillen yläraja. Muutokset koskevat sekä yksityisiä että yhteiskäyttöisiä sähköajoneuvoja. Näiden rajoitusten valvonnasta vastaa poliisi.
Liikennepalvelulaissa säädetään kunnan mikroliikenneluvasta, ja lain muutokset tulivat voimaan 1. elokuuta. Luvan voi siirtymäajalla ottaa käyttöön 1. tammikuuta asti. Kaupunkiympäristölautakunta päätti 19. elokuuta siirtymäajan käytöstä Turussa.
Mikroliikennelupa tarkoittaa, että yhteiskäyttöisten kevyiden mikroliikkumisvälineiden, kuten sähköpotkulautojen, vuokraustoiminnasta kunnan hallinnoimalla alueella tulee luvanvaraista. Niissä kunnissa, joissa tarjotaan mikroliikkumispalveluita, on kunnan käsiteltävä lupahakemus ja myönnettävä lupa. Kunnalla ei ole harkintavaltaa sen suhteen, myöntääkö se luvan vai ei.
Kunta voi liittää mikroliikennelupaan liikenneturvallisuuden, liikenteen esteettömyyden taikka kadun tai muun yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidon kannalta tarpeellisia tai välttämättömiä ajallisia tai alueellisia ehtoja, jotka koskevat esimerkiksi ajoneuvojen käyttöalueita ja -aikoja, ajonopeuksia ja pysäköintiä. Mikroliikennelupa tulee laatia kunnan tarpeisiin sopivalla tavalla.
Luvan hakemisesta, myöntämisestä, ehdoista, peruuttamisesta ja muutoksenhausta säädetään laissa. Luvattomasta toiminnasta seuraa sanktio. Turussa mikroliikkumisen palveluihin kuuluvat vuokrattavat sähköpotkulaudat sekä kaupunkipyörät. Asemattomia yksityisen toimijan tarjoamia vuokrattavia kaupunkipyöriä ei kaupungissa tällä hetkellä ole. Laadituissa lupaehdoissa puhutaan yleisesti mikroliikkumisvälineistä, jotta ehdot voidaan tulevaisuudessa ulottaa tarvittaessa myös muun tyyppisiin mikroliikkumispalveluihin.
Laki edellyttää kunnan mikroliikennelupaa myös kunnan kilpailuttamalle kaupunkipyöräpalvelulle. Laissa todetaan, että erilaisille ajoneuvoille voidaan asettaa erilaisia lupaehtoja, koska lupaehtojen tarve riippuu ajoneuvojen ominaisuuksista ja niiden käyttötavasta. On huomioitava, että kaupunkipyörät eroavat ominaisuuksiltaan ja käyttötavoiltaan esimerkiksi sähköpotkulaudoista. Kaupunkipyörillä on asemat, joihin niiden pysäköintialueet on tarkasti rajattu eivätkä pyörät tällä hetkellä ole sähköisiä. On tarkoituksenmukaista pitää ehtoina ne, jotka on kaupunkipyörien kilpailutuksessa sovittu, jolloin muita ehtoja ei tule sovellettavaksi kaupunkipyörien lupaehdoiksi.
Toimilupajärjestelmän käyttöönotosta kunnalle tulee sekä päätösvaltaa että vastuuta lupaehtojen oikeasuhtaisesta asettamisesta ja niiden valvonnasta. Toimiluvan ehdot tuleekin laatia tarkkaan harkiten, jotta niiden oikeasuhtaisuus ja valvonnan resurssit voidaan varmistaa. Toimiluvan ehtoja laadittaessa on myös kuultu sidosryhmiä, kuten kaupungin eri yksikköjä, Turussa toimivia sähköpotkulautaoperaattoreita, poliisia, terveydenhoidon ammattilaisia, vammaisneuvostoa ja esteettömyysraatia sekä kaupunkilaisia kesäkuussa Turussa järjestetyssä kestävän kaupunkiliikkumisen paneelissa.
Turun kaupungilla on ollut pienliikennevälineiden operaattoreiden kanssa yhteiseen sopimiseen perustuva ohjeistus operaattoreille kesäkuusta 2021 alkaen. Viimeisin päivitys ohjeisiin tehtiin maaliskuussa 2024. Tätä ohjeistusta on käytetty pohjana ja sitä on muokattu tarpeellisin osin operaattoreita sitoviksi toimiluvan ehdoiksi.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















