Painava sähköauto vaatii tarkkuutta renkaiden valinnassa
Talvi voi tuoda sähköautoilijalle erityisiä vaaranpaikkoja, jotka liittyvät renkaiden valintaan ja ajotapaan. Oikeilla rengasvalinnoilla voi ehkäistä vahinkoja ja parantaa liikenneturvallisuutta merkittävästi.
Sähköauton paino, tehokkuus ja kuljettajan ajotapa voivat kuluttaa renkaita nopeammin kuin polttomoottoriautolla ajettaessa. Painon takia renkaat voivat myös vaurioitua herkemmin, esimerkiksi kuoppaan ajettaessa.
– Sähköauton paino pidentää jarrutusmatkaa, joten renkaiden kantavuus ja pito ovat talviajossa kriittisiä. Sähköautoon renkaita ostettaessa kannattaa varmistaa renkaiden kuormitusluokka, että se sopii auton painolle, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander neuvoo tiedotteessa.
Moni sähköautoilija suosii kitkarenkaita niiden pienemmän ajomelun takia, mutta rengasvalinnan kriteerinä tulee ensisijaisesti olla ajo-olosuhteet.
– Jäisillä tienpinnoilla ajettaessa on nastarengas pidoltaan parempi vaihtoehto, kertoo Hiljander.
Talvirenkailla pääurien syvyyden tulee olla vähintään kolme millimetriä. Vaativilla talvikeleillä renkaiden urasyvyyden olisi kuitenkin hyvä olla lähempänä kuutta millimetriä. Nastarenkaissa on varmistettava, ettei yli neljännes nastoista ole irronnut. Rengas, jossa on vähemmän kulutuspintaa, ei pysty poistamaan loskaa edestään nollakelin tuntumassa, vaan nousee loskapatjan päälle loskaliirtoon.
– Vaikka taloustilanne olisi tiukka, renkaiden kohdalla ei kannata säästää. Liian kuluneet tai vanhat renkaat ovat suuri turvallisuusriski. Renkaiden kunto on myös asia, joka vaikuttaa mahdollisten vakuutuskorvausten tasoon. Esimerkiksi jos vahinko sattuu johtuen rengasmääräysten vastaisista renkaista, voi se alentaa korvauksia, Hiljander sanoo.
Sähköautojen renkaiden vaihtamisessa on syytä olla erityisen tarkkana. Sähköauton akku tai korkeajännitekaapelit voivat vaurioitua, jos auto nostetaan ylös väärällä tavalla tai väärästä kohdasta.
– Renkaiden vaihtotilanteessa tapahtuvat vahingot voivat olla huomattavan kalliita. Vakuutus ei valitettavasti korvaa huolimattomasti tunkatun auton vaurioita, kuten vioittunutta korkeajänniteakkua tai helmapeltejä. Jos on hiukankin epävarma mistä autoa voi nostaa, kannattaa renkaiden vaihdossa kääntyä ammattilaisten puoleen, Hiljander neuvoo.
Sähköauton rekuperaatio voi aiheuttaa yllätyksiä liukkaalla kelillä, erityisesti takavetoisissa autoissa. Kun kaasupoljin vapautetaan, auto hidastuu voimakkaasti, mikä voi johtaa luisuun. Siksi rekuperaation säätöä kannattaa harkita – liukkaissa olosuhteissa sen voi säätää pienemmäksi tai kytkeä pois päältä, jos auton asetukset sen sallivat.
– Rekuperaatiossa on kyse jarrutusenergian talteenotosta. Takavetoiset autot jarruttavat takapyörillä, joten on vaarana, että auto lähtee luisuun ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmistä huolimatta, Hiljander kertoo.
Ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät toimivat hyvin uusissa autoissa, mutta liikaa niihin ei kannata luottaa. Ajonopeus kannattaa valita kelin mukaan.
– Sähköauton järjestelmät ovat hyviä ja luotettavia ja siitä syystä ne voivat antaa liiallisen turvallisuuden tunteen: kuski ajattelee selviävänsä tilanteesta kuin tilanteesta. Mutta kannattaa muistaa, että fysiikan lait pätevät silti autoa pysäytettäessä ja mutkiin ajettaessa, Hiljander sanoo.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















