Finnlines-yhtiön liiketulos kohentui selvästi
Finnlines-konsernin liikevaihto oli tammi–syyskuussa oli 547,1 (547,2 vuonna 2024) miljoonaa euroa. Tulos ennen korkoja ja veroja (EBIT) oli 74,5 (72,3) miljoonaa euroa. Viime vuoden tulos sisältää liiketoiminnan muihin tuottoihin kirjatut kolmen aluksen myyntivoitot. Operatiivinen liiketulos parani edellisvuodesta 17,6 miljoonaa euroa. Raportointikauden tulos oli 68,4 (52,1) miljoonaa euroa.
– Tilikauden ensimmäiset yhdeksän kuukautta vahvistavat, että olemme taas oikealla tiellä. Roro-laivastomme uudelleenjärjestely ja matkustajaliikenteeseen tehdyt investoinnit muodostivat perustan yhdeksän kuukauden tulokselle, johon voidaan olla tyytyväisiä. Matkustajaliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 7,2 miljoonaa euroa, saavuttaen ennätyksellisen 89,5 miljoonan liikevaihdon. Tämä, yhdessä velkojen vähentämisen ja korkojen laskun kanssa selittää merkittävän tulosparannuksen, kertoo toimitusjohtaja Thomas Doepel tiedotteessa.
Finnlines kuljetti tammi–syyskuussa 592 000 lastiyksikköä, 51 000 henkilöautoa ja 871 000 tonnia yksiköissä määrittelemätöntä rahtia.
– Laivoillamme kulki kaikkiaan 831 000 kuljettajaa ja yksityistä matkustajaa.
Merenkulkuala on jo pitkään sitoutunut ympäristövastuuseen, ja alalla on selkeä tavoite. YK:n kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) asettama tavoite on saavuttaa globaalisti hiilineutraali meriliikenne vuoteen 2050 mennessä. Lokakuun puolivälissä IMO äänesti nettonollasääntökehyksen käsittelyn lykkäämisestä.
– On selvää, että kansalliset intressit vaikuttavat edelleen päätöksiin, mikä lisää epävarmuutta merenkulun vihreässä siirtymässä. Tästä huolimatta Finnlines on edelleen yhtä sitoutunut saavuttamaan ympäristötavoitteensa.
Kahden viime vuosikymmenen aikana Finnlines on tilannut tai hankkinut 20 alusta ja tehnyt investointeja lähes kahden miljardin arvosta.
– Lisäksi viimeisen vuosikymmenen aikana on investoitu yli 200 miljoonaa euroa olemassa olevan laivastomme uudistamiseen.
Finnlines ilmoitti huhtikuussa uudesta investointiohjelmasta, joka koostuu kolmesta uudesta metanolikäyttöisestä ropax-aluksesta. Alukset aloittavat liikennöinnin Suomen ja Saksan välisellä reitillä vuosina 2028–29.
– Näillä investoinneilla on keskeinen merkitys tavoitteessamme pienentää huomattavasti ympäristöjalanjälkeä. Samalla kehitämme jatkuvasti muita keinoja asiakkaidemme hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Näitä ovat vähähiiliset kuljetusratkaisut, alustoimintojen sähköistäminen, biopolttoaineiden käyttö, laivaston täyttöasteen parantaminen ja reittiverkostomme kehittäminen. Tarjoamalla asiakkaillemme kustannustehokkaan ja käytännöllisen intermodaalisen vaihtoehdon maantiekuljetuksille voimme olla keskeisessä roolissa vihreässä siirtymässä.
Finnlines jatkaa edelleen reittiverkostonsa kehittämistä Ruotsin ja Puolan sekä Suomen ja Puolan välillä viimeisimpänä lisäyksenä hiljattain avattu Puolan sekä Belgian, Ranskan, Britannian ja Espanjan välinen yhteys.
– Uusi yhteys Puolasta tarjoaa suorat yhteydet Grimaldi-konsernin maailmanlaajuiseen verkostoon, joka yhdistää Euroopan markkinat Kaukoitään, Lähi-itään, Välimerelle, Länsi-Afrikkaan, Etelä-Amerikkaan ja Yhdysvaltojen itärannikolle.
Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista rahti- ja matkustajaliikenne-varustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















