Alpo Aaltokosken uutuusteos avaa Monitaidefestivaali Manifestin
Alpo Aaltokosken tanssiteos Askelia äänten takaa saa ensi-iltansa Aurinkobaletin Manilla-teatterissa torstaina 12. syyskuuta. Aurinkobaletin ja Alpo Aaltokoski Companyn yhteistuotanto avaa 30-vuotisjuhlaansa viettävän Monitaidefestivaali Manifestin.
Askelia äänten takaa on vääjäämätön vaellus kohti tuntematonta. Matka on henkilökohtainen ja yhteinen. Kuka johtaa, kuka kutsuu, olemmeko kadottaneet suunnan? Jokainen askel pimeässä kantaa toivoa paremmasta huomisesta. Abstrakti teos on Aaltokosken kunnianosoitus georgialaiselle säveltäjälle Giya Kanchelille (1935–2019) ja koreografin kolmas teos tämän musiikkiin. Teoksen yhtenä lähtökohtana on Kanchelin musiikin herättämät tunteet ja visiot.
– Teoksessa käytetyissä sävellyksissä (Mourned By The Wind: I. Molto Largo ja Light Sorrow) Kancheli jatkaa filosofisen ja eeppisen sinfonian linjaa. Musiikin läpi kulkevan kahden sooloalttoviulun sointiääni sitoo yhdeksi kokonaisuudeksi sarjan vastakkaisia jaksoja: sydämentykytys, innostunut elämän henkäys, keskittynyt meditaatio, traaginen hautajaiskulkue, tuntemattoman pahan voiman puhallukset, lyyrinen paljastus, kiihkeä väkivalta ja alistumisen ylpeä stoaisuus, Aaltokoski kuvailee tiedotteessa.
Teoksessa kaikuvat ajankohtaiset teemat. Näyttämöllä nähdään Aurinkobaletin tanssijoiden Elina Raiskinmäen ja Linda Holmströmin lisäksi ukrainalaisen Ethno Contemporary Ballett -tanssiryhmän tanssijoita, jotka ovat paenneet sotaa Ukrainasta Suomeen. Nina Bulgakova, Anastasiia Mostova ja Kateryna Zhuravlova ovat ovat nyt ensimmäistä kertaa mukana Aurinkobaletin teoksessa.
– Koimme intensiivisiä, hedelmällisiä ja ihania luovuuden viikkoja. Keskustelimme, jaoimme ideoita, tuimme toisiamme, treenasimme kehoamme ja aivojamme, riitelimme ja nauroimme. Teoksen teemat ja ajatukset ovat meille erityisiä, koska ne liittyvät olosuhteisiin, joita tällä hetkellä kohtaamme eli Ukrainan sotaan, Nina Bulgakova kertoo.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















