Kasviproteiinituotteiden myynti kasvanut K-ruokakaupoissa
Lihaa korvaavien kasviproteiinituotteiden myynti on lähtenyt nousuun K-ruokakaupoissa usean vuoden laskun jälkeen. Kuluneen vuoden aikana kasvu on ollut yli viisi prosenttia. Taustalla vaikuttaa paitsi asiakkaiden lisääntynyt kiinnostus kasviproteiineihin myös valikoiman laajentuminen uutuustuotteilla.
Kasviproteiinien suosio kasvoi vuosina 2018–21 yli 80 prosenttia, jonka jälkeen myynti kääntyi laskuun useamman vuoden ajaksi. Syksyllä 2024 kasviproteiinien myynti lähti uudelleen kasvuun ja erityisesti alkuvuodesta kasviproteiinituotteita päätyi yhä useamman ostoskoriin.
Kuluneen vuoden aikana tofun myynti on kasvanut peräti 20 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Papu-, kikherne- ja linssisäilykkeiden myynti on noussut lähes 15 prosenttia ja kuivahyllyn soijaproteiinien kymmenen prosenttia. Kasvua on ollut myös kylmähyllystä myytävien lihaa korvaavien kasviproteiinien myynnissä yli neljä prosenttia.
– Kasviproteiinien lisäksi kasvua on nähty myös vihannesten ja hedelmien myynnissä. Taustalla voi vaikuttaa viime vuoden lopulla julkaistut uudet kansalliset ravitsemussuositukset. Toisaalta valikoimiin on myös tuotu asiakkaita kiinnostavia uutuustuotteita, jotka ovat vauhdittaneet kasviproteiinien myyntiä, sanoo K-ryhmän tavarakaupan ja vastuullisuuden johtaja Harri Hovi tiedotteessa.
Kasvipohjaisten maitoa korvaavien juomien suosio kasvoi vauhdikkaasti useamman vuoden ajan, kunnes myynti alkoi tasaantua noin kolme vuotta sitten. Kesällä 2025 kulutus kääntyi jälleen kasvuun. Myynnistä merkittävän osan muodostavat kaurapohjaiset barista-juomat. Erityisen suosittuja kasvipohjaiset juomat ovat nuorten ja lapsiperheiden keskuudessa.
– Vauhditamme kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä myös kampanjoiden avulla sekä tarjoamalla niitä osana Pysyvästi edullinen -valikoimaa. Lisäksi tarjoamme asiakkaillemme henkilökohtaisia, viikoittain vaihtuvia tarjouksia, jotka perustuvat ostohistoriaan. Eli jos asiakas ostaa usein kasvipohjaisia tuotteita, hän saa niistä myös tarjouksia, Hovi kertoo.
K-Ruoka-sovelluksen avulla asiakkaat voivat seurata palkokasvien, kasviproteiinien ja punaisen lihan kulutustaan sekä verrata omia ostostietoja kansallisiin ravitsemussuosituksiin. Palvelussa voi seurata myös omien ostosten ilmastotasoa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)