Katugallup: Miten Turun seudun terveys- ja hyvinvointipalvelut toimivat?
Marianne Laulumaa, 60
– Kaikki palvelut, mitä itse olen päässyt käyttämään, ovat toimineet hyvin. Palvelut ovat helposti tavoitettavissa niille, jotka tietävät mistä niitä voi löytää. Itse olen aina löytänyt kaiken, mitä olen tarvinnut. Palveluissa on pitkä viive. Joskus yritin päästä lääkäriin hammasongelman takia, ja jonotusaika oli neljä kuukautta. En osaa sanoa mitään epäkohtia, koska olen pysynyt terveenä, eikä minun ole tarvinnut käyttää lähes ollenkaan julkisen terveydenhuollon palveluita. Itse saan työterveyden kautta kaikki tarvittavat palvelut.
Kirsi Hokka, 50
– Raisiossa kiireettömään hoitoon pääsy vie useita viikkoja, joka on mielestäni liian pitkään. Takaisinsoittojärjestelmässä on myös usein isoja ruuhkia, jolloin soittoa on pitänyt odottaa monta päivää. Hammaslääkärin jonot ovat liian pitkät ja odotusajat voivat olla kuukausia, ellei akuuttia vaivaa ole. Mielenterveyspalvelut ovat aivan liian ruuhkaisia, koska odotusajat ovat kohtuuttoman pitkiä. Itse palvelu on usein ystävällistä ja asiantuntevaa.
Alisa Välimaa, 26
– Olen kotoisin Liedosta ja asunut siellä koko lapsuuteni, joten minulla ei ole paljoa kokemusta Turun palveluista. Nykyään asun Turussa, mutta en itse käytä palveluita. Koska olen alunperin kotoisin Liedosta, pystyin siirtämään omat terveyteen liittyvät asioinnit takaisin Lietoon. Epäkohta Turun palveluissa on ehdottomasti palveluiden nopeus. Mielestäni muualla pääsee nopeammin. Vuoden käytin Turun palveluita, jonka jälkeen siirryin takaisin Lietoon, koska palveluiden tavoittaminen on siellä nopeampaa.
Anni Koskenalho
Kirjoittaja on Turun klassillisen lukion mediakurssilainen.