Vaateliike Miela löysi Tampereelta Turkuun
Turun ydinkeskusta elävöityi jälleen yhden kotimaisia brändejä myyvän liikkeen voimin, kun tamperelaislähtöinen Miela löysi tiensä Turkuun Maanantaimarketin kupeeseen. Mielalla on myynnissä sadan kotimaisen brändin valikoima, joka on keskittynyt naisten vaatteisiin, asusteisiin ja koruihin.
– Meillä on täällä Turussa noin 30 brändiä mukana matkassa. Olemme yllättyneet, kuinka hyvä henki ja lämpimiä yrittäjiä Turussa on. Meidät on toivotettu todella lämpimästi tervetulleeksi. Ja paikalliset pienyrittäjät pitävät tärkeänä ja ovat innoissaan, että keskusta elävöityy uusin yrityksin, sillä kaikki hyötyvät siitä, kertoo Ariela Perä-Rouhu, joka on yksi Mielan yrittäjänaiskolmikosta.
Miela perustettiin vuonna 2018 Tampereelle, ja sillä on ennestään liikkeet Tampereella ja Helsingissä. Perä-Rouhu kertoo, että Mielalla on mennyt alusta asti hyvin ja nousujohteisesti.
– Meillä oli alkuvuonna 2025 ajatus, että haluamme laajentua Helsingin lisäksi muualle Suomeen. Sitten Maanantaimarketin Matleena Töhönen kertoi, että hän voisi alivuokrata Eerikinkadulla sijaitsevan tilansa, ja tämä on hyvä tapa meille testata liikkeen toimivuutta Turun kivijalassa.
Second hand -puoti Maanantaimarketin toinen liiketila toimii yhä Kristiinankadun ja Eerikinkadun kulmassa, ja sen työntekijöitä jatkaa Mielassa.
Perä-Rouhun mukaan yrittäjyys ja kotimaisuus ovat Mielalle todella tärkeitä arvoja.
– Tässä on aivan ihanaa, että pystymme välillisesti tukemaan yrittäjyyttä suomalaisten brändien taustalla. Emme osta tuotteita sisään, vaan vuokraamme suomalaisille brändeille myyntitilaa ja otamme myyntiprovision. Haluamme, että brändivalikoima on osittain vaihtuva, jotta pienemmät tekijät saavat töitään esille.
Kotimaiset brändit kiinnostavat, mutta vuosien varrella muotialalla on saatu nähdä nähdä kaikenlaista kirjoa sekä hyvässä ja pahassa.
– Jotkut suomalaisista brändeistä ovat pystyneet kasvattamaan liiketoimintaansa ja päässeet jopa kansainvälisille markkinoille. Mutta on myös brändejä, jotka ovat menneet konkurssiin, sanoo Perä-Rouhu.
Mielalla on myös verkkokauppa, mutta Perä-Rouhu tuumii, että ei ole välttämättä aina halvempaa myydä pelkästään verkossa, kuin toimia kivijalassa.
– Ja tietysti haluamme elävöittää kaupunkikulttuuria ja luoda elämyksellisyyttä. Lisäksi tuotteemme ovat laadukkaita ja hyvistä materiaaleista valmistettuja eli ne kaipaavat esille pääsyä. Meidän kokovalikoima on myös laaja, sillä haluamme tarjota vaihtoehtoja monipuolisesti.
Marianne Rovio