Finncanopus liikennöinyt vuoden, matkustajamäärät kaksinkertaistuneet
Finnlinesin toinen Superstar-luokan rahti-matkustaja-alus Finncanopus juhlii ensimmäistä vuosipäiväänsä 16. helmikuuta. Kaksi uutta Superstar-alusta ovat pienentäneet merkittävästi reitin hiilijalanjälkeä.
Saaristoreitille suunnitelluilla laivoilla on tilaa 5 200 kaistametriä rahdille ja 1 100 matkustajalle. Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitin matkustajamäärä on yli kaksinkertaistunut vuoden aikana.
Finnlines liikennöi Ahvenanmaalle neljä kertaa päivässä, sekä Ruotsiin että Manner-Suomeen on kaksi lähtöä. Reitti on nopein merireitti Etelä-Suomesta Ruotsiin.
– Olemme erittäin iloisia Finnsiriuksen ja Finncanopuksen saamasta lämpimästä vastaanotosta niin yksityismatkustajien kuin ammattikuljettajien keskuudessa. Superstar-alukset on suunniteltu erityisesti nopeatempoiseen Suomi-Ruotsi-liikenteeseen. Lastaus- ja purkutoiminnot ovat tehokkaita ja kääntöaika voidaan pitää lyhyenä. Uusien laivojen myötä olemme siirtyneet hybridiaikakauteen ja voimme tarjota entistä tehokkaampia ja kestävämpiä merikuljetuspalveluja asiakkaillemme, sanoo tiedotteessa Antonio Raimo, joka on Finnlinesin linjajohtaja.
– Uudet laivat edustavat Finnlinesilla aivan uutta sukupolvea. Palvelut laivalla ovat monipuolistuneet ja voimme tarjota myös päivämatkoja eli niin kutsuttuja picnic-risteilyjä. Finnlinesin Finnsirius ja Finncanopus tarjoavat matkustajille irtioton arjesta upeissa saaristomaisemissa. Muutoinkin puitteet ovat upeat, valittavana on useita ravintoloita, tyylikäs spa, kuntosali ja joogastudio ja tax free -myymälä, sanoo Marco Palmu, joka on Finnlinesin matkustajaliikennejohtaja.
– Laivoilla on myös modernit kokoustilat, joissa voi pitää tehokkaan tiimipäivän, luovan työpajan tai vaikka johtoryhmän kokouksen. Merellinen kokouspäivä on oiva vaihtoehto maissa pidettävälle kokoukselle.
Superstar-luokan Finncanopus ja Finnsirius hyödyntävät energiansäästötekniikkaa. Suuritehoisten akkuyksiköiden ansioista pääkoneiden käyttöä voidaan vähentää. Ilmavoitelu kölin alla vähentää ilmakuplien avulla vastusta ja säästää polttoainetta.
Alusten maasähköyhteys mahdollistaa satama-aikana nollapäästöt. Automaattinen laivankiinnitysjärjestelmä nopeuttaa alusten kiinnitystä ja irrotusta sekä pienentää päästöjä satamassa. Vaikka alusten kapasiteetti on merkittävästi kasvanut Superstar-luokan alusten absoluuttiset hiilidioksidipäästöt ovat 22 prosenttia pienemmät merimailia kohden kuin reitillä aiemmin liikennöineiden alusten päästöt.
Superstarien tulo liikenteeseen merkitsi Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian investointiohjelman päättymistä. Ohjelmaan kuului myös kolme rahtialusta, jotka aloittivat Finnlinesin liikenteessä vuonna 2022.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)