Virvoituksentietä kunnostetaan Luolavuoressa ja jalkakäytävää levennetään
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Virvoituksentien katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat. Suunnitelman tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta kunnostamalla nykyistä katua ja leventämällä jalkakäytävää.
Suunnittelun kohteena on Luolavuoren kaupunginosassa sijaitseva Virvoituksentie. Suunnitteluosuuden pituus on 200 metriä. Nykyisellään Virvoituksentie on asfalttipäällysteinen katu 120 metrin matkalta, jonka ajoradan leveys on 6,75 metriä. Kadun loppuosa 80 metrin matkalta on nupukiveä, ajorata tällä osuudella levenee 13,0–14,5 metrin levyiseksi. Kadun päädyn kääntöpaikalla on asukaspysäköinti sallittu. Kadun itäpuolella kulkee nykyisellään 2,0 metriä leveä jalkakäytävä.
Kadun saneeraus tehdään kunnossapidon helpottamiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Virvoituksentie sijoittuu asemakaavan mukaiselle katualueelle. Kadun korkeusasema on suunniteltu siten, että korkeus katualueen rajalla ei muutu. Virvoituksentien asfaltoidun ajoradan leveydeksi on suunniteltu 6,0 metriä koko kadun matkalle. Kadun loppuosa säilytetään nupukivipintaisena. Nykyiset nupukivet ladotaan uudelleen. Kadun loppuosan nupukiveyksen leveydeksi on suunniteltu 13,00–13,90 metriä, sallien nykyisen kaltaisen pysäköinnin alueella. Nupukiveysalue rajautuu länsipuolelta metsä alueeseen. Tähän reunaan on suunniteltu 16 senttiä korkea betoninen reunakivi, jonka taakse tulee 1,50 metriä leveä niittyalue, joka liittyy saumattomasti nykyiseen metsään. Kadun itäreunaan on suunniteltu koko matkalle kahdeksan senttiä korkea reunakivi, joka erottaa ajoradasta 2,67 metriä leveän jalkakäytävän.
Takamaantien ja Virvoituksentien risteys on suunniteltu siten, että reunakivi jatkuu yli risteyksen. Virvoituksentielle tulee madallettu 4–6 cm korkea betoninen reunakivi kohtisuoraan kadun ajosuuntaa nähden. Kadun pintakuivatusta parannetaan, kadulle on suunniteltu uusia hulevesikaivoja, jotka yhdistetään olevaan huleveden runkolinjaan. Kadun valaistus uusitaan.
Virvoituksentien parantamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 260 000 euroa. Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 prosentin hankevarauksen ja hanketehtävät.
Hanke sisältyy Katurakenteen korjaukset -hankelistaan ja tulee hyväksytyksi kaupunkirakentamispalveluiden johtajan päätöspöytäkirjalla.
Virvoituksentien katusuunnitelma on ollut nähtävänä 1.–15. syyskuuta. Nähtävillä olon aikana suunnitelmaan saapui yksi muistutus.
Muistutuksessa nostettiin esille Virvoituksentien suunniteltu ajoradan leveys. Muistuttajan mukaan ajoradan suunniteltu leveys on liian kapea, liikenneturvallisuus vaarantuu erityisesti autoilijoiden ja pyöräilijöiden kannalta. Muistuttaja nosti esille myös reunakiven korkeuden, jonka yli autoilijat ja pyöräilijät voivat ajautua jalkakäytävän puolelle. Muistutuksessa huomautettiin myös Virvoituksentien liittymän poikki menevästä reunakivestä, se ei muistuttajan mukaan lisää jalankulkijoiden liikenneturvallisuutta. Muistuttaja oli myös huolissaan kasvavasta liikenteestä, kun Virvoituksentie 3 valmistuu sekä nosti esille, että nykyiset huoltoajoneuvot tulee ottaa huomioon katuleveydessä.
Muistutuksessa nostettiin esille myös kadun leveällä loppuosalla sijaitseva pysäköinti. Sitä ei tule muistuttajan mukaan rajoittaa, kaventaa eikä vähentää. Muistutuksessa ehdotettiin, että suunnitelmassa metsänpuoleista 16 senttiä korkea reunakivilinja vietäisiin enemmän kohti metsää, reunakivilinjan ja nupukiveyksen väliin jätettäisiin 0,5–1 metrin levyinen sepeli alue.
Muistutuksessa otettiin kantaa myös jalkakäytävän leveyteen, onko suunnitelmassa esitetty leveys tarpeellinen ja huomautettiin kadun itäreunan suunnitellusta 8 cm korkeasta yliajettavasta reunakivestä, että se tulee madaltaa liittymien kohdalla.
Muistutuksessa mainittiin lopuksi katusuunnitelman laadukkuudesta, katukuvallisesti säilytettävistä elementeistä.
Nykyinen katu on suunniteltu aikanaan silloisten suunnitteluohjeiden mukaisesti, Ajorata on melko leveä, koska kadulla on kulkenut aikanaan bussilinja, jalkakäytävän leveys on kapeimmillaan rinteessä alle kaksi metriä, joten koneellinen kunnossapito on haastavaa. Katu on peruskorjauksen tarpeessa ja sen yhteydessä on tarkoitus päivittää katu nykyisten suunnitteluohjeiden mukaiseksi. Suunnitteluohjeiden mukaan Tonttikadut suunnitellaan 5–6 metriä leveiksi riippuen käyttäjämäärästä ja mahdollisesta jalkakäytävästä. Kapeampi ajorata hillitsee ajonopeuksia, jotka helposti ja huomaamatta nousevat korkeiksi leveillä kaduilla. Jalkakäytävän minimileveys 2,35 metriä mahdollistaa koneellisen ylläpidon. Takamaantien liittymään suunniteltu risteyksen yli jatkettu reunakivi parantaa suojatien käyttäjien turvallisuutta.
Katu on suunniteltu suunnitteluohjeiden mukaisesti ja myös huoltoautot mahtuvat kohtaamaan kadulla. Liikennesuunnitelmaan tulee vähäinen muutos, koska levennetyllä tieosuudella joudutaan poistamaan muutama pysäköintipaikka toimivuuden ja turvallisuuden takaamiseksi. Suunnitelmissa esitetty kahdeksan sentin yliajettava reunakivi on yleisesti käytössä tonttikaduilla, joissa on runsaasti tonttiliittymiä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)