Jaaninpuiston Pääskysillankadun pohjoispäähän kaavaillaan pysäköintialuetta
Tuiistaina kokoontuvan kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäväksi esitetään suunnitelmat pysäköintialueen rakentamiseksi Jaaninpuistoon Linkkitorninkadun päähän. Lisäpysäköintitilalla helpotetaan hieman alueella vallitsevaa pysäköintipaikkapulaa.
Linkkitorninkadun ja Pääskysillankadun maankäytön toteutumisen myötä pysäköinti kadulla on lisääntynyt niin, että kaduilla autolla ajaminen sekä katujen talvikunnossapito koetaan vaikeaksi.
Kadulla pysäköimisen suosio tai sen välttämättömyys on tullut kaupungille varsin odottamattomana ilmiönä, koska alueen asemakaavan laadinnassa on noudatettu kaupungin käytössä ollutta tontille toteutettavien pysäköintipaikkojen mitoituskäytäntöä, yksi autopaikka kutakin 85 asuinkerrosalaneliömetriä kohden. Tämä autopaikkaminimimäärän katsottiin olevan riittävä ja kaduilla pysäköimisen tarve oletettiin olevan satunnaista, minkä kuuden metrin levyinen ajorata varsin hyvin mahdollistaa.
Asemakaavaa laadittaessa asuntokohtaista autopaikkavaadetta ei ole ollut kaavamääräyksissä. Pysäköintinormi ei huomioi alueelle rakennettujen pienikokoisten asuntojen määrän edellyttämää autopaikkatarvetta. Pääskysillankadun kahdeksasta tontista täysin rakentamatta on neljä ja osin rakentamatta yksi. Alueen toisen tonttikadun Linkkitorninkadun tontit ovat kaikki rakennettu. Toteutuneita asuntoja on alueella yhteensä 577 ja niiden asukkaiden käyttöön osoitettuja autopaikkoja tonteilla 375.
Pääskyvuorenrinteen asemakaavassa määritelty minimiautopaikkamäärä tonteilla ei riitä ilman asuntokohtaista vaadetta, mikäli oletetaan enemmistön talouksista omistavan auton.
Kaupungin 1. maaliskuuta voimaan tulleeseen rakennusjärjestykseen on sisällytetty autopaikkavaatimus, joka huomioi asuntojen määrän myös joukkoliikennekäytävien ulkopuolisilla olevilla muilla alueilla (niin sanottu 4. vyöhyke): Asuinkerrostaloille yksi autopaikka/85 kerrosneliömetriä, kuitenkin vähintään yksi autopaikka/1,3 asuntoa.
Rakennusjärjestyksen autopaikkavaatimusta ei kuitenkaan sovelleta sellaisilla kaava-alueilla, joissa asemakaavassa on jo kaavamääräys autopaikkojen määristä. Autopaikkamäärän sitominen rakennettavien asuntojen määrään ei tässä vaiheessa ole enää tällä kaava-alueella mahdollista, sillä kaikista vielä rakentamattomista tonteista on sopimukset allekirjoitettu tai luovutuspäätökset tehty.
Suunnitelman toteuttamisella pyritään hieman parantamaan pysäköintipaikkatarjontaa alueella ja mahdollistamaan pysäköinti vähäisessä määrin muuallakin kuin ajoradalla. Pysäköintialuetta voi luontevasti hyödyntää myös ulkoilureitin käyttäjien pysäköintiin.
Pysäköintialue on suunniteltu rakennettavaksi asemakaavan mukaiselle puistoalueelle. Pysäköintialue on sijoitettu puistossa kohtaan, jossa on asemakaavassa merkintä ohjeellisesta lumenkeräyspaikasta. Alueen käyttöä pysäköintiin voidaan osin rajoittaa lumitilatarpeen lisääntyessä. Pysäköintialue on rajattu nykyisiä puita väistellen ja pysäköintialueen viereen istutetaan muutama puu lisää. Alueelle lisätään myös valaistusta pysäköintialueen rakentamisen yhteydessä. Pysäköinnin enimmäisaikaa tullaan rajoittamaan, millä estetään ajoneuvojen säilyttäminen alueelle ja taataan alueen aito pysäköintikäyttö.
Puistosuunnitelma sekä liikenteenohjaussuunnitelma ovat olleet julkisesti nähtävänä 1.–15. syyskuuta. Suunnitelmista ei ole jätetty muistutuksia.
Suunnitelmien infrarakentamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 50 000 euroa. Kustannusarvio sisältää 20 prosentin hankevarauksen.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)