Kaskenkatua kunnostetaan Kupittaankadun ja Kunnallissairaalantien välillä
Tiistaina kokoontuvalle kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Kaskenkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat välillä Kupittaankatu–Kunnallissairaalantie ja Kaskentien linja-autopysäkille. Suunnitelman tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta kunnostamalla nykyistä katua ja leventämällä jalkakäytävää.
Suunnitteluosuuden pituus on 230 metriä. Nykyisellään Kaskenkatu on asfalttipäällysteinen katu, jossa on kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin, sekä ajoradasta erotuskaistalla erotetut yhdistetyt jalankulun ja pyöräilyn väylät molemmin puolin katua. Vastakkaisiin suuntiin menevät ajokaistat on erotettu viherkaistalla, jossa on katupuita.
Kadun saneeraus tehdään kunnossapidon helpottamiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Tavoitteena on parantaa erityisesti jalankulun ja pyöräliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta, sekä parantaa kadun pintakuivatusta.
Hankkeeseen kuuluu lisäksi Kaskenkadulla Kunnallissairaalantien risteyksen jälkeen sijaitseva linja-autopysäkki (nro 634), jonka esteettömyyden, toimivuutta ja kunnossapidettävyyttä parannetaan. Pysäkki sijaitsee kaupunginsairaalan vieressä, jolloin pysäkin esteettömyydellä on erityisen suuri vaikutus joukkoliikenteen käyttäjiin.
Kaskenkatu välillä Kupittaankatu–Kunnallissairaalantie sijoittuu asemakaavan mukaiselle katualueelle. Kadun korkeusasema on suunniteltu siten, että korkeus katualueen rajalla ei muutu. Kaskenkadun ajokaistoja kavennetaan, jotta kadun reunoille saataisiin lisätilaa jalankululle ja pyöräliikenteelle. Ajokaistojen uudet mitat ovat 3,0 ja 3,25 metriä. Vastakkaiset ajosuunnat erottavat jatkossakin noin 3,5 metrin viherkaista, jossa on rivi katupuita. Viherkaista säilyy nykyisellään lukuun ottamatta Jalavatien risteyksen kohdalta poistettavaa kulkuaukkoa, johon on suunniteltu istutettavan yksi uusi katupuu. Kaskenkadun yksisuuntaiset pyöräliikenteenjärjestelyt täydentyvät Kunnallissairaalantielle saakka.
Jalavatien kohdalla viherkaista yhdistetään ja ajoyhteys kulkusuuntien välillä poistetaan, jolloin Jalavatieltä vasemmalle kääntyminen ei ole enää mahdollista. Lisäksi Kaskenkadun ylittävä vaarallinen suojatie Jalavatien ja Vahteratien välissä poistetaan. Kaskenkadun ylittäminen ilman suojatietä on edelleen sallittua. Näillä liikennejärjestelyiden muutoksilla parannetaan Kaskenkadun toimivuutta ja turvallisuutta.
Kadun molempien ajosuuntien reunoihin on suunniteltu 12 senttiä korkea graniittinen reunakivi. Reunakivien takana on kadun molemmilla puolilla 0,50 metriä leveä betonikivetty erotuskaista, 1,50 metriä leveä yksisuuntainen pyörätie sekä 1,64 metriä leveä laatoitettu jalkakäytävä. Pyörätien asfaltti on punertava. Jalavatien, Vahteratien ja Saarnitien risteyksiin on ajoväylien kohdalle suunniteltu madalletut reunakivet.
Kadun pintakuivatusta parannetaan, kadulle on suunniteltu uusia hulevesikaivoja, jotka yhdistetään olevaan huleveden runkolinjaan.
Kadun valaistus säilyy ennallaan, yhtä Kupittaankadun risteyksessä länsipuolella olevaa valaisinpylvästä lukuun ottamatta, joka joudutaan siirtämään.
Vahteratien risteyksen vieressä oleva liikennemerkkiportaali siirretään nykyisen pyörätien reunasta kadun keskellä olevalle viherkaistalle. Siirron myötä pyörätielle ja jalkakäytävälle saadaan lisää tilaa ja niiden talvikunnossapito helpottuu.
Suunnitelmassa Kaskenkadulla olevaa linja-autopysäkkiä numero 634 parannetaan. Pysäkkisyvennys poistetaan ja jatkossa linja-autot pysähtyvät oikeanpuoleisella kaistalla. Pysäkkilaituria levennetään 4,7 metriin ja pysäkkikatos siirretään pysäkkilaiturille. Koko pysäkkilaiturin pituudelle on suunniteltu tunnistepinta ajoradan reunaan. Pysäkin odotustilan takareunassa oleva tukimuuri korjataan.
Pysäkkisyvennyksen poistaminen ei vaikuta autoliikenteen sujuvuuteen, koska Kaskenkadulta keskustan suunnasta tulee nykyisin vain yksi kaista suoraan. Pysäkin kohdalla on kaksi ajokaistaa, jolloin pysäkille pysähtyneen linja-auton pystyy ohittamaan.
Kustannusarvio on 500 000 euroa. Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävänä 1.–15. syyskuuta. Suunnitelmiin tuli kolme muistutusta.
Kaskenkadun nopeusrajoitusta ehdotetaan laskettavaksi nykyisestä 40:stä 30:een kilometriin tunnissa. Kaskenkadun liikenne aiheuttaa tärinää, joka tuntuu asuintaloissa. Ratkaisuksi ehdotetaan painumien korjaamista ja nopeusrajoituksen laskemista.
Jalavatien risteykseen pyydetään jättämään kulkuaukko Kaskenkatu 21 tontille ajoa varten. Pyöräteiden kulkusuuntien merkintöjä ehdotetaan parannettavaksi. Liikennepeilejä ehdotetaan lisättävän risteyksiin sekä Kaskenkatu 21 ajoliittymään. Lisäksi ehdotetaan Kaskenkadun asfaltin uusimista, koska nykyinen huonokuntoinen kadunpinta aiheuttaa tärinää.
Liikenteenohjaussuunnitelmaan on lisätty maalauksia pyöräteille.
Kaupunki ei ole enää asentanut uusia peilejä kaduille, koska peilit vääntyvät ja kääntyvät helposti, jolloin niihin ei voi täysin luottaa. Huurtunut tai jäätynyt peilinpinta heikentää myös merkittävästi luotettavuutta ja pimeällä valottomien kulkijoiden havaitseminen peilin kautta on erittäin vaikeaa. Kiinteistön haltija voi omalle tontilleen asentaa liikennepeilin.
Kaskenkadun pintarakenteet ja asfaltit uusitaan kokonaisuudessaan, jolloin epätasaisuuksista johtuvan tärinän pitäisi vähentyä.
Nähtävillä olon jälkeen katusuunnitelmaan on lisätty madallettu ylityskohta vihervälikaistalle pyöräilijöille puolen vaihtoa varten Jalavatien liittymän läheisyyteen. Ylityspaikan sijainti tarkentuu kadunrakennussuunnitelmassa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)