Varha pilotoi laajempaa toivetaksipalvelua kesäkuusta alkaen
Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) kysyi maalis–huhtikuussa vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaisten vapaa-ajan- ja asiointimatkojen eli liikkumisen tuen palvelujen piiriin kuuluvilta asiakkailta näkemyksiä toivetaksista. Vastauksia saatiin 715, joista 92 prosentissa toivottiin palvelun laajentamista. Vastausten perusteella kesäkuussa käynnistetään pilotti, jolloin toivetaksioikeus laajenee ympärivuorokautiseksi. Tavoitteena on selvittää muun muassa pilotin aikaisia palvelun käytön muutoksia.
Liikkumisen tuen palvelu koskee vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaan järjestettäviä asiointi- ja vapaa-ajan matkojen kuljetuspalveluja sekä niihin liittyviä saattajapalveluja, sotainvalidien ja rintamaveteraanien kuljetuspalveluja sekä tietyiltä osin opiskelu- ja työmatkakuljetusten kuljetuspalveluja.
Tällä hetkellä palvelujen käyttöön sisältyvä toivetaksioikeus on rajoitettu tiettyyn aikaan (maanantaista perjantaille kello 21–6, viikonloppuihin ja arkipyhiin). Toivetaksia voi käyttää, jos henkilön tulee olla tiettynä kellonaikana rautatieasemalla, lentoasemalla, satamassa tai linja-autoasemalla tai henkilöllä on ostettuna lippu johonkin tilaisuuteen.
Toteutetun kyselyn perusteella vastaajat toivovat toivetaksin käyttöoikeuden laajentamista niin, että se olisi joustavampaa ja kattavampaa sekä ottaisi huomioon palvelun käyttäjän yksilölliset tarpeet ja olevan kellonajasta riippumaton.
Myös vanhusneuvosto ja vammaisneuvosto kannattavat toivetaksin käyttöoikeuden laajentamista niin ettei käyttö olisi riippuvainen kellonajasta tai tilanteesta. Ikääntyneet, kehitysvammaiset ja näkövammaiset korostavat erityisesti toivetaksin tuomaa turvallisuuden tunnetta ja tuttujen kuljettajien merkitystä.
Vastaajista kahdeksan prosenttia piti nykyistä käyttöoikeutta riittävänä ja sen olevan riittävä heidän tarpeisiinsa. Osa myös koki, että nykyinen järjestelmä on toimiva ja muutokset voisivat heikentää palvelun laatua.
Asiakkaiden näkemykset ja toiveet halutaan huomioida.
– Kiitos kaikille kyselyyn vastaajille. Vastausten perusteella toivetaksi on selkeästi tärkeä palvelu muun muassa oman itsenäisen elämän ja osallisuuden mahdollistajana. Vastaajat ovat myös selkeästi ilmaisseet mielipiteensä tutun kuljettajan tärkeydestä, jonka kanssa voi joustavasti sopia matkoista, hyvinvointialuejohtaja Tarmo Martikainen toteaa tiedotteessa.
Vastausten perusteella Varha käynnistää 1. kesäkuuta pilotin, jolloin toivetaksin käyttöala laajennetaan ympärivuorokautiseksi eli asiakkaat voivat käyttää palvelun piiriin kuuluvia kyytejä ilman aika- ja käyttörajoituksia.
Toivetaksia käyttävä voi sopia suoraan kyydin aikataulusta paikallisen kuljettajan kanssa ja käyttää kyseistä kuljettaa palvelun tuottamiseen, jos kuljettaja on mukana Taxidatan sopimuksen mukaisen palvelun tuottamisessa. Kyydistä sopimisen jälkeen asiakas tilaa sovitun kuljetuksen välityskeskuksesta. Palvelun asiakkaat saavat kotiin postitettavan tiedotteen toivetaksipalvelun muutoksista.
Varha arvioi, miten palvelun käyttö muuttuu pilotin kuluessa verrattuna sitä edeltäneeseen aikaan ja miten esimerkiksi kustannukset kehittyvät. Käyttäjien kokemuksia seurataan kyselyllä tarkastelujakson loppupuolella joulukuussa.
Toivetaksikyselyyn oli mahdollista vastata 24.3.–13.4. sähköisesti muun muassa Varhan nettisivuilla olleen Webropol-lomakkeen kautta. Kyselyyn pystyi vastaamaan myös kirjallisesti.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)