Pääkirjoitus: Junat palaavat mutta työ jatkuu
Helsingin junat palaavat ratapihalle joulukuussa mutta työt ovat kaikkea muuta kuin valmiit. TuKu-projekti (Turku–Kupittaa) kattaa kaksoisraiteen Kupittaan aseman ja päärautatieaseman välille uusine siltoineen, työt ratapihalla ja uuden tavararatapihan. Työ on edennyt aikataulussaan ja toistaiseksi myös budjetissaan, joskin budjetti paisui kymmenillä miljoonilla euroilla ennen kuin töihin päästiin käsiksi. Projektiin liittyy myös Koulukadun alikulkusillan uusiminen.
Juuri solmittu valtion ja kuntien välinen MAL-sopimus käynnistänee uuden satamaraiteen suunnittelun, kunhan eduskunta sopimuksen hyväksyy. Tämä on silti vasta alkua. Putkessa on jo Uudenkaupungin radan peruskorjaus sekä Raision ja Naantalin välisen rataosuuden sähköistys. Näistä ei ole vielä päätöksiä.
Länsiradasta (ent. Tunnin juna) toteutunee ensi vaiheessa kaksoisraide Turun ja Salon välille. Jotta lähijunaliikenne voisi käynnistyä, tarvitaan uusia laitureita asemapaikoille. Suunnitelmat nielevät rahaa satoja miljoonia euroa. Pelkästään Uudenkaupungin radan kunnostus maksaisi arviolta 180 miljoonaa euroa.
Henkilöratapihallakin tapahtuu vielä paljon. Laiturit 1 ja 2 ovat jo valmiit. Laiturit 3 ja 4 valmistuvat joulukuussa. Ensi vuoden aikana valmistuvat laiturit 5 ja 6, jotka voivat olla tulevaisuudessa lähijunaliikenteen käytössä. LogoHubin rakennustöiden alkua odotellaan. LogoHub on parkkitalo Ratapihankadun varressa. Asematoiminnot siirtyvät siihen Logomosta, ainakin joksikin aikaa. Asema rakentunee 2030-luvulla matkakeskuksen yhteyteen ratapihan päälle lähelle Aninkaistensiltaa. Toistaiseksi ei ole vielä edes asemakaavaa, joka mahdollistaisi matkakeskuksen rakentamisen.
Oma kokonaisuutensa on suunniteltu elämyskeskus ja uusi areena hotelleineen. Massiivinen kokonaisuus muokkaisi ratapihan pohjoisosan täysin uuteen uskoon. Tavararatapihan valmistuminen vapauttaa alueen rakennustyömaaksi. Jos tarvetta ilmenee. Sillä rintamalla on ollut pitkään hiljaista.
Lasse Virtanen

















