Lepotuolilla maantielle – koeajossa Lexus RZ 450e AWD Executive
Maailman suurin autonvalmistaja Toyota lähti aikoinaan sähköautokisaan pahasti takamatkalta, eikä se ole onnistunut kirimään kärkijoukkoa vieläkään kiinni. Se on hieman hämmentävääkin kun miettii, minkälainen jättiläinen on kyseessä. Kun vielä muistetaan, että Toyota toi aikoinaan markkinoille kaikkien aikojen ensimmäisen kevythybridin (Toyota Prius), niin hämmästelylle ei tule loppua.
Toyota otti täyssähköautojen kisaan kaiken huipuksi vielä surkean lähdön Toyota bZ4X:llä, jota haukutumpaa sähköautoa ei ainakaan Suomen markkinoilla ole nähty. Toyotan premium-merkki Lexus toi viime vuonna saataville ensimmäisen täyssähköisen RZ-mallinsa, joka pohjautuu joiltain osin bZ4X:n teknisiin ratkaisuihin. Lopputulos on yritetty kääntää torjuntavoitoksi monin eri tavoin.
Koeajoon valikoitui Lexus RZ Executive, joka nimestään huolimatta on neljästä mallista toiseksi huokein. Lähtöhinta on siinäkin reilut 67 000 euroa, joten puhutaan tietysti ylemmän keskiluokan sähköautosta. Muodot ovat uhkeat ja Lexukselle tyypilliset. Eurooppalaista silmää tämä on tehty miellyttämään.
Ensimmäinen ja oikeastaan ainoa ikävä yllätys ilmenee sisään kömpiessä. Kun kyseessä on yli 190-senttinen kuski, ottaa pää ikävästi kattoon kiinni, ellei selkänojaa laske reilusti rentoon taka-asentoon. Onnistuu se ajaminen tietysti näinkin ja on jopa lokoisaa, mutta selkä suorempana ajamiseen tottuneelle tämä on tekemätön paikka.
Mukava 230 kilowatin kokonaisteho on jaettu kahteen moottoriin. Edessä sirisee 150 kilowattia ja takana 80 kilowattia tehoa. Ratkaisulla on haettu tasapainoisempaa ajokokemusta, ja onhan se nelivedonkin kannalta perusteltu ratkaisu. Auto potkaisee mukavasti rajummin kiihdyttäessä, mukavuusjousituksen pitäessä huolen miellyttävästä ajotuntumasta.
Suurin kompromissi on tehty kantaman kanssa. Toimintamatka yhdistetyssä ajossa on reilut 430 kilometriä, ja siihen Suomen talven vähennykset päälle. Myöskään lataus ei suju niin nopeasti kuin muissa saman hintaluokan autoissa.
Valmistaja onkin lisännyt RZ:n houkuttelevuutta lätkäisemällä akulle kymmenen vuoden tai miljoonan kilometrin takuun. Se on tuntuva etu, mutta ei poista sitä seikkaa, että pitkiä matkoja säännöllisesti ajavalle kantama voi olla yksinkertaisesti liian lyhyt ja lataus liian hidas.
Premium-tunnelmaa autossa riittää sitten senkin edestä. Istuimet ovat erittäin mukavia ja erilaisia järjestelmiä on vaikka millä mitalla. Mukautuva vakionopeudensäädin yhdistettynä avustavaan ohjaukseen muuttaa maantieajon matkustamiseksi, etenkin puolittaisessa lepo-asennossa. Kuskia toki vahditaan elektroninen silmä kovana ja huomautellaan katseen pois ajosuunnasta siirtämisestä silloinkin, kun silmät ovat nauliutuneet edessä ajana rekisterikilpeen. Ratistakin käsketään ottaa kiinni puristusotteesta riippumatta.
Samaa esiintyy toki muissakin automerkeissä. Hyvä tarkoitus näilläkin toiminnoilla on, mutta luulisi että ne voisi jotenkin kalibroida kuljettajan ajotavan mukaisiksi.
Sähköautot eivät enää kärsi pikkuruista tavaratiloista, eikä myöskään RZ.
Ominaisuudet
• Malli: RZ Executive
• Teho: 313 hv
• Kiihtyvyys 0–100 km/h: 5,3 s
• Vääntö: 266 Nm
• Huippunopeus: 160 km/h
• Akun kapasiteetti: 71,54 kWh
• Kulutus: 16,9–18,3 kWh / 100 km
• Toimintamatka (WLTP-yhdistetty):
436 km
• Hinta: 67 490 €
Teemu P. Peltola

















