Neljä viidestä kokee, etteivät älypuhelimet kestä käytössä riittävään pitkään
Vaikka kestävyys vaikuttaa puhelimen valintaan, valtaosa suomalaisista kokee, etteivät älypuhelimet kestä käytössä riittävän pitkään.
HMD Globalin joulukuun alussa teettämän kyselytutkimuksen vastaajista 81 prosenttia ottaa huomioon puhelimen kestävyyden valitessaan uutta puhelinta. Silti 66 prosenttia kyselyyn osallistuneista kertoi, etteivät älypuhelimet kestä käytössä riittävän pitkään.
Vastaajat ovat myös huomanneet, että älypuhelimien käyttöikä on hyvin lyhyt: noin kolmasosa tutkimukseen osallistuneista ilmoitti edellisen älypuhelimensa käyttöajaksi noin kaksi vuotta. Ainoastaan 11 prosenttia ilmoitti käyttäneensä edellistä älypuhelintaan yli neljän vuoden ajan. Tärkeimmät syyt puhelimen vaihdolle olivat puhelimen akunkeston heikentyminen (38 %), puhelimen hajoaminen (35 %) ja puhelimen käyttöjärjestelmän sekä sovellusten hidastuminen (26 %).
- On tietysti harmi, etteivät älypuhelimet kestä käytössä niin pitkään kuin olisi toivottavaa. Positiivista on, että puhelinten kestävyyteen kiinnitetään huomiota. Tällä hetkellä älypuhelimia käytetään hieman kertakäyttöluonteisesti, kertoo HMD:n Pohjoismaiden liiketoimintajohtaja Ossi Korpela.
77 prosenttia vastanneista pitää puhelimen hankinnassa tärkeänä, että puhelinmalliin on tarjolla päivityksiä mahdollisimman pitkään. 86 prosenttia vastaajista päivittää älypuhelimensa käyttöjärjestelmää, joista 51% kertoi puhelimensa päivittävän käyttöjärjestelmän automaattisesti ja 38 prosenttia kertoi pyrkivänsä päivittämään puhelimensa uusimman päivityksen saavuttua.
Nuoret aikuiset maksavat puhelimestaan eniten
Tutkimuksesta käy myös ilmi, että valtaosa suomalaisista (85 %) ostaa puhelimensa itse. Työnantajan tarjoamaa puhelinta kertoi käyttävänsä yhdeksän prosenttia vastaajista ja ainoastaan seitsemän prosenttia ilmoitti käyttävänsä muualta saatua puhelinta. Eniten itse ostetusta puhelimesta maksoivat nuoret aikuiset (18-24-vuotta), joilla puhelimen keskiarvohinta oli 498 euroa. Vähiten uudesta puhelimesta maksavat 65-75-vuotiaat, joilla puhelimen keskiarvohinta tippui 299 euroon. Keskimäärin suomalaiset maksavat puhelimesta 346 euroa.
- Nuoret ovat innokkaampia panostamaan puhelimeen enemmän, mikä voi kertoa puhelimeen liitetystä merkityksestä. Ikäryhmästä riippumatta puhelimeen käytetään kuitenkin satoja euroja, minkä takia niitä harvemmin saadaan esimerkiksi lahjaksi aikuisten joukossa, Korpela toteaa.
Suomalaisten harkitessa puhelimen ostoa tärkeimpiä kriteereitä ovat puhelimen vastine rahalle (43 %), puhelimen käyttöjärjestelmä (39 %), tallennustilan koko (32 %) ja puhelimen kamera (32 %). Ainoastaan kolme prosenttia vastaajista ilmoitti puhelimen tuotannon vastuullisuuden olleen tärkeä tekijä edellisen älypuhelimensa hankinnassa.
Tutkimus toteutettiin Bilendin Finlandin verkkopaneelissa joulukuun alussa. Kyselyyn vastasi tuhat täysi-ikäistä (18-75-vuotiasta) suomalaista, jotka omistavat älypuhelimen.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)