Kapteeniluutnantille ja yliluutnantille päiväsakkoja miinalautta Pyhärannan karilleajosta
Varsinais-Suomen käräjäoikeus käsitteli sotilasoikeudenkäyntiasiana tapauksen, jossa Merivoimien aluksiin kuuluva miinalautta Pyhäranta oli osallistunut Saaristomerellä Rannikkolaivaston ampumaharjoitukseen ja ajautunut 24.8.2022 kello 18.30 karille Örön länsipuolella sijaitsevalla matalikolla.
Käräjäoikeus tuomitsi kapteeniluutnantille 15 päiväsakon ja yliluutnantille kahdeksan päiväsakon sakkorangaistuksen. Tuomio ei ole lainvoimainen.
Aluksen päällikkönä toiminutta kapteeniluutnanttia ja hänen alaisuudessaan palvellutta yliluutnanttia syytettiin tuottamuksellisesta palvelusrikoksesta. Käräjäoikeuden arvioi ensin sitä, mitkä olivat olleet vastaajien tehtävät ja vastuut tapahtumahetkellä. Todistelu osoitti, että aluksen merenkulkuun ja sen turvallisuuteen liittyvien tehtävien jako oli ollut varsin epäselvä eikä se ollut monilta osin vastannut tilanteeseen soveltuvia määräyksiä eikä ohjeita.
Kapteeniluutnantti oli laivapäiväkirjan merkinnän mukaan luovuttanut yliluutnantille jo kello 13.13 eli useita tunteja ennen karilleajoa aluksen vahtipäällikkyyden ja vastuun aluksen merenkulullisesta turvallisuudesta. Todistelu ei kuitenkaan osoittanut yliluutnantin tosiasiassa toimittaneen vahtipäällikölle kuuluvia tehtäviä ainakaan enää siinä vaiheessa, kun ammunnat olivat kello 17.15 alkaneet ja kapteeniluutnantti oli ryhtynyt johtamaan niitä ja antamaan myös alukseen ohjaamiseen liittyviä komentoja.
Vahtipäällikkönä oli ammuntojen aikana ja niiden päätyttyäkin toiminut kapteeniluutnantti. Todistelu osoitti edelleen, että kapteeniluutnantti ei ollut ollut tietoinen siitä, että alus oli aivan matalikon ja karin vieressä, kun hän oli juuri ennen haveria luovuttanut aluksen ohjailijan tehtävät yliluutnantille, vaikka hänen olisi pitänyt olla siitä perillä.
Merenkulullisesti hankala tilanne olisi edellyttänyt ohjailijan perehdyttämistä aluksen asemaan ja vaaroihin, mikä oli nyt laiminlyöty. Kapteeniluutnantti oli menetellyt huolimattomasti ja syyllistynyt tuottamukselliseen palvelusrikokseen.
Myös yliluutnantti oli syyllistynyt vastaavaan rikokseen, koska hän ei ollut ohjailutehtävään ryhtyessään selvittänyt riittävästi aluksen sijaintia ja ympäristöä eikä ilmoittanut niitä koskevasta epävarmuudestaan, vaikka hänen oli täytynyt ymmärtää aluksen olevan väyläalueen ulkopuolella.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)



















