Varhan ketteröidyttävä asiakasmaksuissa
Monet varsinaissuomalaiset ovat saaneet Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta maksukehotuksia jopa vuosien takaisista käynneistä. Maksukehotukset ovat koskeneet muun muassa terveyskeskusmaksuja, hammaslääkärikäyntejä sekä palveluasumisen asiakasmaksuja. Varhan mukaan keskimääräinen perittävä lasku on ollut sadan euron luokkaa, suurimman laskun ollessa jopa 17 000 euroa. Osa maksuista on siirtynyt jo perintätoimiston karhuttavaksi.
Ajantasaisten asiakaslaskutusten käsittely on viivästynyt hyvinvointialueuudistuksen ja hajanaisten käytäntöjen vuoksi. Samalla se paljastaa isomman ongelman: nykyinen asiakasmaksujen laskutuskäytäntö on monelta osin vanhentunut ja aiheuttaa turhaa vaivaa niin asiakkaille kuin hyvinvointialueellekin. Järjestelmää on ketteröitettävä.
Ensimmäinen selkeä parannusehdotus on mahdollisuus maksaa lääkärin, hammaslääkärin tai sairaalakäynnin asiakasmaksu heti vastaanoton jälkeen. Varhan talousjohtaja Ville Rajahalme kertoi Varhan aluevaltuustolle 4. marraskuuta suhtautuvansa uudistamiseen varovaisen myönteisesti. Maksupäätteen tarjoaminen vastaanoton yhteydessä vähentäisi laskujen postittamisesta syntyviä kustannuksia ja maksujen viivästymistä. Asiakas tietää käynnin jälkeen heti, mitä palvelu maksoi ja hän voi hoitaa maksun pois päiväjärjestyksestä.
Korttimaksu vastaanotolla on vaivatonta eikä edellytä asiakkaalta tietokonetta tai pankkitunnuksia. Tämä olisi etenkin iäkkäille ja sähköisiä kanavia vältteleville asiakkaille suuri helpotus. Samalla hyvinvointialue säästäisi työaikaa, rahaa ja vaivaa.
Toinen kipukohta liittyy palveluasumiseen. Nykyisessä mallissa palvelujen ja vuokrien laskutus on keskitetty hyvinvointialueelle. Käytännössä tämä on johtanut pitkiin viiveisiin ja asiakkaiden epävarmuuteen maksujen oikeellisuudesta. Voisivatko asiakkaansa tuntevat yksityiset palveluntuottajat hoitaa maksujen toimittamisen suoraan asukkaille? Hyvinvointialueelle jäisi rooli laskuttaa omien palveluiden asiakasmaksuista, valvoa maksujen lainmukaisuutta sekä osallistua maksujen määrittelyyn palvelusuunnitelmien yhteydessä.
Hyvinvointialueiden hallintoa on kehitettävä ihmislähtöisesti. On perusteltua vaatia palveluiden sujuvuutta myös maksamisen osalta. Toimivampi maksukäytäntö ei ole pelkästään taloudellinen kysymys, vaan osa hyvää palvelukokemusta ja toivottavasti myös tulevaisuuden julkisia palveluita.
Katriina Hiippavuori, aluevaltuutettu (kok.), Varhan aluevaltuuston puheenjohtaja



















