Lainsäädännön arviointineuvosto: Hankintalain hyödyt ja kustannukset arvioitava paremmin
Lainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon työ- ja elinkeinoministeriölle hankintalain uudistamista koskevasta lakiehdotuksesta. Lakiehdotuksesta saa käsityksen asian taustasta, tavoitteista ja keskeisistä ehdotuksista, mutta siinä olisi kuitenkin arvioitava paremmin ehdotuksesta aiheutuvat keskeiset hyödyt ja kustannukset. Lakiehdotuksen vaikutustenarviointia tulisi monin paikoin täydentää.
Lakiehdotuksella uudistettaisiin hankintalakia monin tavoin, ja sen tarkoituksena on lisätä tehokkuutta ja kustannussäästöjä julkisissa hankinnoissa. Lakiehdotuksella pyritään myös lisäämään pienten ja keskisuurten yritysten mahdollisuuksia osallistua julkisiin tarjouskilpailuihin.
Lakiehdotuksella hankintayksiköiden omistukselle niiden yhdessä omistamasta sidosyksiköstä asetettaisiin uusi, kymmenen prosentin vähimmäisomistusvaatimus. Hankintayksiköllä tarkoitetaan organisaatiota tai tahoa, esimerkiksi valtiota, kuntaa tai hyvinvointialuetta, joka vastaa tavaroiden tai palveluiden hankkimisesta.
Lakiehdotuksen mukaan hankintayksiköllä olisi myös uusi velvoite kilpailutuksen uusimiseen, jos kilpailutuksessa on saatu vain yksi tarjous. Uudelleen kilpailuttamisvelvoite koskisi samaa hankintaa vain yhden kerran. Muutoksena aikaisempaan on myös hankintayksikön vahvempi velvoite jakaa hankinta erillisiin osiin tai kilpailutettava hankinnan osat erillisillä tarjouskilpailuilla.
Lakiehdotuksesta saa käsityksen asian taustasta, tavoitteista ja keskeisistä esityksistä. Lakiehdotuksessa on tuotu myös esille ehdotetuista muutoksista aiheutuvia säästöjä. Lakiehdotus on kuitenkin viimeistelemätön, eikä siitä saa selkeää käsitystä lakiuudistuksesta aiheutuvien kustannussäästöjen suuruusluokasta kokonaisuudessaan. Lakiehdotuksessa tulisi kuvata ehdotetuista muutoksista aiheutuvat keskeiset hyödyt ja kustannukset julkiselle taloudelle ja kansantaloudelle.
Lakiehdotuksessa on tunnistettu ehdotettujen muutosten hallinnollista taakkaa aiheuttava vaikutus. Lakiehdotuksessa olisi kuitenkin hyvä antaa suuntaa antava arvio hallinnollisesta taakasta aiheutuvista kustannuksista hankintayksiköille ja yrityksille.
Lakiehdotuksessa olisi tarpeellista arvioida, onko lakiehdotuksessa asetettu tavoite julkisten hankintojen kustannussäästöistä mahdollista saavuttaa, jos ehdotetut muutokset lisäävät julkiselle sektorille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa ja siitä aiheutuvia kustannuksia.
Lainsäädännön arviointineuvoston lausunto on annettu hankintalain ja eräiden muiden lakien muuttamista koskevasta hallituksen esityksestä, jonka työ- ja elinkeinoministeriö toimitti arviointineuvoston käyttöön sähköpostitse 11. marraskuuta.
Arviointineuvosto katsoo, että hallituksen esitysluonnos noudattaa välttävästi lainvalmistelun vaikutusarviointiohjetta. Hallituksen esitysluonnoksessa on olennaisia puutteita ja esitysluonnosta tulee korjata neuvoston lausunnon mukaisesti ennen hallituksen esityksen antamista.
Lainsäädännön arviointineuvosto on itsenäinen ja riippumaton toimielin, jonka tehtävänä on antaa lausuntoja hallituksen esitysten luonnoksista ja niiden vaikutusarvioinneista.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















