Suomalaiset syövät yhä liian vähän kasviksia
Picadeli avaa 24. syyskuuta 300. salaattibaarinsa Espoossa sijaitsevaan K-Supermarket Soukkaan. Pohjoisesta Ylläkseltä Helsinkiin, Turkuun ja Tampereelle ulottuva verkosto tekee Picadelista yhden suurimmista pikaruokaketjuista toimipisteiden määrällä mitattuna.
Ensimmäisistä pääkaupunkiseudun kokeiluista on vuosikymmenessä kasvanut koko maan kattava ilmiö.
– Kasvu osoittaa, että konsepti toimii kaikkialla. Olemme olleet pitkään vahvoja pääkaupunkiseudulla, mutta viime vuosina laajeneminen on ollut erityisen nopeaa muualla Suomessa. Jo puolet salaattibaareistamme sijaitsee Helsingin ulkopuolella, mikä kertoo, että kysyntää löytyy niin isoissa kaupungeissa kuin pienemmissä kunnissa. Syksyn aikana tulemme avaamaan uusia lokaatioita ympäri Suomen, sanoo tiedotteessa Kaisa Väistö-Nurminen, joka on Picadeli Finland Oy:n toimitusjohtaja.
Luonnonvarakeskuksen mukaan tuoreiden vihannesten kulutus on Suomessa pitkällä aikavälillä hienoisessa laskussa: vuonna 2019 suomalaiset söivät keskimäärin noin 66 kiloa tuoreita vihanneksia vuodessa, kun vuonna 2024 määrä oli noin 64 kiloa. Viime vuodesta kulutus kuitenkin kääntyi lievään nousuun. Picadelin Ipsoksella teettämä selvitys osoittaa, että jopa 87 prosenttia suomalaisista söisi enemmän kasviksia, jos ne olisivat halvempia.
Yritys aikoo jatkaa kasvuaan usealla rintamalla: laajentumalla uusille alueille, kehittämällä salaattibaareja entistäkin älykkäämmiksi ja monipuolistamalla valikoimaa.
– Picadelin 300 pistettä on meille tärkeä virstanpylväs, mutta tiedämme, että potentiaalia on vielä paljon. Konsepti on todistetusti toimiva ja skaalautuva. Haluamme jatkossakin tehdä terveellisestä ruoasta entistä helpommin saavutettavaa ja tuoda salaattibaarit sinne, missä suomalaiset liikkuvat – tämä matka on vasta alussa, Väistö-Nurminen sanoo.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)