Turku ei tarvitse raitiotietä
Turun kannattaa nyt valita ratkaisu, joka parantaa liikkumista 1–3 vuodessa – ei vasta 2030-luvulla. Raitiotie sitoo pääomaa ja aiheuttaa pitkäkestoisia työmaita, kun taas sähköinen superbussi, esteettömät pysäkit ja liikennevaloetuudet tuovat samat hyödyt nopeammin ja halvemmalla.
Superbussi on runkoreitti, joka tarjoaa ratikan palvelutason bussilla. Avainajatus: nopeus, täsmällisyys ja esteettömyys syntyvät liikenne-etuuksista ja asemamaisista pysäkeistä – ei kiskoista.
Linja valitaan nyt. Kaupunki on päivittämässä superbussivaihtoehdon selvitystä – juuri siksi vaihtoehtoja on rehellisesti punnittava.
Raitiotie merkitsisi Turulle vuosien rakennustyömaita satamasta Varissuolle ja toteutuisi arviolta vasta 2030-luvun alussa. Hanke nojaa valtion rahoitukseen: vaikka valtuusto sanoisi kyllä, katse kääntyy Arkadianmäelle.
Onneksi meillä on parempi, nopeampi ja halvempi reitti: sähköinen superbussi (BRT). Kansainväliset vertailut osoittavat, että BRT:n investointikustannus per kilometri on tyypillisesti selvästi raitiotietä matalampi, ja palvelutaso riittää Turun kuormitukselle mainiosti. Kaupungit ovat saaneet BRT:llä myös kaupunkikehitystä – ilman raiteiden hintalappua.
Kolme tekoa, jotka Turku voi tehdä heti: Superbussi 2026 mennessä: rakennetaan kaistakohtaisia pikaparannuksia (omakaistat, bussien valoetuus, pysäkkien ohituskaistat) keskustan pullonkauloihin ja satama–keskusta–kauppatori–Varissuo-runkoon. Päätetään tasalaitureista ja esteettömistä pysäkeistä, joissa on lämmitettävä odotustila ja selkeät kontrastiopasteet.
Esteetön matkaketju” -standardi: nimetön testipaneeli (valkoinen keppi, pyörätuoli, lastenvaunut, seniori) käy läpi pysäkit, lipunoston ja opasteet ennen käyttöönottoa. Tulokset julkaistaan avoimena listana ja korjaukset ohjelmoidaan saman tien. Tämä on pieni vaiva tekijöille, mutta suuri arjen helpotus.
Föli x työllisyys: perustetaan kohdennettu trainee-ohjelma osatyökykyisille ja vammaisille (asiakaspalvelu, data, pysäkkiauditoinnit). Parannamme palvelua ja luomme samalla ensimmäisiä työuria – se on oikeudenmukaista ja taloudellisesti viisasta.
Miksi näin? Koska Turku tarvitsee tuloksia nopeasti. Superbussi ja esteettömyysinvestoinnit näkyvät arjessa vuodessa, eivät vasta seuraavan vuosikymmenen alussa. Samalla vältämme vuosia kestävän kaupunkikeskustan auki repimisen ja pidämme liikkeet sekä tapahtumat elinvoimaisina.
Kannanotto on selvä: sanotaan raitiotielle ei nyt ja päätetään loppuvuonna superbussista sekä esteettömästä matkaketjusta. Turku voi silti tarvittaessa palata raiteisiin myöhemmin – mutta ensin tehdään ratkaisut, jotka tuovat hyödyt nopeasti, kohtuuhintaan ja kaikille.
Lassi Murto, Raisio