Valinta raitiotien ja superbussien välillä aiheuttanut kiistaa kaikkialla
Turku selvityttää vielä kerran superbussivaihtoehdon. Se viivästyttää joukkoliikenneratkaisua ensi vuoteen. Päätös, jossa vaihtoehtoina ovat raitiotie tai superbussit, piti tehdä tänä syksynä.
– Hyvin tunteellisesti suhtaudutaan maailmalla näihin asioihin, sanoo professori Jorma Mäntynen, joka on johtaja Destialla.
Mäntynen muistelee analyysiä, jossa vertailtiin pohjoismaisia kaupunkeja, joissa suunniteltiin raitiotietä tai superbussia.
– Se meni aika tasan, (kanta) jakautui fiilispohjalta. Toiset tykkäsivät kumipyöristä, toiset rautapyöristä. Teknisesti kysymys on suurten volyymien kuljettamisesta. Jos ymmärtää lusikan ja kauhan eron, on jo pitkällä liikennetekniikassa, sanoo Mäntynen.
Mäntynen on ollut mukana laatimassa raporttia Turun seudun liikenteellisestä saavutettavuudesta. Työn teettivät Föli-kunnat. Sen teki Destia.
Raportti ei käsittele raitiotietä tai superbusseja mutta Mäntynen oli aikanaan mukana työryhmässä, joka edisti Tampereella raitiotietä.
– Aluksi oli erittäin suuri vastarinta. Tasan 20 vuotta meni ennen kuin ensimmäinen raitiotie lähti (liikkeelle) vuonna 2021. Vastarinta oli haihtunut. Päättäjien keskuudessa oli tapahtunut nuorennusleikkausta. Suuri yleisö otti raitiotien omakseen ja kasvu on ollut aika huikeaa. Ostetaan uutta kalustoa, lisätään vuorovälejä ja laajennetaan reitistöä.
Mäntysen mukaan ilmiö oli vastaava, joka on nähty myös muualla Euroopassa, muun muassa Strasbourgissa.
– Ihan sama tilanne. Äärimmäisen kova vastarinta. Vaihtui pormestari, joka otti raitiotien asiakseen ja puski läpi ensimmäisen linjan. Sen jälkeen suosio alkoi kasvaa. Eri puolilta Strasbourgia alettiin vaatia, että meillekin pitää saada linja.
Mäntysen mukaan maankäyttö- ja kiinteistövaikutukset ovat Tampereella ylittäneet kaikki odotukset.
– Jos puhtaan liikenteellisesti ajattelee, niin voi olla että superbussilla saadaan samoja volyymejä liikkeelle. Siinä menetetään joitakin etuja. Tampereella vastustettiin raitiotietä sen takia, että raiteet ovat kiinteät. Bussilla voidaan vaihtaa suuntaa. Puolustajat, jotka ovat kiistattomasti olleet oikeassa, muistuttivat, että kiinteä yhteys on ennustettava, sen varteen voi investoida.
Mäntynen korostaa, ettei ota kantaa Turun kuumaan keskusteluun. Vakioliikennemäärät voidaan hoitaa eri tavoin.
– Suurten volyymien runkolinjoilla raitiotie toimii mutta jää paljon alueita, joissa tarvitaan busseja, joko itseisarvoisesti tai syöttöliikenteenä.
Destian ryhmäpäällikkö Riku Huhta muistuttaa, että skenaarioissa ei aseteta liikennemuotoja vastakkain.
– Jokaisella liikennemuodolla on oma paikkansa. On luonnollista, että tiiviissä kaupunkirakenteessa, jossa pitää liikuttaa paljon ihmisiä, raitiotie on hyvä, koska se on suuren volyymin liikennemuoto. Henkilöautoa tarvitaan jatkossakin moniin matkoihin. Se ei ole joko tai, vaan sekä että.
– On aikoja ja paikkoja, jolloin ei ole autolle vaihtoehtoja, jopa pääkaupunkiseudulla, jossa on hyvä joukkoliikenne, arvioi Mäntynen.
Lasse Virtanen