Vaarattomalta näyttävä lätäkkö voi aiheuttaa autolle tuhansien eurojen vahingon
Pohjola Vakuutukselle tulee vuosittain kymmeniä ilmoituksia rankkasateen tai tulvaveden aiheuttamista vahingoista ajoneuvoille. Laajakaan kaskovakuutus ei korvaa veden aiheuttamaa vahinkoa, kun ajoneuvolla ajetaan veden peittämällä tiellä tai alueella.
Huolimattomuus ja inhimilliset virhearviot muodostavat suurimman osan sade- ja tulvavesien autoilijalle aiheuttamista vahingoista. Yksi yleisimmistä vahinkosyistä on se, että autolla ajetaan suureen vesilammikkoon, jonka alla on epätasaista maastoa.
– Autolla ajetaan lammikkoon, jonka alla onkin syvä kuoppa tai päällystevaurio. Näissä tapauksissa osumaa saa usein pohja ja renkaat. Erityisesti sähköautoissa kuoppaan tai päällystevaurioon osuttaessa voi pohjassa sijaitseva akusto vaurioitua, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvokorvauspalveluiden korvauspäällikkö Sami Reinikka varoittaa tiedotteessa.
Sähköauton akuston korjaus on kallis ja aikaa vievä toimenpide. Akkukotelon vaihtaminen maksaa useita tuhansia euroja ja korkeajänniteakun vaihtaminen voi maksaa kymmeniä tuhansia euroja.
Toinen yleinen syy autoille sattuviin sade- tai tulvavesivahinkoihin on se, että kuljettaja olettaa veden olevan matalampi kuin se oikeasti onkaan.
– Kannattaa välttää ajamista alueille, joissa ei pysty arvioimaan, onko vettä muutamaa senttiä syvemmälti. Jos kuitenkin on ajettava veden peittämän alueen läpi, vauhtia kannattaa pudottaa reilusti ja ehdottomasti kääntyä pois, jos vesi onkin syvempää, Reinikka kertoo.
Muiden autojen korkeutta ei kannata käyttää veden syvyyden arviointiin, sillä eri autoissa on esimerkiksi moottorin ilmanottoaukko eri korkeudella. Jos tekee virhearvion veden syvyydestä ja auton moottori sammuu, tulee ajoneuvosta poistua ja jättää auto niille sijoilleen.
– Ajoneuvolla ei pidä ajaa tulviviin alikulkuihin tai muutoinkaan veteen, jonka syvyyttä ei tiedä. Yleisimmin tällaisissa tilanteissa vahingoittuu ajoneuvon moottori. Moottorivaurio on kallis vahinko, jonka korjaaminen saattaa maksaa tuhansia euroja. Edes laajimmat kaskovakuutukset eivät korvaa vahinkoa, joka on aiheutunut siitä, että ajoneuvolla on ajettu veden peittämällä tiellä tai alueella, sanoo Reinikka.
Toisin kuin usein luullaan, sähköauto ei ole polttomoottoriautoa herkempi veden aiheuttamille vaurioille.
– Sähköautoissa ei ole moottorin ilmanottoaukkoa kuten polttomoottoriautoissa. Sähköautojen komponentit ovat usein hyvin suojattuja roiskevedeltä, mutta vesi voi silti päästä niihin, jos vesi on liian syvää tai altistus pitkäaikaista. Valmistajan ohjeita kannattaa noudattaa, Reinikka neuvoo.
Jos vettä on kertynyt tielle niin paljon, että se virtaa, kannattaa kääntyä takaisin. Raskaskin auto saattaa lähteä virtaavan veden mukaan, sillä jo alle puolen metrin syvyinen vesi voi saada auton kellumaan.
Autoille on aiheutunut vahinkoa myös tilanteissa, joissa auto on jäänyt parkissa ollessaan tulvaveden ympäröimäksi ja auton sisätila on kastunut tai vesi on vaurioittanut sähköjärjestelmiä.
– Autovahinkojen lisäksi kovalla nopeudella suureen vesilammikkoon ajaminen voi aiheuttaa vesiliirron ja auton hallinnan menetyksen riskin. Tämä vaara on erityisesti ajettaessa huonokuntoisilla renkailla, Reinikka varoittaa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)