Yli puolet kuluttajista ostaa ruokaa mahdollisimman paljon kotimaisena
Suomalaisen ruoan päivänä 4. syyskuuta juhlistetaan kotimaista ruokaa ja sen tekijöitä. Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisten ostoskoreista kotimaista ruokaa löytyy myös arkena, ei vain juhlapäivänä. Useat aikovat myös kasvattaa kotimaisen ruoan osuutta ostoissaan.
Yli puolet kuluttajista ostaa ruokaa mahdollisimman paljon kotimaisena, ja lähes neljännes aikoo lisätä suomalaisten tuotteiden ostamista tulevaisuudessa. Suurin osa suomalaisista (71 %) aikoo ostaa suomalaista ruokaa saman verran kuin ennenkin.
Yli 60-vuotiaat naiset ja kasvispainotteisesti syövät fleksaajat ovat kotimaisen ruoan aktiivisimpia tukijoita, ja mitä pidemmälle kaupungeista mennään, kasvaa kiinnostus suomalaisen ruoan ostamiseen. Ostoaikeiden kasvu yllättää erityisesti nuorten miesten joukossa. Sen sijaan nuoret naiset ovat kotimaisen ruoan vähiten innokkaita ostajia.
Ruokavalio vaikuttaa myös valintoihin. Vegeruokavaliota noudattavat ostavat kotimaista ruokaa vähemmän kuin sekasyöjät, eikä into lisätä ostamista ole heidän joukossaan yhtä suurta. Sen sijaan fleksaajat eli pääosin kasvispainotteisesti mutta joustavasti syövät ovat yksi kotimaisen ruoan ostamista kasvattavista ryhmistä.
Kuluttajien motiivit ostaa kotimaista ruokaa ovat monipuolistuneet. Viime vuoteen verrattuna yhä useampi valitsee suomalaisen tuotteen, koska se mahdollistaa vaikuttamisen ympäristöasioihin, eläinten hyvinvoinnin tukemisen, lyhyet kuljetusmatkat, ruoan luotettavuuden ja laadun varmistamisen, suomalaisen maatalouden ja elintarviketuotannon turvaamisen sekä omavaraisuuden ja huoltovarmuuden säilymisen
– Tutkimuksessa nousi esiin myös se, että kuluttajat mainitsivat tänä vuonna keskimäärin useampia syitä ostaa kotimaista ruokaa kuin edellisvuonna. Tämä kertonee siitä, että suomalaisen ruoan arvo nähdään yhä monipuolisemmassa valossa, toteaa tutkimuksen teettäneen Ruokatieto Yhdistyksen kehityspäällikkö Minna Asunmaa tiedotteessa.
Suomalaisen ruoan päivän tarkoitus on nostaa esiin kotimaisen ruoan merkitystä ja juhlistaa koko ruokaketjua alkutuottajista valmiiseen ruokapöytään asti. Päivä muistuttaa myös, että ruokakaupassa tehdyillä valinnoilla voi vaikuttaa – niin talouteen, työllisyyteen, ympäristöön kuin kotimaisen ruoantuotannon tulevaisuuteen.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)