Lähimaksujen kokonaisarvo sirulla tehtyjä korttimaksuja suurempi huhti–kesäkuussa
Suomalaisilla maksukorteilla tehtiin vuoden toisella neljänneksellä 652 miljoonaa korttimaksua, mikä oli 21 miljoona eli kolme prosenttia enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Lähimaksujen kokonaisarvo kasvoi edellisvuodesta 23 prosenttia.
Korttimaksujen yhteenlaskettu arvo (19,7 miljardia euroa) oli vuodesta 2022 alkaneen tilastointihistorian suurin neljännesvuosittainen arvo.
125 miljoonaa korttimaksua käynnistettiin tietokoneella tai mobiililaitteilla vuoden toisella neljänneksellä, mikä oli 19 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kyseisten etäkorttimaksujen kokonaisarvo (4,9 miljardia euroa) oli 18 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Lähimaksua käyttämällä tehtiin 431 miljoonaa korttimaksua, mikä oli kahdeksan prosenttia enemmän kuin vuoden 2024 toisella neljänneksellä.
Lähimaksujen kokonaisarvo kasvoi edellisvuodesta 23 prosenttia ja oli 8,4 miljardia euroa vuoden toisella neljänneksellä. Vuoden toisella neljänneksellä tehtiin sirua tai magneettijuovaa käyttäen 95 miljoonaa korttimaksua, mikä oli 24 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana. Maksujen arvo pieneni 19 prosenttia vuoden takaisesta ja oli 6,4 miljardia euroa. Siru- ja magneettijuovamaksujen kokonaisarvo on tänä vuonna ollut ensimmäistä kertaa pienempi kuin lähimaksujen.
Suomalaisilla maksukorteilla muissa EU-maissa tehtyjen korttitapahtumien yhteenlaskettu arvo oli 2,5 miljardia euroa vuoden toisella neljänneksellä, mikä oli 25 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. EU:n ulkopuolella tehtyjen korttitapahtumien yhteenlaskettu arvo oli 0,4 miljardia euroa vuoden toisella neljänneksellä, mikä oli 11 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.
Tilisiirtoja tehtiin 312 miljoonaa kertaa vuoden toisella neljänneksellä, mikä oli kolme prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Tilisiirtojen kokonaisarvo (995 miljardia euroa) kuitenkin kasvoi seitsemän prosenttia vuotta aiemmasta. Tilisiirtojen arvosta lähes 80 prosenttia meni suomalaisille vastapuolille vuoden toisella neljänneksellä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)