Hedelmäinen ysäri palasi astioihin
Trendit rantautuvat Turkuun usein Tukholmasta. Oli kyse sitten roseeviinin juomisesta, vitivalkoisista lenkkitossuista vasten jakkupukua tai kodin astioista, Ruotsissa kuljetaan askeleen edellä. Visiitti naapurimaan putiikkeihin antaakin osviittaa trendeistä myös meillä Suomessa, mutta nykyajassa ne leviävät nopeasti toisiinsa sekoittuen.
– Kuten pukeutumisessa, myös sisustuksessa on useita päällekkäisiä trendejä, joiden alkuperää tiettyyn maahan on haasteellista jäljittää. Sisustuksessa näkyy paljon luontoa aidontuntuisesti jäljitteleviä muotoja esimerkiksi kasvimaailmasta, kerrotaan Turun Sokos Wiklundin kodinosastolta.
Myynninohjaaja Niina Kovanen ja tavaratalon myyntipäällikkö Marita Liespuu vahvistavat, että hedelmän malliset astiat ovat olleet suosittuja, mutta mistään ilmiöstä ei ole kysymys.
– Valikoimassamme on ollut sesonkituotteina kyseistä trendiä edustavia tuotteita. Niitä on hankittu täydentämään astiastoja sekä päivittämään sisustusta, ei niinkään korvaamaan yksivärisempää modernimpaa perusastiastoa.
Luonnonmukaisuuden trendi juontaa heidän mukaansa juurensa Englannin maaseudulta.
– Myös japanilaisesta Wabi-sabi-ajattelusta ammentava luonnonläheinen ja rosoinen ”virheitä” korostava tyyli on ollut pidempään trendi Pohjoismaissa.
Kuka tai mikä taho määrittelee trendit? Alan messuilla vastaus saattaa selvitä. Astioiden ja kattausten kohdalla merkittävänä voidaan pitää Frankfurtin Ambiente-messuja, jotka ovat maailman suurimmat kulutustavaramessut. Vuosittain järjestettävien messujen antia hyödyntävät myös ravintolat, joiden kautta trendit leviävät kuluttajille.
Kovasen ja Liespuun mukaan ketjuohjaus hoitaa Sokoksella tuotteiden ostot, joka päättää siten myös valikoimasta.
– Valkoinen on edelleen kaikkein suosituin astiaväri, mutta sitä tukemaan hankitaan hyvinkin raikkaita 60-luvun henkisiä värejä tai koristeellisia vintageastioita. Ydintrendi on yksilöllisyys ja muunneltavuus.
Alkuvuoden Ambiente-messujen perusteella trendikästä ovat nyt koristeelliset kuviot, värit sekä luonnosta ammentavat muodot ja aiheet. Liespuun ja Kovasen mukaan eurooppalainen maku poikkeaa kuitenkin hieman suomalaisesta.
– Vaikka niin kutsuttu astiastoajattelu on väistynyt jo pari vuosikymmentä sitten, on suomalainen kuluttaja keskieurooppalaiseen verrokkiinsa nähden silti varsin traditionaalinen ja merkkiuskollinen. Tarvitaan laadukkaat mielellään kotimaiset perusvälineet, joihin on turvallista kokeilla uusia trendejä, he kertovat.
– Keskieurooppalainen kuluttaja ei ole niin astiastokeskeinen vaan yhdistelee tuotteita vapaammin, fokuksessa on ruoka. Astioita ei ajatella sisustuksen kannalta yhtä paljon.
Sokos Wiklundin kodinosastolla huomataan, että suomalaiset kuluttajat valitsevat turvallisia brändejä. Astiastoja täydennetään sesonkien mukaan.
– Omaan tarpeeseen suunniteltuun perusvalikoimaan voidaan lisätä myös tuotteita pienemmiltä valmistajilta tuomaan persoonallisuutta, Kovanen ja Liespuu vinkkaavat.
Laadukkaat, oikein valitut materiaalit kestävät aikaa ja kulutusta. Lasimassoissa, keramiikassa ja sen lasitteissa on eroja. Ne kannattaa ottaa huomioon valitessa omaan käyttöön parhaiten soveltuvaa tuotetta.
– Valitaan siis materiaali käyttötarkoituksen mukaisesti. Oikein valittua tuotetta haluaa säilyttää, puhdistaa, käyttää ja lopulta kierrättää vastuullisesti. Eri materiaalien puhdistukseen ja aterimien uudelleen kirkastukseen kannattaa hakea tietoa eri lähteistä.
Eveliina Portnoj



















