Finnsiriuksen ensimmäinen vuosi menestys
Finnlinesin Superstar-luokan rahti-matkustaja-alus M/s Finnsirius juhlii ensimmäistä vuosipäiväänsä 15. syyskuuta. Finnsirius aloitti liikennöinnin Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä 15.9.2023. Helmikuussa alus sai rinnalleen toisen Superstar-luokan aluksen, M/s Finncanopuksen. Suomen ja Ruotsin välisen Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitin matkustajamäärä kaksinkertaistui nopeasti, kun sisaralus Finncanopus aloitti liikennöinnin.
Superstarien tulo liikenteeseen merkitsi Finnlinesin 500 miljoonan euron vihreän teknologian investointiohjelman päättymistä. Ohjelmaan kuului myös kolme rahtialusta, jotka aloittivat Finnlinesin liikenteessä vuonna 2022.
Finnlines on panostanut laivan palveluihin ja moni on todennut laivaa kiertäessään, että ”tämähän on risteilyalus”. Matkalle voi nykyään lähteä myös ilman ajoneuvoa.
Laivassa on useita ravintoloita, lukuisia hyttiluokkia, neuvotteluhuoneita, oleskelutiloja ja suuri tax free -myymälä. Monet viettävät aikaa spa-alueella tai treenaavat kunto- ja joogasalilla. Lapsille on merimatkan ajanvietteeksi sisä- ja ulkoleikkitiloja.
– Uudet laivat ovat tuoneet Finnlinesille uusia matkustajaryhmiä, kuten perheitä, urheilujoukkueita ja kokousvieraita. Uutuutena tarjoamme nyt myös päivämatkoja, eli niin kutsuttaja picnic-risteilyjä, jolloin laivaa vaihdetaan Långnäsissä. Lomapäivä merellä tarjoaa virkistävän irtioton arjesta ja meillä onkin ilo kertoa, että 1-vuotispäivää juhlitaan laivalla livemusiikilla ja erikoistarjouksilla, kertoo Finnlinesin matkustajaliikennejohtaja Marco Palmu tiedotteessa.
– Laiva ja sen palvelukonsepti on tehnyt vaikutuksen sekä yksityismatkustajiin että ammattikuljettajiin. Superstarit on suunniteltu erityisesti Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseen: matkustaja- ja rahtitoiminnot ovat tehokkaita esimerkiksi sisäisten ramppien ja matkustajien ajoneuvoille tarkoitetun oman pysäköintialueen ansiosta. Ammattikuljettajat myös arvostavat lepoaikaa pitkien tiellä vietettyjen tuntien jälkeen, toteaa Finnlinesin linjajohtaja Antonio Raimo.
Finnsirius rakennettiin China Merchants Jinlingin telakalla Weihaissa, Kiinassa, mutta eurooppalaisten yhtiöiden osuus koneistojen ja muiden varusteiden toimituksesta oli noin 40 prosenttia.
Aluksissa on suuritehoiset akkuyksiköt, joiden ansiosta pääkoneiden käyttöä voidaan vähentää. Ilmavoitelu kölin alla vähentää ilmakuplien avulla vastusta ja säästää polttoainetta. Maasähköyhteys mahdollistaa satama-aikana nollapäästöt. Satamatoiminnot tehostuvat automaattisen laituriinkiinnitysjärjestelmän ansiosta.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















