Suomalaiset haluavat syödä kotimaista leipää
Leipää syödään, koska se on hyvän makuista ja kotimaista. Leivän kotimaisuus on suomalaisille entistä tärkeämpi valintakriteeri. Tämä käy ilmi Leipätiedotus ry:n tekemästä kuluttajatutkimuksesta.
– Leivän kulutus on ollut pitkään samalla tasolla. Suomalaiset syövät leipää reilut 40 kiloa vuodessa, Leipätiedotuksen leipomotuotteiden tilastointitiedoista vastaava Terhi Virtanen kertoo tiedotteessa.
Tämä tarkoittaa päivässä noin 3–4 tuoreleipäviipaletta tai noin 10–11 viipaletta näkkileipää tai hapankorppua. Kotimaisen leivän osuus syödystä leivästä on reilu 80 prosenttia.
– Leivän kotimaisuusaste on ollut tällä tasolla viime vuodet, toteaa Virtanen.
Tiedot käyvät ilmi Leipätiedotus ry:n Leipomotuotteiden toimitustilastosta sekä Tullin Uljas-tilastotietokannasta.
Yhä useampi kuluttaja kiinnittää leipää ostaessaan huomiota leivän alkuperään. Leipätiedotuksen alkuvuonna tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset pitävät leivän kotimaisuutta heti maun jälkeen toiseksi tärkeimpänä valintakriteerinä. Kuluttajista 77 prosenttia listasi maun viiden tärkeimmän leivän valintaan vaikuttavan ominaisuuden joukkoon ja 59 prosenttia katsoi leivän kotimaisuuden olevan yksi viidestä merkittävimmistä ominaisuuksista. Vuotta aikaisemmin tehdyssä tutkimuksessa kuluttajat listasivat kotimaisuuden vasta neljänneksi tärkeimmäksi ominaisuudeksi maun, terveellisyyden ja kuitupitoisuuden jälkeen.
Leivän tuonti on ollut kasvussa 2000-luvun alusta alkaen ja voimakkainta kasvu oli 2010-luvun puolessa välissä, kun paistopisteet yleistyivät kaupoissa. Kun kotimaisten toimijoiden toimitusten määrä paistopisteisiin nousi 2010-luvun lopulla, myös tuonnin määrä tasaantui.
Viime vuosina Suomeen tuodun ruokaleivän kilomäärä on pysytellyt samalla tasolla.
– Tuonnin euromääräinen kasvu on kuitenkin ollut suurta kahden viime vuoden aikana, vaikka tuontimäärät ovat aiemmalla tasolla tai jopa hiukan laskeneet. Tämä lienee seurausta merkittävästä tuotanto- ja logistiikkakulujen kasvusta Euroopassa, arvioi Virtanen.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)




















