Teokset pohtivat elämisen ehtoja sodan aikana
Kriittisessä Galleriassa on esillä näyttely Ukraina (työnimi) 31.10.–30.11. Avajaiset ovat torstaina 30. lokakuuta kello 18–20.
– Tämä ei ole elokuva sodasta, julistaa nimetön tekijä viisituntisessa found footage -teoksessa Watch War / Смотреть войну / Katso sotaa (2018).
– Tämä on elokuva sodan kuvasta, sellaisena kuin se näkyy kotoa katsottuna.
Ukraina (työnimi) esittää kolme teosta, jotka ovat Sasha Kurmazin, Lada Nakonechnan ja Mykola Ridnyin luomia ja joiden tarkoitus on pohdiskella elämisen ehtoja sen sodan aikana, jonka Venäjä aloitti Ukrainassa vuonna 2014. Taiteilijat pohtivat, miten väkivalta piilotetaan, vääristellään tai tehdään havaittavaksi kuvissa, kielessä, kehossa ja mediassa.
Videoteoksessa State of Emergency / Hätätila (2018) Sasha Kurmaz yhdistää henkilökohtaista ja löydettyä dokumenttiaineistoa, joka kuvaa elämää Ukrainassa sodan neljän ensimmäisen vuoden aikana. Neljän kanavan ja 40 minuutin aikana näemme rintamalinjoja, taisteluita Ukrainan parlamentissa, laittomia rakennustöitä vastustavia kansalaisia, palavia kirkkoja, räjähtäviä autoja ja lukuisia muita kohtauksia jokapäiväisestä väkivallasta – tai väkivallasta, joka on tulossa jokapäiväiseksi.
Kurmaz luo teoksessaan yhteyden sodan, joka tuolloin oli levinnyt noin kymmeneen prosenttiin Ukrainan alueesta, ja sen seurauksena koko Ukrainassa vallitsevan väkivallan, köyhyyden ja poliittisen epävakauden välille. Ja jos neljällä kanavalla samanaikaisesti etenevien lukuisien poliittisten tapahtumien seuraaminen saa sinut tuntemaan olosi hämmentyneeksi, niin sitä parempi. Useiden kriisien seuraaminen menettämättä tärkeitä yksityiskohtia on hyödyllinen taito, jota on hyvä harjoitella sodan aikana.
Mykola Ridnyin Blind Spot (2014) on saanut nimensä silmätautien piiristä: se viittaa verkkokalvon pieneen alueeseen, jossa ei ole valoherkkiä reseptoreita – aukkoon, jota terveessä näössä ei huomaa, koska aivot kompensoivat sen automaattisesti. Ridnyi pohtii, mitä tapahtuu, kun sairaus tekee tämän sokean pisteen näkyväksi. Hän rinnastaa skotooman tai glaukooman kaltaisten sairauksien aiheuttamat näköhäiriöt sodan runtelemasta Itä-Ukrainasta otettuihin kuviin ja tutkii, kuinka propaganda heikentää samalla tavalla kykyämme hahmottaa todellisuutta.
Lada Nakonechnan installaatiossa The So-Called / Niin sanottu (2015) sanat — joista monet ovat peräisin Ukrainan silloisesta mediamaisemasta — ovat olennainen osa aggressiivisuuden välineitä. Tuomalla esiin kielen kyvyn sekä peittää että konkretisoida väkivaltaa, hän tarkastelee kielen roolia konfliktin leviämisessä.
Näyttelyn lisäohjelma on kutsu katsomaan Watch War / Смотреть войну / Katso sotaa -elokuvaa, joka on vuonna 2018 YouTubeen julkaistu found footage -elokuva. Anonyymiksi jääneen henkilön editoima teos kokoaa yhteen 443 nimettömän silminnäkijän – sotaa koettelemien alueiden siviilien ja rintamalla taistelevien sotilaiden – vuosina 2014–18 Venäjän ja Ukrainan välisen sodan aikana ottamia ja verkkoon lataamia videoita.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)




















