Varha laskuttanut hammashoidon haamukäynneistä, moni maksanut aiheettoman laskun perinnän välttääkseen
TurkulainenSeija Hede ajautui taannoin Varhan suun terveydenhuollon kanssa kiistaan siitä, oliko hänelle lähetetty tiedot hammashoidon hoitolan muuttuneesta paikasta. Hän ei myönnä niitä saaneensa, mutta lasku väliin jätetystä käynnistä kyllä tuli perille.
– Varha väittää lähettäneensä minulle tekstiviestillä hammashoidon hoitolan muutokset 11. maaliskuuta ja 23. huhtikuuta, mutta kumpikaan viesti ei ole tullut puhelimeeni. Sain 56,70 euron laskun peruuttamattomasta poisjäännistä. Alun perin olin saanut tiedon hammashoidon ajasta ja paikasta tekstiviestillä, paperipostilla ja sähköpostilla. Sen perusteella menin väärään hammashoitolaan. Kukaan ei ollut paikalla eikä puhelinsoittooni vastattu, Hede kertoo.
Hede halusi kuulla oliko muilla ollut ongelmia Varhan ajanvarausilmoitusten kanssa. Hän kirjoitti kokemastaan Facebookin Puskaradio Turku -ryhmään, johon alkoikin sadella kommentteja. Kyseltiin, oliko Hede tiedustellut Varhan kirjaamosta numeroa, johon muutosviestit oli lähetetty. Näin hän oli toiminut, mutta tietoa hän ei ollut saanut. IT-palveluakin hän oli lähestynyt ilman tulosta.
Sinnikäs Hede teki laskusta oikaisuvaatimuksen, joka hylättiin. Muutosta voi kuulemma hakea Turun hallinto-oikeudelta. Se tuntui Hedestä oikeuslaitoksen jutturuuhkien takia huonolta ajatukselta.
Puskaradiossa joku kertoi onnistuneensa reklamoinnissa, toinen taas ei. Laskun maksaminen oli ollut parempi vaihtoehto kuin sen päätyminen perintään. Tästä syystä Hedekin maksoi laskunsa.
Eräs kertoi istuneensa niin pitkään hammashoitolan odotushuoneessa, että henkilökunta oli alkanut ihmetellä. Selvisi, että aika oli peruttu, mutta siitä ei ollut tullut ilmoitusta.
Outi Suomela on jatkuvasti tekemisissä suun terveydenhuollon palveluiden kanssa, koska hänen kaksi lastaan käyvät oikomishoidossa.
– Suurin piirtein joka toinen muistutusviesti jää puuttumaan. Aikaisemmin viestien tuloon saattoi luottaa, enää ei, Suomela sanoo.
Hän pitää muistutusviestejä tärkeinä kiireisessä lapsiperhearjessa.
– Uusi ongelmani on se, että toisen oikomishoitolapseni täytettyä 12 vuotta hänen tietonsa poistuivat omien tietojeni yhteydestä. Tiedot saa takaisin täyttämällä paperisen suostumuslomakkeen. Minulle ei osattu neuvoa mistä saan sen.
Myös paperilomake tuntuu Suomelasta oudolta digiaikana.
Varhan asiakasmaksupäällikkö Kalle A. Mattila on valmis valottamaan asiaa.
– Suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmästä toimitetaan muistutusviestit viikkoa ja vuorokautta ennen varattua aikaa. Keväällä oli satunnaisia ongelmia muistutusviestien osalta, mutta potilaalle lähetettävät yksittäiset viestit priorisoitiin. Toukokuussa viestitoimintaa uudistettiin, eikä ongelmia ole enää ollut, Mattila vakuuttaa.
Mattilan mukaan puuttuvien tekstiviestien reklamaatioissa varmistetaan laskutusperuste, selvitetään tekstiviestin lähteminen ja tekstiviestipalvelun mahdolliset ongelmat reklamoituna ajankohtana. Mutta koska Varhan maksujärjestelmästä ei voi ottaa kuvakaappausta siten, että asiakkaan puhelinnumero näkyisi, ollaan ”sana vastaan sana” -tilanteessa.




















