Monitori heijastaa palvelut saman katon alle
Yhteispalvelupiste Monitori avaa keskiviikkona ovensa Turun kauppatorin kulmalla KOP-kolmiossa. Saman katon alle sijoittuvat Kelan asiakaspalvelu, joka siirtyy KOP-kolmioon Eerikinkadulta sekä Turun kaupungin palveluista muun muassa työllisyyspalvelupiste eli Työpiste, Fölin palvelupiste, kaupunginteatterin lippujen myynti, pysäköintipalvelut, varhaiskasvatuksen neuvontaa, ikääntyneiden neuvonta ja ohjaus, matkailuneuvonta sekä vieraskielisiä palveleva Infotori.
– Tämä on selkeä palvelutason parannus aikana, jolloin meillä ei oikeastaan olisi siihen edes varaa, arvioi Turun kaupunginjohtaja Minna Arve.
– Tämä on nähty niin tärkeänä asiana.
KOP-kolmion katutasossa on käytössä remontoitua tilaa noin 1 500 neliömetriä. Monitorissa työskentelee noin 40 kaupungin työntekijää ja parikymmentä kelalaista.
– Turussa on oltu edelläkävijöitä. Skanssi on yksi paikka, jossa harjoiteltiin. Toisin kuin ehkä jossain muualla, kaupunki on ollut, kiitos siitä, erittäin aktiivinen, eikä meidän ole tarvinnut yrittää päästä raamit kaulassa keskustelemaan asioista. Sellaisiakin paikkoja on, sanoo johtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Kelasta.
Yhteisenä tavoitteena on, että asiakkaan pomputtelusta luukulta toiselle päästäisiin eroon tai se ainakin vähenisi.
Palvelutiskien lisäksi Monitorissa on parikymmentä asiakaspäätettä, joilla voi itse hoitaa asioitaan. Myös neuvontaa on tarjolla. Monitori on avoinna maanantaista lauantaille, mutta neuvonta-ajat vaihtelevat.
– Slogan on yksi ovi, monta palvelua, määrittelee kehittämispäällikkö Sari Kinnunen.
– Asiakas pystyy hoitamaan täällä aika monta asiaa yhtä aikaa.
Korona vähentää asiakasmäärää, mutta normaaliaikoina asiakkaita olisi 1 000–2 000 päivässä sesongista riippuen.
Lasse Virtanen