Varsinais-Suomen hyvinvointialue keskeyttää maksumuistutusten lähettämisen toistaiseksi
Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) on lähettänyt ja lähettää tämän vuoden aikana maksumuistutuksen kaikkiaan noin 40 000 asiakkaalle, joilla on erääntyneitä laskuja vuosilta 2023–25. Asiakaspalvelun puhelinaikaa on laajennettu. Asiakkaita kannustetaan sopimaan tarvittaessa lisää maksuaikaa tai muista maksujärjestelyistä.
Kesällä aloitetut sosiaali- ja perusterveydenhuollon maksumuistutukset ovat herättäneet huolta, ovatko laskut aiheellisia. Varha päätti 30. lokakuuta pysäyttää näiden maksumuistutusten lähettämisen toistaiseksi. Tarkoituksena on vielä kerran tarkistaa prosessia niin sisäisesti kuin yhteistyökumppaneiden kanssa.
– Maksumuistutusten määrä on poikkeuksellisen suuri ja olemme saaneet siitä paljon asiakaspalautetta. Haluamme saada ehdottoman varmuuden siitä, että laskut ovat hyvinvointialueen alkuvuosien teknisesti vaikeassa tilanteessa lähteneet oikein. Mikäli virheellinen lasku on lähtenyt, hyvitämme sen asiakkaalle mahdollisimman nopeasti, talousjohtaja Ville Rajahalme sanoo tiedotteessa.
Muistutusten lähettämisen jatkamisesta tiedotetaan myöhemmin erikseen.
Maksumuistutukset, maksuvaatimus sekä vasta niiden jälkeen lähetettävä varsinainen perintäkirje on ulkoistettu perintäyhtiö Ropo Suomi Oy:lle.
Ne asiakkaat, joilla on maksamattomia ja jo erääntyneitä Varhan laskuja, ovat saaneet tai tulevat loppuvuoden aikana saamaan kotiin kannettuna kirjeenä maksumuistutuksen Ropolta. Maksumuistutukseen on koottu asiakkaan kaikki erääntyneet Varhan laskut vuodesta 2023 eteenpäin.
– Olemme todella pahoillamme, että laskutuksen ajan tasalle saaminen on kestänyt yli kaksi vuotta. Hyvinvointialueen käynnistäminen on ollut erittäin haasteellista useiden järjestelmien ja organisaatioiden yhdistyttyä. Olemme kohdanneet myös teknisiä ongelmia. Pääosin olemme saaneet laskutuksen toimimaan, sillä lähetämme vuosittain noin 1,5 miljoonaa laskua, konsernipalvelujohtaja Laura Saurama sanoo.
Erääntyneitä, maksamattomia laskuja on kaikkiaan noin 148 000 ja niiden yhteenlaskettu arvo on noin 14,3 miljoonaa euroa. Asiakkaiden yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi hyvinvointialueen on toimittava vastuullisesti ja hoidettava prosessi loppuun asti.
– Ymmärrämme, että kauan sitten erääntyneiden laskujen maksaminen voi aiheuttaa asiakkaalle taloudellisia ongelmia. Suosittelemme olemaan yhteydessä matalalla kynnyksellä maksujärjestelyistä, Ville Rajahalme rohkaisee.
Maksuajan pidentämisestä ja muista maksujen joustoista sovitaan Varhan yhteistyökumppanin Ropon kanssa.
Ne asiakkaat, joille on jo tullut maksumuistutus, noudattavat kirjeessä olevia ohjeita. Asiakas sopii maksamiseen liittyvistä järjestelyistä suoraan Ropon kanssa.
Maksumuistutukseen on koottu kaikki asiakkaalla avoinna olevat laskut, minkä vuoksi maksettava summa voi olla korkea yhdessä erässä maksettavaksi. Tässä tapauksessa kannattaa laatia maksusuunnitelma Ropon kanssa.
Asiakas voi neuvotella jopa 12 kuukautta maksuaikaa. Jos summa on poikkeuksellisen suuri, maksuaika voidaan pidentää 36 kuukauteen.
Pienemmille summille voi pyytää eräpäivän siirtoa. Varhan verkkosivuilla on myös ohjeita asiakaslaskujen maksamiseen.
Perintää koskevia yleisiä kysymyksiä ja niiden vastauksia täydennetään verkkosivulle Maksamattomien laskujen perintä.
Mikäli asiakkaalle on epäselvää, mitä laskuja maksumuistutukset koskevat, hän voi pyytää laskukopion MyRopo-palvelun, Ropon asiakaspalvelun tai Varhan talouspalvelukeskuksen asiakaspalvelun kautta.
Alkuperäisen laskun sisältöön liittyvissä kysymyksissä voi olla yhteydessä Varhan asiakaspalveluun puhelimitse maanantaista torstaihin kello 9–11 numerolla 02 313 1141. Linja on avoinna poikkeuksellisesti myös perjantaina 31. lokakuuta kello 9–11.
Asiakas voi jättää asiakaspalveluun takaisinsoittopyynnön, kun linja on auki puhelinpalveluaikana. Hänelle soitetaan takaisin vuorokauden kuluessa.
Varhan asiakaspalveluun saa yhteyden myös Suomi.fi-viestien kautta. Yhteydenotto palvelun kautta edellyttää Suomi.fi-viestien käyttöönottoa.
Asiakas lähettää uuden sähköisen viestin kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun tai Suomi.fi-mobiilisovelluksen kautta.
"Kirjoita viesti" -osiossa valitaan organisaatioksi Varsinais-Suomen hyvinvointialue ja palveluksi Myyntireskontra, tilinumero.
Asiakas kirjoittaa viestiin, mitä laskua asia koskee, sekä tarkentavat tiedot, kuten laskun numero.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)




















