17-vuotiaan poikkeusluvalle tiukemmat ehdot ja ajamisen kielto öisin
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja hallituksen esitysluonnoksesta, joka koskee ajokorttilain muuttamista. Esityksen tavoitteena on parantaa nuorten liikenneturvallisuutta. Lausuntoja voi antaa 14. joulukuuta asti.
Pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallitusohjelmassa on asetettu tavoite, että Suomessa ei tapahdu liikennekuolemia vuonna 2050. Vaikka liikenneturvallisuus on kehittynyt myönteiseen suuntaan, tavoitteeseen pääseminen edellyttää lisätoimia. Niitä kohdistetaan erityisesti nuoriin kuljettajiin, jotka ovat yliedustettuina liikenneonnettomuustilastoissa.
Hallituksen esitysluonnoksessa täsmennettäisiin ja osin tiukennettaisiin ehtoja, joilla 17-vuotias voisi saada henkilöauton ajokortin poikkeusluvalla. Tarkoituksena on varmistaa, että poikkeuslupaa haetaan vain nuoren jatkuvaan ja olennaiseen liikkumistarpeeseen. Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta.
Nykyisin poikkeuslupa voidaan myöntää, jos nuorella on säännöllinen kulkemistarve esimerkiksi harrastuksiin tai opintoihin. Ehdotuksessa poikkeusluvan vaatimuksia tiukennettaisiin siten, että kulkemisen tulisi tapahtua vähintään neljä kertaa viikossa. Tällä hetkellä kulkemistarpeen säännöllisyydelle ei ole selvää määritelmää. Yksisuuntaisen matkan tulisi jatkossa olla vähintään seitsemän kilometriä kävellen, jos joukkoliikennettä ei ole tarjolla tai kestää vähintään puolitoista tuntia julkisilla kulkuvälineillä. Nyt yksisuuntaisen matkan vaadittu pituus on kävellen viisi kilometriä tai kesto joukkoliikenteellä vähintään tunti. Nuoren huoltaja vahvistaa vaaditut tiedot.
Kulkemistarpeen osoittavat asiakirjat määriteltäisiin jatkossa nykyistä tarkemmin. Esimerkiksi opiskelija voisi todistaa tarpeen kulkemiselle oppilaitoksen läsnäolotodistuksella ja työssä käyvä nuori vähintään kahden kuukauden työsopimuksella. Nykyisin myös kahta kuukautta lyhyemmät työsuhteet ovat riittäneet poikkeusluvan saamiseksi. Kulkemistarve harrastukseen osoitettaisiin jatkossa lajiliiton todistuksella tavoitteellisesta harjoittelusta tai oppilaitoksen todistuksella taiteen perusopintojen suorittamisesta.
Poikkeusluvan saamisen edellytyksenä olisi myös, ettei nuori ole ajokiellossa tai väliaikaisessa ajokiellossa eikä häntä ole aiemmin määrätty ajokieltoon. Tällä hetkellä nuori voi saada poikkeusluvan ajokiellosta huolimatta, mutta ajokortin voi suorittaa vasta ajokiellon päätyttyä.
Hallituksen esitysluonnoksessa 17-vuotiaiden kuljettajien yöaikainen ajaminen henkilöautoluokan ajokorttia edellyttävällä ajoneuvolla kiellettäisiin kello 00–05. Kiellon rikkomisesta kuljettaja voitaisiin tuomita sakkoon ja määrätä ajokieltoon. Kiellon valvontaa varten 17-vuotiaan kuljettajan olisi merkittävä ajoneuvonsa erityisellä tunnuksella. Jos tunnus ei ole käytössä, poliisi voisi määrätä kuljettajalle sadan euron liikennevirhemaksun.
Hallituksen esitysluonnoksessa henkilöautoluokan ajokortin suorittajille pakollisen riskientunnistamiskoulutuksen vaatimuksia lisättäisiin. Koulutuksen kesto pitenisi kolmella teoriatunnilla ja yhdellä ajotunnilla.
Ajokieltoon määrätylle uudelle kuljettajalle pakollinen ajokieltokoulutus laajennettaisiin koskemaan nykyisten moottoripyörä- ja henkilöautoluokkien lisäksi myös mopoja, mopoautoja ja traktoreita. Koulutusvaatimus koskisi jatkossa myös kuljettajia, jotka poliisi on määrännyt väliaikaiseen ajokieltoon.
Kuljettajantutkinnon teoriakokeessa vilppiin syyllistynyt kokelas tai tulkki voitaisiin asettaa kuuden kuukauden määräaikaiseen kieltoon osallistua kokeeseen tai toimia siinä tulkkina. Lakiin lisättäisiin myös säännös, joka sallisi tulkin käytön kokeessa. Nykyisin asiasta määrätään Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräyksellä.
Esityksessä luovuttaisiin lisäksi velvollisuudesta palauttaa vanhentunut ajokortti viranomaiselle. Jatkossa kortin haltija voisi tuhota ajokorttinsa itse, mikä toisi säästöjä. Ehdotuksessa mahdollistettaisiin myös eräiden Traficomin myöntämien lupien esittäminen sähköisesti. Lisäksi lakiin lisättäisiin tarkennus, jonka mukaan ajokielto tai väliaikainen ajokielto ei estä kuljettajantutkinnon suorittamista, jos poliisi on määrännyt henkilön suorittamaan uuden ajokokeen.
Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää syksyn aikana toisen, laajemman ja pidempikestoisen säädöshankkeen, jossa pannaan kansallisesti täytäntöön päivitetty ajokorttidirektiivi. Ajokorttidirektiivi on hyväksytty Euroopan parlamentin täysistunnossa 21. lokakuuta yhdessä EU:n ajokieltosääntöjen kanssa. Uudet säännöt tulevat voimaan 20 päivää sen jälkeen, kun ne on julkaistu EU:n virallisessa lehdessä. EU-mailla on pääosin neljä vuotta sääntöjen kansalliseen täytäntöönpanoon.
Ajokorttidirektiivin päivityksen tavoitteena on nykyaikaistaa ajokorttisääntelyä ja parantaa liikenneturvallisuutta. Hankkeessa ajokorttilakiin tehdään kattavia muutoksia ja ne koskevat esimerkiksi digitaalisen ajokortin (mobiiliajokortti) käyttöönottoa ja uusien kuljettajien ajo-oikeutta koskevia sääntöjä.
Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää lisäksi syksyllä hankkeen, jossa päivitetään kansallinen liikenneturvallisuusstrategia. Strategiaa ohjaa visio, jonka mukaan kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Tarkoituksena on päivittää strategian toimenpideohjelma, jonka avulla liikenneturvallisuutta parannetaan.
Liikenne- ja viestintäministeriö ja Liikenneturva järjestävät 30. lokakuuta kello 9–12 liikenneturvallisuusfoorumin, jossa keskustellaan ajankohtaisista liikenneturvallisuuden aiheista. Tilaisuuden teemana on erityisesti päihteet ja liikenne. Foorumin avaa liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) ja sitä voi seurata verkosta.
Lausunnon hallituksen esitysluonnoksesta voi antaa osoitteessa Lausuntopalvelu.fi. Lausuntoaika päättyy 14. joulukuuta. Lausuntokierrokselta saatu palaute otetaan huomioon, kun lain valmistelu liikenne- ja viestintäministeriössä jatkuu.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)




















