Kela pyytää jatkossa toimeentulotukipäätökseen tarvittavat tiedot hyvinvointialueilta sähköisesti
Kela pyytää joulukuusta alkaen hyvinvointialueiden sosiaalipalveluilta toimeentulotuen myöntämiseen tarvittavat tiedot sähköisesti etuustietopalvelu Kelmussa. Tavoitteena on sujuvoittaa Kelan ja hyvinvointialueiden välistä yhteistyötä sekä nopeuttaa asiakkaiden toimeentulotukihakemusten ratkaisemista.
Kela mahdollistaa 5. joulukuuta etuustietopalvelu Kelmun uuden Käsittele tietopyyntöjä -toiminnon käyttöönoton kaikille hyvinvointialueille. Toiminnon avulla Kelan työntekijä voi lähettää hyvinvointialueen sosiaalipalveluille sähköisesti pyynnön tiedoista, joita Kela tarvitsee asiakkaan toimeentulotukihakemuksen ratkaisemisessa. Sosiaalipalveluiden työntekijä voi myös vastata tietopyyntöön etuustietopalvelu Kelmussa. Kelan työntekijän ei tällöin tarvitse pyytää tietoja puhelimitse, asiakkaan toimeentulotukihakemuksen ratkaiseminen nopeutuu.
Etuustietopalvelu Kelmun Käsittele tietopyyntö -toimintoa on kehitetty sosiaalipalveluiden työntekijöiden ja Kelan työntekijöiden tarpeiden ja toiveiden pohjalta.
Toiminto on ollut kokeilukäytössä syksystä 2023 alkaen aluksi kolmella ja myöhemmin kuudella hyvinvointialueella. Hyvinvointialueet ovat kokeneet toiminnon käytön selkeäksi.
Kokeilussa huomattiin, että toiminnon käyttö vaatii hyvinvointialueilla järjestelyjä, sillä tietopyyntöön täytyy toimeentulotuen lyhyen käsittelyajan takia vastata 1–2 arkipäivässä. Kokeilussa mukana olleilla hyvinvointialueilla onnistuttiin vastaamaan tietopyyntöihin esimerkiksi keskittämällä niiden käsittely tietyille työntekijöille, jotka välittivät pyyntöjä tarvittaessa eteenpäin.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)