Suomalaiset ostavat ultrapikamuotia yli miljoonan tekstiilituotteen verran kuukaudessa
Ultrapikamuotia on helppoa ostaa puhelinta selaamalla. Toinen toistaan kauniimpi vaate ilmestyy ruutuun ja vielä halvalla. Vaatteen hintalapulla on kuitenkin myös varjopuolensa ympäristön ja ihmisoikeuksien suhteen.
– Seuraamme tarkkaan tullin tilastoja, ja nyt kun ostoksista pitää tehdä arvonlisäveroselvitys, niin ne on voitu tilastoida rajalla. Suomalaiset ostavat kiinalaisista verkkokaupoista ultrapikamuotia yli miljoonan tekstiilituotteen verran kuukaudessa, toteaa Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.
Kankaanpää kertoo huomanneensa tilastoja selatessa, että viimeisen puolentoista vuoden aikana verkko-ostosten määrä Kiinasta on räjähtänyt.
– Ylipäätään kiinalaisista verkkokaupoista ostetaan 60 kertaa enemmän tavaraa kuin mitä esimerkiksi puolitoista vuotta sitten. Suomalaiset ostivat esimerkiksi viime elokuussa yhteensä 3,2 miljoonaa tuotetta Kiinasta, joista 40 prosenttia oli vaatteita, tekstiileitä, kenkiä ja nahkatuotteita, Kankaanpää kertoo.
Kankaanpään mielestä on epäreilua se, että Kiinasta voidaan ostaa mitä vain, mutta eurooppalaisia yrittäjiä kohtaan direktiivit ovat tiukat.
– Myös minun mielestäni vihreä siirtymä ja vastuullisuus ovat tärkeitä asioita. Mutta kummallista on se, että sitten toiselta puolelta maapalloa voi tilata netin kautta ihan mitä vain. Kuluttajia todellakin kiinnostaa Temun tai vaikkapa Sheinin halpa tuote, hän toteaa.
Kankaanpään mielestä olisi reilua, jos rajoille laitettaisiin tiukemmat säännöt samalla tavalla kuin suomalaisille yrittäjille.
– Nyt otetaan vain arvonlisävero, mutta se 25,5 prosenttia ei ole kovin suuri tulo Suomelle todella halvasta tuotteesta. Suomalaisen vaatteen pitää muun muassa läpäistä tekstiilien turvallisuustesti, mutta Kiinassa tilattavista vaatteissa voi olla vapaasti vaikka formaldehydiä, hän ihmettelee.
Luontoliitto on pidentänyt Älä osta mitään -teemaisen päivän kulutuskriittiseksi marraskuuksi ja se keskittyy tänä vuonna nimenomaan ultrapikamuotiin.
– Ultrapikamuodista on niin paljon puhuttu tänä vuonna, ja silti sen suosio lisääntyy, eli tästä ei voi vain rummuttaa liikaa. Emme halua maalata lasten ja nuorten järjestönä uhkakuvia, vaan kannustaa ostamaan kestäviä vaatteita ja vain silloin, kun niille oikeasti on tarvetta, kertoo Luontoliiton tiedottaja Suvi Rajamäki.
Rajamäen mielestä on tärkeää vaikuttaa kulutustottumuksiin, että samaa vaatetta voisi käyttää pitkään ilman, että se on noloa.
– Vaatetta voi myös tuunata ja korjata. Kuitenkin kuluttajille ei voi sysätä liikaa vastuuta, vaan pitää alkaa vaikuttamaan myös päättäjiin. Esimerkiksi korjauspalveluyrittäjiltä voisi poistaa arvonlisäveron, jotta ihmiset korjaavat vaatteita innokkaammin, Rajamäki pohtii.
Marianne Rovio