Muhis Azizin mielestä koulujen välinen yhteistyö on yksi segregaation vähentämisen keinoista
KaupunginvaltuutettuMuhis Azizin (kok.) aloite Turun koulujen oppilasvaihto-ohjelman käynnistämisestä käväisi valtuustossa viime viikon maanantaina. Sisäisen mallin tarkoituksena olisi tukea vuorovaikutusta monikulttuurisessa kaupungissa, jossa joka viides koululainen on maahanmuuttajataustainen. Aloite merkittiin käsitellyksi, mutta konkreettisiin toimiin se ei ole johtamassa.
– Ehkä tämä kohta ei ollut hyvä tähän. Koko kaupungin näkökulmasta on tulossa uusi toimintamalli, missä kaikkien toimialojen palvelutarjonta tarkastetaan nykyaikaiseksi. Mikä on integraation vastuulla, vaihto-oppilasmalli tullaan varmaan siihen liittämään. Tämä on yksi niistä malleista, jonka näemme toimivana.
Myös kaupunginvaltuuston ensimmäisenä varapuheenjohtajana toimiva Azizi kertoo Turun tarvitsevan nykyaikaisia toimintamalleja, jollaisen rakentaminen on käynnissä.
– Siinä on erillinen segregaation toimintaohjelma, hän muistuttaa.
Segregaatiolla tarkoitetaan asuinalueiden ja väestörakenteiden sosioekonomista, alueellista ja etnistä eriytymistä. Integraatiolla pyritään estämään kehitys, josta Turku on saanut vuosikymmenten varrella kielteistäkin julkisuutta, ja johon Azizi on pyrkinyt vuosien varrella vaikuttamaan.
Nyt hän näkee tilanteen valoisampana ainakin kaupungin näkökulmasta.
– Ei voi sanoa, että Turku ei ole tehnyt asialle mitään, tai olisi laiminlyönyt sitä. Turku tekee arvokasta työtä etsimällä pysyvämpää ratkaisua ongelmiin.
Esimerkkinä Azizi mainitsee Varissuon, jonka joissain kouluissa 80 prosenttia oppilaista on ollut vieraskielisiä. Raitiovaunulinjan kehittäminen on yksi kaupungin ratkaisu myös integraation lisäämiseen.
Turun normaalikoulun siirtämiseen Varissuolta Educariumiin Azizi ei ota kantaa, sillä se ei ole kaupungin asia.
– Ei se vastoin uutta mallia ole, mutta yliopisto tekee valtion omistuksessa päätökset itsenäisesti. Turku on kuitenkin jo herännyt siihen, että Varissuota ei voi jättää ilman palveluja.
Azizin mukaan Turussa ollaan hyvin kaukana Ruotsin segregaatiosta. Varhainen reagointi haasteisiin ennaltaehkäisevän työn keinoin on toiminut.
– Olemme jatkuvasti tiiviissä yhteistyössä yhteisöjen kanssa, ja sen kautta lasten vanhempien. Erikseen haluan kiittää Poliisin Ankkuri-ryhmää, joka tekee entistä tiiviimpää yhteistyötä kaupungin kanssa.
Tiivistetty koulujen välinen yhteistyö on yksi koulusegregaation vähentämisen keinoista. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien kautta oppilaat voivat vierailla eri kouluissa vuorovaikutuksessa uusien oppilaiden kanssa.
Azizin mukaan edessä olevat toimialan yt-neuvottelut hidastavat oppilasvaihtomallin etenemistä. Kaupungin taloudellisen tilanteen ja säästötavoitteiden takia oppilasvaihto-ohjelmaa ei nähty mahdollisena toteuttaa kaupungin laajuisena järjestelynä.
– Ihan varmasti se silti jossain muodossa tulee. Asia on niin sanotusti pöydällä. Tämä on tärkeä asia, kun miettii, kuinka paljon maahanmuuttajataustainen väestö kasvaa. Tämä malli pitää viedä myös varhaiskasvatukseen vierailumuodossa, Azizi painottaa.
Eveliina Portnoj



















