Uusi kilpailu tarjoilee kuusi versiota piispanmunkista
Vuoden piispisteko 2024 -kilpailu juhlistaa turkulaisuuden makeimpia puolia. Ensimmäistä kertaa järjestettävä kisa tuo maisteltavaksi uusia, piispanmunkista inspiroituneita tuotteita kuudelta turkulaiselta toimijalta.
Piispis eli piispanmunkki on ikoninen leivonnainen ja yksi tärkeä turkulaisuuden ilmentymä. Piispis on kasvanut Turussa suorastaan koko kaupungin ilmiöksi. Mutta miltä näyttää – tai maistuu – täysin uudenlainen versio piispiksestä? Se selviää nyt, kun kuusi Turun alueen leipomoa, kahvilaa ja ravintolaa tuo tällä viikolla myyntiin oman versionsa turkulaisten rakastamasta leivonnaisesta.
Ensimmäistä kertaa järjestettävässä Vuoden piispisteko -kisassa ovat mukana Cafe Chingon, Cafe Qwensel, MBakery, ravintola Smör, Villa Kuuva sekä opetusravintola Taito ja kahvila Wisio. Voittaja selvitetään yleisöäänestyksellä.
Pormestari Minna Arve (kok.) sanoo, että Vuoden piispisteko -kilpailu tarjoaa loistavan tilaisuuden tuoda esiin sekä kaupungin monipuolista ja rikasta ruokakulttuuria että gastronomista osaamista ja innovatiivisuutta.
– Kuten Turussa yleensä, myös tässä kilpailussa ammennetaan historiasta ja luodaan rohkeasti uutta. Vaikka voittajia voi olla vain yksi, en näe mitään syytä sille, etteivätkö kaikki kilpailun leivonnaiset voisi muodostua uusiksi perinteiksi, Arve kertoo tiedotteessa.
Piispanmunkin nimi juontaa juurensa kaupungin historiaan, ja munkki on saanut nimensä Turun arkkihiippakunnan piispanvirasta. Tätä historiaa kunnioittaen Vuoden piispisteko 2024 -kilpailun suojelijana toimiikin Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen.
– Olen kasvanut Helsingissä ja opin vasta Turun seudulle muutettuani, että berliininmunkeiksi muualla kutsutut leivonnaiset ovatkin oikeasti piispanmunkkeja. Yksi hauska kotiutumisen merkki oli se, kun huomasi alkaneensa puhua piispiksistä. Niin hyvin murre ei ole kuitenkaan vielä tarttunut, että osaisin sanoa torikauppiaalle uskottavasti, että "pist siit viis piispist", kertoo Leppänen.
Hän odottaa innolla kilpailun uusia piispis-versioita.
– Piispikset liittyvät jaettuihin kahvihetkiin, jotka ovat tärkeitä ja tekevät hyvää. Ehkä piispismuistoista erityisiä tekee juuri se, että piispanmunkkeja syödään yhdessä toisten kanssa, isosta laatikosta, sormet tahmaisina.
Piispiksen uudet versiot tulevat myyntiin Turussa tällä viikolla maanantaista 9. syyskuuta alkaen, ja niitä voi ostaa noin kuukauden mittaisen kilpailuajan, eli 5. lokakuuta asti.
Cafe Chingon on luonut kisaan nunnanmunkin, jonka täytteessä on muun muassa omenaa. Cafe Qwenselin peacepis yhdistää piispiksen ja norjanmunkin, leivonnaisen päällä on rauhankyyhky. MBakery on luonut kermapiispiksen, joka on muodoltaan leivos.
Ravintola Smörin piispis on osa ravintolan menua: se on kerma-bavaroise, joka tarjoillaan kahvi-granitan kera. Villa Kuuvan kehittelemä piispanleivos yhdistelee aleksanterinleivosta ja piispanmunkkia.
Opetusravintola Taito ja kahvila Wisio ovat loihtineet alkuperäisen tuotteen makumaailmalle uskollisen cookie-keksin.
Kukin kisassa mukana oleva toimija myy tuotteitaan omissa toimipisteissään omien aukioloaikojensa mukaan, joten saatavuus kannattaa tarkistaa kilpailijoiden nettisivuilta tai somesta. Yleisöllä on mahdollisuus tehdä makea piispis-kierros ja käydä maistamassa vaikka kaikkia tuotteita ennen äänestyspäätöksen tekemistä.
Voittajaa pääsee äänestämään Turku Centerin nettisivuilla, ja sieltä löytyvät myös kuvat ja kuvaukset kaikista kisassa mukana olevista piispiksistä.
Vuoden piispisteko -kilpailun järjestävät yhdessä Turku Center, Ruokakaupunki Turku ja Hansakortteli.
– Vuoden piispisteko on yhteisen ideoinnin tulos ja olemme innoissamme, että pääsemme toteuttamaan kisan ensimmäistä kertaa tänä vuonna, kertoo Turku Centerin toiminnanjohtaja Kirsi Eronen.
Kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin alueen ruokakulttuuria, yrittäjyyttä ja turkulaista identiteettiä sekä kehittää uusia herkullisia tuotteita myyntiin. Vuoden piispisteko 2024 on osa piispis-perinteen jatkumoa ja myös Turun Ruokakaupungin pitkäjänteistä kehitystyötä alueen ruokakulttuurin hyväksi.
Vuoden 2024 piispisteon voittaja palkitaan Hansakorttelissa 4. lokakuuta.
– Toteutimme Hansakorttelissa vuosi sitten upean Piispistaideteoksen Hansatorille 750 piispiksestä ja loimme piispiksestä valtakunnallisen ilmiön. Tiedotteemme huomattiin jopa Saksassa saakka silloin, saa nähdä miten käy nyt, naurahtaa Hansakorttelin markkinointipäällikkö Mirva Järvinen.
Uudet piispikset ovat kaikki kootusti nähtävillä Turun päivänä 15. syyskuuta, kun kaupungintalolla kokoontuu Vuoden piispisteko -kilpailun esimaisteluraati kello 13.30–14. Raadissa on mukana pormestari Minna Arve, kauppakeskusjohtaja Henri Eteläpelto, median monitoiminainen Laura Satamo ja yksi vapaaehtoinen yleisöstä. Raati arvioi uusia piispistuotteita ja kannustaa kisaajia kohti voittoa. Tapahtumaa voi seurata paikan päällä tai Turku Centerin Instagram-livessä.
Piispis eli piispanmunkki on olennainen osa turkulaista kahvilakulttuuria, ja se herättää paljon tunteita. Klassikolle on omistettu jopa oma Facebook-ryhmänsä nimeltä Piispanmunkki on piispanmunkki. Muualla Suomessa leivonnaista nimittäin kutsutaan (turkulaisten mielestä) virheellisesti nimellä berliininmunkki.
Muodoltaan ja maultaan piispis on yleensä pyöreä, kevyesti kardemummalla maustettu leivonnainen, joka on kuorrutettu vaaleanpunaisella tai valkoisella sokerikuorrutteella. Perinteisesti munkki täytetään vadelmahillolla, joka tuo siihen mehevyyttä.
Piispanmunkki ei ole vain rakastettu jälkiruoka, vaan myös symboli turkulaisuudelle ja kaupungin historialliselle identiteetille.
Vuoden piispisteko 2024 -kilpailun voittajaa voi äänestää Turku Centerin sivuilla 9.–22. syyskuuta. Sivustolta löytyy myös lyhyt kuvaus jokaisesta piispiksestä.
Vuoden piispisteko 2024 -kilpailun aikataulu:
9.–22.9. Äänestysaika, jolloin yleisö voi äänestää suosikkiaan.
15.9. Esimaisteluraati kaupungintalolla – kisatuotteet esillä.
9.9.–5.10. Myyntiaika. Kisatuotteet ovat myynnissä tämän ajan.
4.10. Voittajan julkistus ja palkintojenjako Hansakorttelissa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















