Punaviinimaku muuttunut keveämpään suuntaan
Alkon lokakuun litramyynti laski 5,2 prosenttia verrattuna vuoden 2022 lokakuuhun. Viinien myynti laski 5,1 prosenttia, väkevien 4,6 prosenttia, panimotuotteiden 7,8 prosenttia ja alkoholittomien 11 prosenttia.
Punaviinien myynti laski 5,4 prosenttia, valkoviinien 4,2 prosenttia, roseeviinien 2,9 prosenttia ja kuohuviinien 10,7 prosenttia verrattuna viime vuoden lokakuuhun.
Punaviinitrendit ovat vieneet suomalaisten punaviinimakua keveämpään suuntaan.
– Siinä missä punaviineihin haluttiin ennen paljon alkoholia, täyteläisyyttä ja muhkean tammista makua, saavat viinit nyt olla kevyempiä ja maistua rypäleiden omilta aromeilta, kertoo tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna tiedotteessa.
Punaviineistä etsitään yhä useammin myös persoonallisuutta. Vilkunan mukaan viiniä voi kuvailla persoonalliseksi monestakin eri syystä.
– Persoonallisuus voi tarkoittaa esimerkiksi alkuviiniä eli mahdollisimman luonnonmukaisin menetelmin tehtyä viiniä, tavanomaisesta poikkeavaa rypälelajiketta tai uusilta alueilta tulevaa viiniä. Viinien halutaan tämä päivänä ilmentävän alkuperäänsä ja käytettyä rypälelajiketta.
Alkon valikoimassa on yli 3 700 punaviiniä 38 maasta. Vuonna 2022 myytiin eniten chileläisiä, italialaisia, espanjalaisia, portugalilaisia sekä australialaisia punaviinejä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)