Täydelliseen nautiskeluun – koeajossa Lexus NX 450h+ AWD F Sport S
Meemiklassikon mukaan jonnet ei muista, että Lexus oli alun alkaen Toyotan Amerikan-markkinoille suuntaama vastaisku eurooppalaisten premium-automerkkien tiiviiseen rintamaan. Lexus pidettiinkin markkinoilla kaikin tavoin irti emomerkistään, joka panosti vielä 1980-luvulla varsin vaatimattomien mallien massatuotantoon. Ensimmäiset Lexukset suunniteltiin amerikkalaisvoimin ja ne rullasivat ulos tehtaalta vuonna 1989. Strategia onnistui, sillä jo ensimmäiset Lexukset olivat varusteiltaan ja suorituskyvyltään saksalaismerkkien tasolla, hinnan ollessa tuntuvasti halvempi.
Suomen-valloitus on sujunut sittemmin kiistattomaksi premium-merkiksi nousseelta Lexukselta yllättävänkin hitaasti, ottaen huomioon, että Toyota on suosituin automerkkimme vuosikymmenestä toiseen. Vuoteen 2016 asti Lexusta myytiinkin ainoastaan Vantaan Kaivokselan toimipisteellä. Nykyään myyntipisteitä on jo ympäri maata, Turun seudulla liike löytyy Raisiosta.
Koeajoon saatiin Lexus NX -lataushybridin täysnelivetoinen F Sport S -malli, jolla raskaammankin luokan pörssiyhtiön johtajan kelpaa lipua golfklubin parkkipaikalle. Hulppeasti varustellun edustusmallin Tazuna-ohjaamo vangitsee japanilaisella yksinkertaisuudellaan ja perusteellisen viimeistelyn tunnullaan. Tässä ei ole yhtäkään asiaa jätetty miettimättä.
Erityisen toimiva on monipuolinen HUD-näyttö, johon heijastuvat ajon aikana liki kaikki säädöt radioasemien vaihtamisesta alkaen. Kaikki keskeiset toiminnot hoituvat ohjauspyörän painikkeilla. Messevän kokoista kosketusnäyttöä tarvitsee ajon aikana vilkuilla lähinnä navigaattoria käytettäessä.
Älykäs vakionopeudensäädin toimii auringontarkasti ja automaattisen turvavälitoiminnon ollessa aktivoituna jalkoja voi pitää kokonaan pois polkimilta. Auto hidastaa liikennevaloissa edellä ajavan auton perässä automaattisesti ja lähtee taas liikkeelle vihreiden vaihduttua pelkällä vakionopeudensäätimen aktivoinnilla.
Viimeistä silausta on haettu ovien avauspainikkeista, jotka nekin ovat sähköiset. Rahvashan se on, joka kahvasta oven auki repii.
Premium-auton olennaisin tunnusmerkki on, että sen kyydissä sananmukaisesti viihtyy. Ajaminen on niin mukavaa, että kiusaus sinänsä tarpeettomiin huviajeluihin nousisi melko suureksi, mikäli tällainen auto pihalla odottelisi.
Kyseisen mallin hinta on muutaman kosmeettisen satasen alle 80 000 euroa, joten kovin tiuhaan vastaava auto ei tieliikenteessä vastaan tule. Lexuksen tunnettuus on kuitenkin Suomessa toistaiseksi vakiintuneempien premium-merkkien takana, vaikka itse autona voidaankin puhua täysin vertailun kestävästä vaihtoehdosta.
Ominaisuudet
• Malli: NX 450h+ AWD Plug-in
• Iskutilavuus: 2 487 cm³
• Tehot: 309 hv
• Vääntö: 227 Nm
• Sähköajokantama: 74 km
• 0–100 km/h: 6,3 s
• Huiput: 200 km/h
• Kulutus (yhd.): 1,1 l / 100 km
• CO²: 25 g/km
• Hinta alk.: 79 567 €
Teemu P. Peltola