17-vuotiaan ajokortti ei takaa ajo-oikeutta ulkomailla
Maakohtaiset vaatimukset kannattaa selvittää ennen reissuun lähtemistä
Yhä useampi 17-vuotias saa henkilöauton ajokortin ikäpoikkeusluvalla. Nuoren on hyvä muistaa, että kortti ei välttämättä oikeuta ajamaan autoa ulkomailla.
Uusi ajokorttilaki kevensi ajokortin ikäpoikkeusluvan vaatimuksia. Ikäpoikkeusluvalla tarkoitetaan tässä tapauksessa B-luokan eli henkilöauton ajamiseen oikeuttavan ajokortin saamista 17-vuotiaana. Uudistuksen jälkeen ikäpoikkeusluvalla on myönnetty jo tuhansia ajokortteja, ja tuhannet uudet hakemukset odottavat käsittelyään Liikenne- ja viestintävirasto Traficomissa.
Alaikäiselle poikkeusluvalla myönnettävään ajokorttiin ei sisälly muista uusista ajokorteista poikkeavia erityisehtoja. Kortti on esimerkiksi pysyvä eli ajokorttidirektiivin perusteella voimassa 15 vuotta. Nuoren ajokortillisen on kuitenkin syytä tietää, että ulkomailla hänellä ei automaattisesti olekaan ajo-oikeutta voimassa olevasta ajokortista huolimatta.
– Ajokortillinen nuori tulee tuskin edes ajatelleeksi matkustaessaan Ruotsiin, Norjaan tai Viroon, että näissä maissa ei alaikäinen saa autoa ajaa. Myös esimerkiksi suosituissa etelänmatkakohteissa Italiassa ja Espanjassa edellytetään ajokortin lisäksi vähintään 18 vuoden ikää, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen toteaa.
Muun muassa Tanskassa ja Itävallassa puolestaan 17-vuotias saa ajaa autoa, jos hänellä on Suomessa myönnetty ajokortti. Nuoren automatkailijan onkin syytä selvittää ennen matkaa, missä maissa hänen ajokorttinsa kelpaa ja missä ei, ettei tule ikäviä yllätyksiä.
– Selvittelimme Autoliitossa eri maiden ajokorttivaatimuksia pistokokeenomaisesti, mutta kattavaa taulukkoa eri maiden käytännöistä ei ole olemassa, viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen Autoliitosta kertoo.
Vaikka ajokortti sellaisenaan kelpaisikin, voidaan ulkomailla kohdistaa nuoriin kuljettajiin myös tiukempia sääntöjä kuin vähän vanhempiin. Jos maassa esimerkiksi noudatetaan muuten 0,5 promillen rajaa, voi raja nuorille kuskeille olla tasan nolla.
Yhä useammin matkustaessaan suomalaiset ajavat matkansa aikana myös moottorikäyttöistä ajoneuvoa. Moni maa edellyttää ulkomaiselta kuljettajalta joko Wienin tai Geneven tieliikennesopimukseen perustuvaa kansainvälistä ajokorttia. Alaikäinen kuljettaja ei kuitenkaan kansainvälistä ajokorttia voi saada, sillä YK:n tieliikennesopimuksissa kortin saajan alaikäraja on korttiluokasta ja tapauksesta riippumatta 18 vuotta.
– Myöskään Suomessa ei voi ajaa ulkomaalaisella, alle 18-vuotiaalle myönnetyllä kortilla. Esimerkiksi kotiosavaltiossaan Yhdysvalloissa jo 16-vuotiaana kortin saanut ei voi ajaa autoa Suomessa alaikäisenä, Tolvanen toteaa.
Jarno Keskinen