Läskipyörä on yllättävän monipuolinen jokapaikanhöylä
Muutaman vuoden kestäneelle fatbike- eli läskipyöräinnostukselle ei näy loppua.
– Läskipyörien myynti on koko ajan kasvamaan päin. Viime vuosina niistä on tullut myös sähköversioita, mikä on myös nostanut kiinnostusta fatbikeja kohtaan, kertoo Karri Kupari Skanssin Baiks-myymälästä.
Vaikka paksurenkaiset läskipyörät soveltuvat ympäri vuoden maastoajoon, monet mieltävät Alaskan lumisiin oloihin alkujaan kehitetyt läskipyörät ennen kaikkea talvipyöriksi.
– Fatbike on Suomessa vahvasti sesonkiluonteinen tuote. Myynti painottuu vahvasti talviin. Pohjois-Suomessa läskipyörien myynnin kasvu on ollut vielä huomattavasti kovempaa kuin etelässä. Luultavasti syynä on juuri se, että pohjoisessa talvet ovat Etelä-Suomea lumisempia, Kupari arvelee.
Sesonkiluonteisuudesta huolimatta myös valmistajat ovat huomanneet suosion. Parissa-kolmessa vuodessa vaihtoehdot ovat lisääntyneet huimasti. Nykyään läskipyörissäkin on valinnanvaraa laidasta laitaan.
– Läskipyöriin saa nykyään kaikki mahdolliset komponentit, mitkä tavallisiinkin maastopyöriin. Nykyään käytännössä kaikilta valmistajilta tulee läskipyörä. Lisäksi tavallisen maastopyörän ja fatbiken väliin on tullut sellainen välimallin pyörä, joka on ikään kuin maastopyörä plus.
Hän suosittelee fatbikeen siirtymistä, jos retkipyöräily on lähellä sydäntä. Tosin usein kuullun myytin läskipyörän raskaudesta Kupari myös tyrmää.
– Polkemisen raskaus on hieman väärä mielikuva. Läskipyörän rengas rullaa normaaliasfaltillakin yllättävän kevyesti. Läskipyörien kanssa pelataan niin paljon renkaiden ilmanpaineiden kanssa, että monet yllättyvät kuinka kevyt läskipyörä on polkea, kun käyvät kokeilemassa pyörää asfaltilla, Kupari toteaa.
– Fatbike on jokapaikanhöylä. Retkipyöränä se on mitä parhain. Sillä pääsee paikkoihin, joihin ei muilla pyörillä pääse, hän määrittelee.
Kun läskipyörän hankintaa harkitsee, hyvä pyörä löytyy yksinkertaisilla ohjeilla.
– Pyörän pitää olla oikean kokoinen. Runkokorkeuden pitää olla sopiva. Jos runko on liian pieni tai suuri, ajamisen ilo helposti katoaa, Kupari opastaa.
Vaikka läskipyörän suosio on ollut tasaisessa nousussa, ei Kupari usko, että siitä on horjuttamaan tavallisen maastopyörän suosiota.
– Tavallinen maastopyörä on yleiskäyttöön helpompi pyörä. Tavallista maastopyörää fatbikeen verrattuna menee sellainen 80 prosenttia vähintään, hän arvioi.
– Perinteinen maastopyörä on myös monelle nuorelle, varsinkin pojalle, sellainen pyörä, mikä halutaan. Se halutaan, vaikka sitä ei niin maastossa käytettäisikään. Ulkonäkö ja vaihteiden määrä on perinteisesti tärkeimmät speksit pyörän valinnassa pojilla. Pyörän komponentteihin ei niinkään kiinnitetä huomiota, Kupari sanoo.
Ilkka Lappi