15–24-vuotiaille sattuu joka viides liikennekuolema
Liikennekuolemien määrä Varsinais-Suomessa on viime vuosina kääntynyt kasvuun, mutta pitkän aikavälin trendi on laskeva. Satakunnassa liikennekuolemien määrä on laskussa, kuitenkin asukaslukuun suhteutettuna liikennekuolemien määrä on tällä hetkellä lähes samalla tasolla Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa. Liikennekuolemien taustalla on harvoin pelkkä sattuma – useimmiten kyse on riskialttiista valinnoista, kuten ylinopeudesta, päihteistä tai turvavälineiden laiminlyönnistä. Erityisesti Satakunnassa korostuu piittaamaton liikennekäyttäytyminen liikenneonnettomuuksien taustatekijöinä.
Liikennekuolemien määrä on kasvanut viime vuosina. Varsinais-Suomessa yleinen liikenneturvallisuustilanne (sisältäen myös henkilövahinko-onnettomuudet) on keskimääräistä parempi.
Tämän vuoden liikennekuolemissa nousee korostuneesti esille jalankulkijat ja pyöräilijät. Jalankulku- ja pyöräilyonnettomuuksissa korostuu kadun ja tien ylitykset risteysalueella. Autoilijat ovat useimmiten laiminlyöneet väistämisvelvollisuutensa.
Moottoripyöräilijöiden ja henkilöautojen kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa on usein taustalla piittaamatonta käyttäytymistä, kuten merkittäviä ylinopeuksia.
Tutkijalautakuntien mukaan merkittävä ylinopeus on taustalla noin kolmanneksessa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, päihteet noin neljänneksessä. Piittaamattomuus, joka kattaa päihteet, turvavyön käyttämättömyyden, riskialttiit ohitukset ja sääntöjen tietoiset rikkomiset, on vielä laajempi ongelma. Kun piittaamattomuus määritellään laajasti, sen osuus voi nousta jopa 50–60 %:iin kuolemaan johtaneista onnettomuuksista.
Noin 40 prosenttia kuolemaan johtaneista onnettomuuksista liittyy merkittävään (yli 10 km/h) ylinopeuteen. 35 prosentissa tapauksista kuljettaja oli päihtynyt.
Yksinkertainen teko, joka pelastaisi henkiä, jää usein tekemättä, sillä turvavyön ja kypärän laiminlyödään.
Nuoret ovat riskiryhmä. 15–24-vuotiaille sattuu joka viides liikennekuolema. Suurin riski liittyy juuri ajokortin saaneisiin nuoriin, jotka ajavat usein huomattavaa ylinopeutta.
ELY-keskuksen liikenneturvallisuuskampanja Maltti on wörttii tuo viestin lähelle ihmisiä lyhyillä teemavideoilla (Auto-, Mopo-, Potkulauta- ja Pyöräilijä). Videoissa korostetaan, että pienet päätökset, kuten nopeuden hillitseminen, turvavyön käyttö ja selvin päin ajaminen voivat ratkaista elämän ja kuoleman. Kampanjan tavoitteena oli herättää keskustelua ja vaikuttaa asenteisiin erityisesti nuorten ja paljon ajavien keskuudessa. Maltti on wörttii -kampanja (5.5.–2.11.) toteutettiin TikTokissa ja Instagramissa. Kohderyhmä painottui 18–24-vuotiaisiin Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa.
Videoita katsottiin yhteensä 3,82 miljoonaa kertaa. Eniten nuoret katsoivat ja kommentoivat potkulautavideota. Videoiden kommentit osoittavat valistuksen tarpeen, toisaalta tuotiin esille myös omakohtaisia kokemuksia.
Kampanja tavoitti paremmin nuoret Varsinais-Suomessa kuin Satakunnassa.
Kampanjaa jatketaan ensi vuonna. Kampanjan kohderyhmäksi nostetaan tällä kertaa myös nuorten vanhemmat. Kampanjalla pyritään kiinnittämään vanhempien huomio hyvänä esimerkkinä toimimiseen liikenteessä ja muistutetaan rajojen asettamisesta nuorille.
Nuorten 15–21-vuotiaiden osuus väestöstä on noin yhdeksän prosenttia, mutta heidän osuutensa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta epäillyistä on Satakunnassa 39 prosenttia ja Varsinais-Suomessa 31 prosenttia (Tilastokeskus, Rikos- ja pakkokeinotilasto). Vanhemmat näyttävät esimerkkiä lapsilleen, joten vanhempien ajokäyttäytymisestä voidaan usein ennustaa nuorten kuljettajien tulevaa ajokäyttäytymistä. Nuoren kuljettajan riskikäyttäytyminen riippuu siitä, että missä määrin vanhemmat kannustavat turvalliseen käyttäytymiseen ja asettavat selkeät rajat.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

















