Kolmen maan huippumuusikot kohtaavat lauantain Flame Jazz -illassa
Kansainvälinen trio rakentaa hypnoottisen kudelman jazzista, afrikkalaisista polyrytmeistä ja hengellisestä gnawa-perinteestä 8. marraskuuta kello 19 Logomon Logi-salissa.
Kolmen eri maan huippumuusikoista koostuva Trio Raulin – Bekkas – Biayenda yhdistää jazzin, marokkolaisen hengellisen gnawa-musiikin ja Keski-Afrikan perinteen kiehtovaksi ja vastustamattomaksi fuusioksi. Pianisti François Raulin, gnawa-mestari Majid Bekkas ja kongolainen lyömäsoitintaiteilija Emile Biayenda rakentavat lavalle ainutlaatuisen musiikillisen maailman, jossa jazzin improvisaatio kohtaa hypnoottiset guembri-soundit ja afrikkalaiset polyrytmit. Yhtyeen musiikissa leikitellään kulttuurisilla eroilla ja etsitään yhteisiä juuria, mikä luo konsertteihin vahvan yhteisöllisyyden ja energian.
Trio sai alkunsa Ranskan arvostetulla Les Détours de Babel -festivaalilla vuonna 2018 ja on sen jälkeen ihastuttanut yleisöjä Keski-Euroopassa ja Marokossa. Kolmikko tuo lavalle vankan kokemuksen ja rohkean luovuuden synnyttämän musiikillisen ilotulituksen.
Pianisti-säveltäjä François Raulin (s. 1956) on pitkän linjan muusikko, joka on ollut mukana vaikuttamassa uuden ranskalaisen jazz-skenen syntyyn 80-luvulla. Ranskan Alpeilta kotoisin oleva Raulin tunnetaan etenkin yhteistyöstään klarinetisti Louis Sclavisin kanssa. Raulin on hionut kykyään yhdistää jazz ja improvisaatio kansanmusiikkiin, nykymusiikkivaikutteita unohtamatta, luodakseen vaikuttavia poikkitaiteellisia projekteja elokuvan, teatterin ja sarjakuvan kanssa. Lähes kaikilla mantereilla esiintynyt pianisti on vuosien varrella kehittänyt erityisen suhteen afrikkalaiseen musiikkiin.
Marokkolainen Majid Bekkas (s. 1957) on guembrin taitaja. Guembri on pitkäkaulainen, kolmikielinen bassoluuttu, jota orjien jälkeläisistä polveutuvat pohjoisafrikkalaiset gnawat käyttävät usein omassa spirituaalisessa musiikissaan ja seremonioissaan. Perinteen ja modernin puolivälissä Bekkas yhdistelee gnawa-musiikkia ja afroamerikkalaista bluesia. Hän on myös Rabatin konservatorion opettaja ja Festival Jazz au Chellah de Rabatin taiteellinen johtaja vuodesta 1996. Tämä monipuolinen taiteilija sai arabiankielisen kulttuurin tärkeimpiin palkintoihin kuuluvan Al Farabi -palkinnon vuoden 2010 lopussa.
Kongon Brazzavillessä syntynyt rumpali, lyömäsoittaja ja säveltäjä Emile Biayenda perusti vuonna 1991 Brazzavillen kaupunginosien nuorille kongolaisille suunnatun koulutustyöpajan, josta sai alkunsa kuuluisa yhtye Les tambours de Brazza. Hän on sovittanut perinteisiä ngoma-rummun rytmejä sekä B’aaaka-pygmien perinnettä omaan persoonalliseen soittoonsa. 90-luvulla Ranskaan asettunut muusikko on kotonaan niin afrikkalaisessa perinteessä kuin eurooppalaisessa improvisoidussa musiikissa. Hän on aiemmin kiertänyt Suomea pianisti Benoît Delbecqin triossa vuosina 2012 ja 2018 ja yhteistyö tämän arvostetun ranskalaispianistin kanssa kukoistaa edelleen.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

















