Kysely: Yritysten tunnelmiin vaikuttaa julkinen keskustelu
Yritysten arviot suhdannetilanteesta ottivat kauppamarien tuoreimmassa talouskyselyssä takapakkia verrattuna kevääseen. Varsinaissuomalaisten yritysten avoimissa vastauksissa pessimististen yleistunnelmien syyksi luetaan muun muassa vallitseva negatiivinen julkinen ilmapiiri. Kyselyyn vastasi valtakunnallisesti yli 1 300 yritystä, joista 144 sijaitsee Varsinais-Suomessa.
Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan yrityksissä riittää silti edelleen uskoa kasvuun ja erityisesti siihen, että pidemmällä aikavälillä suhdanne on kirkastumassa. Ensi vuodesta ennakoidaan tuntuvasti kuluvaa vuotta parempaa. Kotimaisen kysynnän uskotaan vahvistuvan ensi vuonna, ja myös myyntiodotukset ovat myönteisiä kaikilla toimialoilla.
Varsinaissuomalaisista vastaajista hieman yli kolmannes (34,4 %) kertoi liikevaihtonsa kehittyneen alkuvuodesta paremmin kuin viime vuonna vastaavalla jaksolla. Huonommaksi liikevaihdon kehittymisen raportoi 31,2 prosenttia. Lukemat ovat jonkin verran heikompia kuin vielä keväällä.
Varsinaissuomalaisten antamissa avoimissa vastauksissa ilmenee turhautumista ja pettymystä julkisuudessa olevaan negatiiviseen ilmapiiriin, jonka nähdään vaikuttavan asiakkaisiin ja kuluttajiin. Pessimistisenä tai jopa erittäin pessimistisenä tunnelmaa piti lähes 45 prosenttia vastaajista. Arviot heikkenivät jonkin verran keväästä.
Yritysten antamissa vastauksissa todetaan muun muassa, että ”markkinat kaipaisivat rohkaisevia, positiivisia viestejä, joista kerrotaan julkisuudessa aktiivisemmin kuin negatiivisista. Tämä ruokkisi ja rohkaisisi myös kuluttajia kuluttamaan ja se vaikuttaa yritysten investointi- ja palkkaushalukkuuteen. Avainsana on positiivinen viestintä. Toinen vastaaja toteaa, että ”kuluttajat on ajettu syvään lamaannukseen jatkuvalla negatiivisella uutisoinnilla ja kurjuuden lietsomisella.”
– Olemme Varsinais-Suomessa saaneet runsaasti hyviä yritysuutisia, ja tilauskirjat ovat kasvussa. Esimerkiksi Meyerin telakka, Elomatic ja Almaco ovat saaneet äskettäin merkittäviä tilauksia ja osoittaneet näin ylivoimaisen osaamisensa, joka generoi työtä ja hyvinvointia koko alueelle. Puolustusministeri kävi juuri täällä vierailulla ja vaikuttui alueemme yritysten monipuolisesta osaamisesta. Hyvät uutiset pitäisi nyt kanavoida rohkeudeksi kuluttaa, kehittää ja investoida, toteaa Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo tiedotteessa.
Liikevaihdon tulevaan kasvuun luottaa vajaa 30 prosenttia seudun yritysvastaajista, kun vastaava osuus oli keväällä hieman alle 35 prosenttia. Edellisvuotta paremmaksi tilauskantansa arvioi nyt 26 prosenttia vastaajista ja huonommaksi 35 prosenttia. Odotukset tilauskantojen kehityksestä olivat yhä kohtalaisen myönteisiä, vaikka nekin notkahtivat hieman keväästä. Syksyn kyselyssä tilauskantansa kasvua odotti 28 prosenttia vastaajista. Vastaava osuus oli keväällä 32 prosenttia. Enemmistö yrityksistä arvioi tilanteen pysyvän ennallaan.
Erityisen selkeästi yritysten kasvua rajoittaa edelleen heikko kysyntä, joka on korostunut entisestään verrattuna aikaisempiin kyselyihin. Nyt lähes 60 prosenttia vastaajista toteaa, että riittämätön kysyntätilanne rajoittaa heidän tuotantoaan. Muista huolista korostuu jännittynyt geopoliittinen tilanne, joka jarruttaa tuotantoa erityisesti teollisuudessa ja suuremmissa yrityksissä.
Kysely ennakoi helpotusta Suomen pitkään mollivoittoisena jatkuneeseen työmarkkinatilanteeseen. Tämän kyselyn varsinaissuomalaisista vastaajista 25 prosenttia ennakoi henkilöstönsä kasvavan ensi vuonna ja vain 13 prosenttia supistuvan.
– Edelleen yrityksissä koetaan, että suunta on kuopista huolimatta oikea, ja asetelmat jatkossa kohenemassa niin liikevaihdon kuin työllisyydenkin osalta. Ensi vuoden näkymä vahvistaa uskoa kauan odotettuun suhdannekäänteeseen, arvioi Keskuskauppakamarin pääekonomisti Appelqvist.
Kauppakamarien talouskysely tehtiin 16.–18. syyskuuta ja siihen vastasi 1 386 eri kokoista yritystä eri toimialoilta ympäri Suomen. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä ja siihen on voinut vastata vain yhden kerran jäsenyritystä kohden. Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä kyselyyn vastasi 144.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)