Kolmannes suomalaisista vastuullisia kuluttajia

Asiakastieto on toteuttanut Iro Researchin kanssa laajan valtakunnallisen vastuullisuustutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten kuluttamista, sen vastuullisuutta ja heidän ajatuksiaan vastuullisuuden eri ulottuvuuksista. Kattavaan tutkimukseen osallistui lähes 2 400 vastaajaa.

Tulosten pohjalta on tunnistettu kuusi erilaista suomalaisten kuluttajien vastuullisuusprofiilia: vastuuttomat, vastuullisuutta välttelevät, välinpitämättömät, sentinvenyttäjät, maailmanmatkaajat ja vastuulliset. Profiilit eroavat arvoissa, asenteissa, käytännön teoissa ja demografisissa taustoissa.

74 prosenttia pitää vastuullisuutta tärkeänä omassa elämässään, mutta vastuullisuuden painoarvo ja vaikutus kulutuskäyttäytymiseen eroavat huomattavasti eri kuluttajaprofiilien välillä. Vaikka vastuullisuus on vahva arvo suurelle osalle suomalaisista, merkittävä osa väestöstä ei koe vastuullisuutta tärkeäksi tekijäksi omissa arjen valinnoissa.

– Tutkimuksen tulosten perusteella vastuullisuudella on suomalaisille keskimäärin suuri merkitys, sillä 74 prosenttia pitää vastuullisuutta tärkeänä omassa elämässään. Kuitenkin vastuullisuuden painoarvo ja vaikutus kulutuskäyttäytymiseen vaihtelevat huomattavasti eri profiilien välillä. Esimerkiksi vastuuttomien ja vastuullisuutta välttelevien ryhmissä vastuullisuus vaikuttaa vain harvoin arjen valintoihin, kun puolestaan vastuullisten ryhmälle vastuullisuus on kulutuskäyttäytymistä ja elämäntyyliä läpileikkaava arvo, kertoo Asiakastiedon kuluttajamarkkinointidataan perehtynyt tuoteasiantuntija Maria Timonen tiedotteessa.

Vastuulliset muodostavat suurimman ryhmän, 32 prosenttia suomalaisista. Ryhmässä korostuvat naiset, alle 40-vuotiaat, yli 69-vuotiaat ja korkeasti koulutetut kaupunkilaiset. Heille vastuullisuus on keskeinen arvo, joka näkyy konkreettisesti arjen valinnoissa. He ovat valmiita maksamaan enemmän vastuullisesti tuotetuista tuotteista, muuttaneet kulutustottumuksiaan ympäristösyistä ja seuraavat aktiivisesti yritysten vastuullisuusviestintää. Vastuulliset myös lahjoittavat muita useammin hyväntekeväisyyteen ja osallistuvat vapaaehtoistyöhön.

Toisessa ääripäässä ovat vastuuttomat (7 % suomalaisista), joille vastuullisuudella ei ole juurikaan merkitystä. He eivät koe ilmastonmuutosta huolestuttavana, eivätkä ole valmiita muuttamaan kulutustottumuksiaan vastuullisuuden vuoksi. Hinta on heille tärkein ostokriteeri, eivätkä he ole valmiita maksamaan ylimääräistä vastuullisuudesta. Vastuuttomat eivät myöskään pidä yritysten vastuullisuusviestintää merkityksellisenä, tai ole valmiita boikotoimaan vastuuttomasti toimivia yrityksiä. Tähän ryhmään kuuluvat kuluttajat ovat merkittävästi useammin miehiä kuin naisia ja iältään yleensä 30–69-vuotiaita. He asuvat muita useammin yli 50 000 asukkaan kaupungeissa ja maalaiskunnissa.

Myös vastuullisuutta välttelevien ryhmälle (14 % suomalaisista) vastuullisuudella on vain vähän merkitystä. Vastuullisuutta välttelevät ovat keskimääräistä useammin miehiä ja työväestöä, joka asuu maalaiskunnissa.

– Vastuuttomien tavoin vastuullisuus ei vaikuta vastuullisuutta välttelevien kulutustottumuksiin, eikä ilmastonmuutos huoleta heitä. Vastuuttomista poiketen he kuitenkin pitävät muita tärkeämpänä kohdella kaikkia ihmisiä tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti. He ovat myös muita jonkin verran valmiimpia auttamaan kanssaihmisiään hädän hetkellä, kertoo Timonen.

Ääripäiden väliin jäävät ryhmät muodostavat monimuotoisen joukon, jossa vastuullisuus näkyy vaihtelevasti. Osa suhtautuu vastuullisuuteen myönteisesti, mutta käytännön teot jäävät vähäisiksi. Yksi ristiriitaisesti käyttäytyvistä ryhmistä on maailmanmatkaajat, joita on suomalaisista 14 prosenttia.

– Korkeasti koulutetut maailmanmatkaajat arvostavat vastuullisuutta periaatteessa, mutta käytännössä nautiskeleva elämäntyyli menee ympäristöarvojen edelle. Lentomatkustamista ei ole vähennetty ilmastosyistä, päästökompensaatiota ei makseta eikä kotimaan matkailu kiinnosta. Ryhmässä on paljon hyvätuloisia kuluttajia, jotka asuvat suurissa kaupungeissa. Myös vastuullisten ryhmässä on hyvätuloisia kaupunkilaisia, joten vaikuttaa, että varakkaiden ja tiedostavien kuluttajien joukossa on hajontaa käytännön tekojen osalta, Timonen pohtii.

Sentinvenyttäjille hinta on tärkein tekijä, mutta he luottavat yritysten ja tuotteiden ympäristömerkintöihin muita enemmän. He eivät osta ympäristöystävällisiä tuotteita niiden kalliimman hinnan vuoksi, ja he suhtautuvat halpaverkkokauppohin muita ryhmiä selvästi myönteisemmin. Tähän ryhmään kuuluu 14 prosenttia suomalaisista ja he ovat keskimääräistä useammin pienituloisia, opiskelijoita ja eläkeläisiä, jotka asuvat pienemmissä kaupungeissa.

Välinpitämättömät puolestaan suhtautuvat vastuullisuuteen neutraalisti – he eivät aktiivisesti vastusta vastuullisuutta. Vastuullisuus on heille melko tärkeää, kuten muillekin suomalaisille keskimäärin, mutta käytännön teot jäävät vähäisiksi. Yhdenvertaisuus ja muiden auttaminen eivät ole välinpitämättömille keskeisiä arvoja, ja esimerkiksi eläinten hyvinvointi on heille vähemmän tärkeää. Lisäksi välinpitämättömät suhtautuvat muita kriittisemmin naisten tasa-arvon edistämiseen. Ryhmässä on muita enemmän miehiä ja nuoria aikuisia, ja heitä on 19 prosenttia suomalaisista.

Tutkimus osoittaa, että vastuullisuus on suomalaisia kuluttajia jakava ilmiö. Yritysten ja yhteiskunnan on tärkeää tunnistaa kuluttajien erilaiset motiivit ja suhtautumistavat, jotta vastuullisuusviestintä ja uudet tuote- ja palveluinnovaatiot voidaan kohdentaa vaikuttavasti.

Timosen mukaan ajantasaisen tutkimustiedon käyttö on tärkeässä roolissa tuotteiden ja palvelujen suunnittelussa. Tämän vuoksi yksi tutkimuksen tavoitteista oli perehtyä konkreettisiin vastuullisuustekoihin pelkkien arvojen sijaan.

– Vastuullisuusprofiilit auttavat yrityksiä ja organisaatioita ymmärtämään kuluttajien motiiveja valintojen ja käyttäytymisen taustalla. Vastuullisuus on tärkeä arvo isolle osalle suomalaisista, mutta merkittävä osa väestöstä ei tutkimuksen mukaan koe vastuullisuutta tärkeäksi tekijäksi omassa arjessaan. Tämä asettaa haasteen myyntiä, markkinointia ja viestintää tekeville: miten rakentaa viestintää ja palveluita, jotka puhuttelevat eri profiileja ja tukevat vastuullisempia valintoja koko yhteiskunnassa, huomauttaa Timonen.

– Laajan, olemassa olevan datakantamme ja tutkimuksen tarjoaman uuden tiedon avulla profiilitiedot pystytään yhdistämään yritysten asiakaskantoihin viestinnän ja markkinoinnin kehittämiseksi tai tavoittamaan halututut profiilit datamme avulla faktuaalisesti ja monikanavaisesti. Näemme, että suomalaiset ovat eri vaiheessa omaa vastuullisuusmatkaa ja tämä tieto on myös tärkeä, kun pohditaan millä tasolla viestintästrategiaa rakennetaan kullekin asiakassegmentille. Me halusimme yhdistää vastuulliset kuluttajat ja palveluntuottajat, ja auttaa organisaatioita löytämään ne suomalaiset, jotka aidosti tekevät vastuullisia valintoja arjessaan”, hän päättää.

Vastuullisuussegmentointi -tutkimuksen toteutti Iro Research yhteistyössä Suomen Asiakastiedon kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten kuluttajien suhtautumista vastuullisuuteen liittyviin asioihin ja ryhmitellä kuluttajat keskenään samankaltaisiin ryhmiin. Tutkimuksessa mitattiin yhteensä 13 eri vastuullisuuden ulottuvuutta, kuten vastuullista ostamista, matkailua, tasa-arvoa ja muiden auttamista, ympäristön suojelua, liikkumista, ruokavaliota ja lajittelua.

Tutkimukseen osallistui yhteensä 2 398 vastaajaa, ja aineisto on painotettu vastaamaan suomalaista väestöä iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan ja maakunnan mukaan. Tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin Iro Researchin valtakunnallisessa IroNet-kuluttajapaneelissa 19.–31. maaliskuuta.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Oluiden myynnissä kasvua yli 20 prosenttia Alkossa

Oktoberfest näkyy Alkon olutmyynnissä.

Alkon elokuun kokonaislitramyynti laski 8,3 prosenttia. Tämän vuoden elokuussa myyntipäiviä oli yksi vähemmän. Kun myyntipäiväkorjaus huomioidaan viime vuoden elokuuhun verrattuna, laski litramyynti noin neljä prosenttia.

Oppilasta kunnolla turpaan

Törmäsin Threads -pikaviestipalvelussa keskusteluun, jossa 1980–90-luvuilla peruskoulua käyneet muistelivat taitoaineiden tunteja. Vähemmän yllättäen muistot olivat ikäviä.

Kolmannes suomalaisista vastuullisia kuluttajia

Asiakastieto on toteuttanut Iro Researchin kanssa laajan valtakunnallisen vastuullisuustutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten kuluttamista, sen vastuullisuutta ja heidän ajatuksiaan vastuullisuuden eri ulottuvuuksista. Kattavaan tutkimukseen osallistui lähes 2 400 vastaajaa.

Viljakuivurin lämmönvaihdin kärähti Maskussa

Viljakuivurin lämmönvaihdin kärähti Maskun Ohensaaressa perjantaina iltapäivällä. Varsinaista paloa ei syttynyt.

Suomalainen nykytaide kohtaa andalusialaisen tradition

Compañía Kaari & Roni Martin nähdään Littoisten työväentalolla.

Compañia Kaari ja Roni Martinin teos Compañia Kaari & Roni Martin goes ROOTS nähdään syyskuussa kuudella paikkakunnalla Etelä-Suomessa. Kiertue käynnistyi 3. syyskuuta Hangosta ja huipentuu 18. syyskuuta Littoisten työväentalolle.

Kaksi henkilöautoa kolaroi Aurassa

Kaksi henkilöautoa kolaroi ysitiellä Aurassa perjantaina iltapäivällä. Molemmissa autoissa oli ainoastaan kuljettajat, jotka ensihoito vei tarkistettavaksi.

Kalle Parviainen jatkaa FC Interin urheilujohtajana

Kalle Parviainen.

FC Inter on vakinaistanut Kalle Parviaisen sopimuksen urheilujohtajan tehtävästä.

Eläinten hyvinvointilaki säätää – koirilla oltava jatkuvasti puhdasta juomavettä

Eläinten hyvinvointilain mukaan koirilla pitää olla juomavettä jatkuvasti, ympäri vuoden. Koiran pysyvässä pitopaikassa, esimerkiksi kotipihalla olevassa aitauksessa, on oltava juomavettä koko ajan. Jatkuvan vedensaannin vaatimuksesta voidaan poiketa ainoastaan poikkeuksena erityisissä tilanteissa ammattimaisilla rekikoiratarhoilla pakkassäällä.

Uusi digitaalinen interventio auttaa ukrainalaisia tukemaan lastensa mielenterveyttä sodan aikana

 Tutkimusryhmän jäseniä: kehityspäällikkö Sanna Hinkka-Yli-Salomäki (vas.), datamanageri Riku Hägg, professori Andre Sourander, professori Olga Osokina, kehityspäällikkö Terja Ristkari, tutkijatohtori Sanju Silwal ja yliopisto-opettaja Tarja Korpilahti-Leino.

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen tutkimusryhmä on kehittänyt digitaalisen intervention auttamaan Ukrainan huoltajia tukemaan lapsiaan ahdistavissa tilanteissa. Internetpohjainen ohjelma on saatavilla ukrainaksi ja sisältää psykoedukatiivista itseopiskelumateriaalia teksti- ja videomuodossa. Käynnissä olevassa pilottitutkimuksessa arvioidaan ohjelman toteutettavuutta ja vaikuttavuutta.

Muovikassien kysyntä laski

S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Ystäväpiiri-toiminnan pilotti tavoittelee ikääntyneiden yksinäisyyden vähentämistä

Viime vuonna tehdyn Terve Suomi -tutkimuksen mukaan Varsinais-Suomessa 8,1 prosenttia 75 vuotta täyttäneistä tuntee itsensä yksinäiseksi. Yksinäisyydellä on tutkitusti negatiivisia vaikutuksia paitsi ikääntyneen hyvinvointiin, myös fyysiseen terveyteen.

Turun Stockmann-tavaratalon remontti valmistunut

Tavaratalossa on erillinen tennareihin ja lenkkareihin keskittyvä alue.

Turun Stockmann-tavaratalon toisen kerroksen remontti on valmistunut. Tavaratalo juhlii tulevana viikonloppuna uudistunutta ilmettään. Tavaratalon katutaso remontoitiin noin kaksi vuotta sitten. Nyt toinen kerros on saanut uuden ilmeen. Kakkoskerroksessa ovat miesten muodin tuotteet, naisten alusvaatteet ja jalkineet.

Nuoruusiän ADHD-oireet vaikuttavat aikuisiän tuloihin epäsuorasti koulutuksen ja mielenterveyden kautta

Oulun yliopiston kliinisen lääketieteen tutkimusyksikkö ja kauppakorkeakoulu ovat selvittäneet, miten nuoruusiän ADHD:n (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö) ja uhmakkuushäiriön (ODD) oireet liittyvät aikuisiän tuloihin.

Submarinan tarina jatkuu disco- ja tanssi-illoissa

Disco palaa Submarinaan.

K45 DISCO tekee paluun syksyllä, kun se muuttaa Radisson Blu Marina Palace Hotelin Submarina-yökerhoon. Submarinan tarina jatkuu disco- ja keväällä myös tanssi-iltojen merkeissä.

Turun Seudun Nivelyhdistys järjestää kymmenen tunnin allasjumppamaratonin

Palvelutalo Esikon altaassa jumpataan Turun päivänä 21. syyskuuta aamusta iltaan, kun Turun Seudun Nivelyhdistys järjestää kymmenen tunnin mittaisen allasjumppamaratonin. Tapahtuma kutsuu kaikki mukaan liikkumaan nivelterveyden ja liikunnan ilon puolesta.

Taantuva hömötiainen joustaa – aikaistanut pesintää jo viikolla

Hömötiainen. Tutkijoita kiinnostaa, millä keinoilla luonnonpopulaatiot voivat sopeutua ihmisen aiheuttamiin nopeisiin ympäristönmuutoksiin.

Oululaiset tali- ja hömötiaiset ovat aikaistaneet pesintäänsä viime vuosikymmeninä. Talitiaiset munivat keväällä pesäänsä ensimmäisen munan nykyisin keskimäärin noin kolme ja hömötiaiset noin seitsemän päivää aikaisemmin kuin viisi vuosikymmentä sitten.

Mielenterveysperusteiset sairauspoissaolot kasvoivat erityisesti sote-alalla

Työterveyslaitoksen rekisteritutkimus osoittaa, että mielenterveysperusteiset sairauspoissaolot lisääntyivät selvästi kaikilla tutkituilla toimialoilla vuosina 2015–21. Nousu oli erityisen rajua sote-alalla ja alle 50-vuotiailla toimihenkilönaisilla. Samalla ahdistuneisuus ohitti masennuksen uusien sairauspoissaolojaksojen yleisimpänä syynä.

Kairiskulman uudessa päiväkodissa tilaa kahdeksalle ryhmälle

Kasper Österback, Robin Loisa ja Eino Mäkinen juhlatunnelmissa Kairiskulman päiväkodin avajaisissa Kaarinassa 1. syyskuuta.

Elokuussa toimintansa aloittanut Kariskulman päiväkoti vietti avajaisjuhlaa lasten ja henkilökunnan kesken Kaarinassa Piispanristillä maanantaina 1. syyskuuta.

Urheilu

Kalle Parviainen jatkaa FC Interin urheilujohtajana

Kalle Parviainen.

FC Inter on vakinaistanut Kalle Parviaisen sopimuksen urheilujohtajan tehtävästä.

Puukkokatsomo: Huipennus edessä

Axel Kouame.

Kotimaisen jalkapalloliigan huipennus, kuuden joukkueen mestaruussarja, käynnistyy lauantaina 13. syyskuuta. Interin osalta mestaruussarja alkaa Gnistanin vieraana. Ensimmäinen mestaruussarjan kotiottelu on edessä 23. syyskuuta, jolloin HJK vierailee Kupittaan nurmella.

Iiro Järvinen jatkaa Interissä myös ensi kaudella

Iiro Järvinen.

FC Inter on käyttänyt keskikenttäpelaaja Iiro Järvisen sopimuksessa olleen option. Järvinen jatkaa Turussa myös kaudella.

Turkulaiset salibandyjoukkueet uuden edessä

TPS:n ja FBC Loiston keskinäisestä taistosta on lupa odottaa entistä tasaisempaa. Kauden ensimmäistä derbyä joudutaan odottamaan lokakuun alkuun.

TPS ja Loisto lähtevät F-liigan kauteen muuttuneessa tilanteessa

TPS:n Mika Suoraniemi luottaa kauden kynnyksellä ympärillään oleviin

Mika Suoraniemi on toiminut TPS:ssä muun muassa pelaajana, juniorivalmentajana, pelaajatarkkailijana ja nyt urheilutoimenjohtajana.

Liiga-kausi käynnistyy huomenna 9. syyskuuta, kun kiekko putoaa Hämeenlinnassa jäähän HPK–TPS-ottelun alkamisen merkiksi. Myös pitkän päivätyön TPS:ssä eri rooleissa tehneelle Mika Suoraniemelle uusi kausi on uuden alku. Alkava kausi on Suoraniemen ensimmäinen TPS:n urheilutoimenjohtajana.

Otteluanalyysi: Onni Helén ja Elmer Vauhkonen sulattivat EIF:n puolustuksen

Onni Helén iski kaksi maalia.

TPS pudotti EIF:n kyydistä toisen puoliajan alussa ja eteni 4–0-voittoon jalkapalloilun Ykkösliigan ottelussa Kupittaalla. TPS vankisti asemaansa sarjan kärjessä. FC Lahti, joka on pelannut ottelun vähemmän, vaanii kuitenkin kolmen pisteen päässä.