Kela muistuttaa: Kelan työntekijät eivät kysy tietoja kotiovella
Kelan työntekijäksi tekeytynyt huijari on lähestynyt asiakasta tämän kotiovella ja kysynyt asumiseen ja Kelan etuuksiin liittyviä tietoja. Kelan työntekijät eivät tee kotikäyntejä. Huijausyrityksistä on syytä ilmoittaa suoraan poliisille.
Kelalle on tullut tietoon Etelä-Karjalassa sattunut tapaus, jossa Kelan työntekijäksi tekeytynyt huijari on saapunut iäkkään asiakkaan kotiosoitteeseen ja kysellyt asumiseen ja asumisen tukiin liittyviä tietoja. Kela muistuttaa, että sen omat työntekijät eivät tee kotikäyntejä eivätkä koskaan kysy asiakkaan tietoja kotiovella.
– Jos ovelle saapuva henkilö esittäytyy Kelan työntekijäksi ja kysyy henkilökohtaisia tietoja, kyseessä on aina huijaus. Tällaiselle henkilölle ei pidä antaa mitään tietoja vaan ottaa tuntomerkit ylös ja ilmoittaa tapauksesta poliisille ja Kelalle, Kelan turvallisuusjohtaja Sami Niinikorpi ohjeistaa tiedotteessa.
Kelalle tietoon tulleita tapauksia on tässä vaiheessa yksi, mutta on mahdollista, että huijausyritys on kohdistunut useampaankin henkilöön.
– Erityisesti iäkkäämmille sukulaisille ja tuttaville on hyvä muistuttaa, että jos tuntematon henkilö saapuu yllättäen kotiovelle kyselemään tietoja, pyyntöön on aina syytä suhtautua varauksella, Niinikorpi lisää.
Myös verkossa Kelan ja Kanta-palvelujen nimissä liikkuu jatkuvasti erilaisia huijauksia, joilla pyritään saamaan haltuun asiakkaan henkilö- tai pankkitiedot. Asiakas voi saada esimerkiksi sähköpostin tai tekstiviestin, jossa pyydetään toimimaan nopeasti. Viestissä oleva linkki voi johtaa huijaussivustolle, jolle syötetyt tiedot päätyvät rikollisten käsiin. Huijauksia voi tulla myös puhelimitse tai sosiaalisen median kanavien kautta.
Kela ei koskaan pyydä henkilötunnusta, pankkitunnuksia tai muita arkaluonteisia tietoja sähköpostitse tai tekstiviestillä. Kelan verkkopalveluun voi kirjautua turvallisesti vain kirjoittamalla suoraan selaimeen osoitteen www.kela.fi.
– Huijarit keksivät jatkuvasti uusia tapoja toimia, mutta maltilla ja varovaisuudella pääsee jo pitkälle. Verkossa kannattaa aina harkita hetki, ennen kuin klikkaa linkkiä tai antaa omia tietojaan. Ellei ole aivan varma yhteydenottajasta ja tämän tarkoitusperistä, omia tietoja ei kannata koskaan antaa muille, Sami Niinikorpi muistuttaa.
Jos olet päätynyt epäilyttävälle sivustolle tai saanut viestin, jossa sinulta pyydetään henkilötietoja tai kirjautumista, älä hätiköi. Jos saat yllättävän yhteydenoton, pysähdy aina harkitsemaan, ennen kuin toimit.
Älä klikkaa viestissä tai verkkosivulla olevia linkkejä. Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi vaadittuihin kenttiin.
Jos epäilet, että pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ota heti yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun. Tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille.
Jos epäilet, että henkilötietojasi on päätynyt vääriin käsiin, tutustu Suomi.fi-palvelun toimintaohjeisiin: Henkilötietojani on viety tai vuotanut (suomi.fi).
Jos saat Kelan nimissä tulevan epäilyttävän viestin, ilmoita siitä osoitteeseen tekninentuki@kela.fi.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)