Kauppakeskusten myynti ja kävijämäärä kasvoivat vuoden toisella neljänneksellä
Kauppakeskusten kokonaismyynti kääntyi nimellisesti 1,6 prosentin kasvuun vuoden toisella neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Inflaatiokorjattuna myynti kasvoi 1,2 prosenttia. Kasvu oli ripeintä huhtikuussa, mutta myös touko- ja kesäkuun kokonaismyynti ylitti vuoden 2024 vastaavien kuukausien tason.
Myynti kasvoi eniten, 2,1 prosenttia, pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa, kun taas muualla Suomessa myynnin muutos jäi alle prosenttiin. Koko ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli 0,4 prosenttia edellistä vuotta korkeampi.
Kävijöitä kauppakeskuksissa oli huhti–kesäkuussa 1,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kävijämäärä kasvoi eniten pääkaupunkiseudulla, kun taas muualla Suomessa kävijöitä oli lähes saman verran kuin vuoden 2024 toisella neljänneksellä.
– Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät palasivat hienoiselle kasvu-uralle hiljaisen alkuvuoden jälkeen. Myyntien ja kävijämäärien odotetaan edelleen kasvavan loppuvuotta kohden muun muassa palkankorotusten ja korkojen laskun myötä. Kotitalouksien säästämisaste on korkea ja osan säästöistä odotetaan siirtyvän myös kulutukseen. Kauppakeskusten käyttöaste on pysynyt myös edelleen korkeana, sanoo Suomen Kauppakeskusyhdistyksen puheenjohtaja Jukka Vakula tiedotteessa.
Kauppakeskusten suurten toimialojen viime vuosien kestomenestyjistä kauneuden ja terveyden tuotteet jatkoivat vahvaa, yli kahdeksan prosentin kasvuaan. Kauneus- ja hyvinvointipalvelujen myynnin kasvu jäi nyt matalaksi, alle yhteen prosenttiin, viime vuoden toiseen neljännekseen verrattuna.
Päivittäistavaroiden ja tavaratalojen myynti kääntyi jälleen yli kahden prosentin kasvuun edellisen vuosineljänneksen, lähinnä tilastointimuutoksista johtuneen notkahduksen jälkeen. Myös kahviloiden ja ravintoloiden myynnin kasvu kiihtyi, ja pari vuotta alavireisesti kehittynyt sisustuksen ja kodintarvikkeiden myynti kääntyi kasvuun vuoden toisella neljänneksellä.
Kaikkein korkeimmat, jopa kaksinumeroiset kasvuluvut, kirjattiin viihde- ja vapaa-ajanpalvelujen myyntiin, mutta toimialan osuus kauppakeskusten kokonaismyynnistä on alle prosentin ja varsin matalat lähtötasot selittävät osaltaan suuria kasvulukuja. Muodin ja asusteiden sekä vapaa-ajan tuotteiden myynnin muutoksen etumerkki pysytteli edelleen negatiivisena.
Kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste oli kesäkuun lopussa koko maassa keskimäärin 96,2 prosenttia eli 0,4 prosenttiyksikköä korkeampi kuin edellisen vuosineljänneksen lopussa. Käyttöasteet kohenivat hivenen kaikilla alueilla. Pääkaupunkiseudun kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste pysytteli lähellä koko maan keskiarvoa. Pääkaupunkiseudun ulkopuolisten suurten kaupunkiseutujen kauppakeskuksissa liiketiloista oli kesäkuun lopussa vuokrattuna reilusti yli 97 prosenttia. Pienempien kaupunkiseutujen kauppakeskusten käyttöaste nousi hivenen lähes 95 prosenttiin.
Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Myynti- ja kävijätietoja on seurattu vuodesta 2011 lähtien. Indekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 54 kauppakeskusta. Vertailukelpoisesta, niin sanotusta like-for-like-indeksistä, on poistettu uudet keskukset sekä merkittävät laajennukset ja remontit.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)